הבית המעוקל נמכר בפחות מהחוב? הלווים לא ישלמו היתרה

כך לפי פסק דין תקדימי, שדחה את תביעת מזרחי-טפחות לקבל את יתרת חוב המשכנתא על דירה שעוקלה, לאחר קיזוז התמורה ממכירתה ע"י הכונס מטעם הבנק

הבנק עיקל ומכר את הדירה באיחור רב ובסכום נמוך מחוב המשכנתא? הדיירים לא צריכים לשלם את ההפרש - כך לפי פסק דין תקדימי שנתן אתמול (ג') בית משפט השלום בבאר-שבע, שדחה את תביעת בנק מזרחי-טפחות לקבל את יתרת חוב המשכנתא על דירה שעוקלה, לאחר קיזוז התמורה ממכירת הדירה על-ידי כונס נכסים מטעם הבנק.

מפסק הדין עולה כי הנתבעים נטלו מהבנק הלוואה על סך 156 אלף שקל ב-1995; בשל פיגורים בתשלומי המשכנתא, עיקל הבנק את הדירה ב-2003, ומונה לה כונס נכסים. ב-2007 נמכרה הדירה ב-123 אלף שקל. ב-2008 תבע הבנק מהלווים את יתרת הסכום וכן ריבית והצמדה.

טענותיהם המרכזיות של הנתבעים היו כי הבנק "עיכב את מכירת הדירה זמן רב, וכתוצאה מכך היא נמכרה במחיר נמוך מאוד ממחיר השוק. לו הייתה הדירה נמכרת סמוך לתפיסתה על-ידי כונס הנכסים, התמורה שהייתה מתקבלת היה בה לכסות את מלוא יתרת חוב ההלוואה", לשון ההחלטה.

השופט עידו רוזין כתב כי "העובדה שהבנק התעכב במכירת הדירה גרמה לכך שהתמורה לא כיסתה את מלוא החוב".

6 חודשים

עוד נקבע כי זמן סביר למכירת הנכס הוא 6 חודשים, וכי כונס הנכסים יכול היה להשכיר את הנכס.

השופט דחה את תביעת הבנק ופסק לטובת הנתבעים הוצאות משפט ושכר-טרחה בסך 27 אלף שקל.

את הבנק ייצג בתביעה עו"ד יצחק צור; הנתבעים יוצגו על-ידי עו"ד עתמאנה נביל.

לדברי עו"ד המקרקעין אמיר שפיצר, מדובר בפסק דין תקדימי, שכן "הוא מדגיש את חובת הבנק לפעול בתום-לב כלפי בעלי החוב. הייתה פה חוצפה שאין כדוגמתה. הרי כשהשוק עולה, יתרת הזכות מגיעה לבעלים".