הנדל"ן מאותת חולשה: 43% צניחה במחירי הקרקעות בפ"ת

מכרזי מינהל שנסגרו אתמול המתייחסים לקרקע בפתח-תקווה מראים על ירידה של עשרות אחוזים ■ מדובר במכרזים לבניית 470 יח"ד בשכונת נחלים בעיר ■ מחירי הזכייה במכרז משקפים מחיר ממוצע לקרקע ליח"ד העומד על 254.9 א' ש'

מצב ענף הנדל"ן ממשיך לתת אותותיו על מכרזי הקרקע אותם מפרסם מינהל מקרקעי ישראל. לאחר שבתחילת החודש נסגרו בראש-העין מכרזי קרקע במחירים הנמוכים בכ-20% ממכרזים קודמים, מכרזי מינהל שנסגרו אתמול המתייחסים לקרקע בפתח-תקווה מראים גם הם על ירידה של עשרות אחוזים.

מדובר במכרזים לבניית 470 יחידות דיור ב-3 מתחמי משנה בשכונת נחלים בעיר בהם זכו החברות יורו ישראל שתוכל לבנות 190 יחידות דיור, פנורמה הצפון חברה לבניין שזכתה במגרש המאפשר בנייה של 140 יחידות דיור וקבוצת רכישה שמוביל מוטי פלד שרכשה מגרש לבניית 140 יחידות דיור. לכל אחד מהמגרשים הוצעו 6 הצעות שונות ומחירי הזכייה של החברות השונות משקף מחיר ממוצע לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח העומד על 254.9 אלף שקל.

על-פי תוצאות המכרז הקודם של מינהל מקרקעי ישראל שנסגר בשכונה, שתוצאותיו פורסמו בפברואר שנה שעברה, מדובר בירידה משמעותית במחיר הקרקע. במכרז המדובר שהציע מגרש אחד המאפשר בנייה של 140 יחידות דיור, עמדה ההצעה הזוכה של קרדן נדל"ן, כולל פיתוח, על כ-63.2 מיליון שקל, סכום המשקף מחיר של 451.1 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח. בהשוואה למחיר הממוצע במכרזים שנסגרו כעת, מדובר בעלות קרקע הנמוכה ב-43% מהמחיר אותו שילמה קרדן בפברואר שנה שעברה.

חשוב לציין כי לעומת המכרזים בראש-העין, שם נרשמה ירידת מחירים בין היתר בעקבות העובדה שהמינהל הפחית את גובה מחיר המינימום, במכרזים בפתח-תקווה מחיר המינימום דווקא עלה בשנה החולפת, ובאחוז ניכר. הסיבה אם כן לירידת המחירים נעוצה במצב השוק השונה היום לעומת מצב השוק בו ניגשה קרדן אל המכרז לפני שנה, אז הציעה החברה כ-52 מיליון שקל לחכירת הקרקע מהמינהל, לא כולל פיתוח, סכום שהיה גבוה בלא פחות מ-382% ממחיר המינימום.

החודשים הראשונים של 2011 סיפקו לא מעט מכרזים שנסגרו בעשרות ומאות אחוזים מעל המינימום והחברות שזכו במגרשים במחירים הללו הניחו שהמחירים הולכים לכיוון אחד בלבד. המציאות בשטח הראתה אחרת כאשר החל מהמחצית השנייה של 2011, בתוספת המחאה החברתית שפרצה ביולי, נכנס הענף לקיפאון. המחירים הנמוכים יותר בהם רכשו כעת החברות את הזכויות מהמינהל בפתח-תקווה מהוות דוגמה להתפכחות היזמים והשלמה עם מצב השוק הנוכחי. נכון, עדיין מדובר בסכומים הגבוהים ממחיר המינימום בעשרות אחוזים, והסיבה לכך היא העובדה הפשוטה שקרקעות באזורי הביקוש הן מצרך נדיר בעבורו מוכנים הקבלנים לשלם הרבה. אבל כנראה שכבר לא מאות אחוזים מעל המינימום.