יש הסכם: האחיות יזכו לתוספת תקנים ולתגמול מיוחד

בתחילת השנה הבאה עשויות האחיות לחדש את העיצומים במסגרת המו"מ על הסכם חדש ולדרוש תוספות שכר ומאות תקנים נוספים; ההסכמות גובשו למרות שהאחיות מחויבות לשקט תעשייתי עד דצמבר

משרדי האוצר והבריאות הגיעו היום (ה') להסכמות עם הסתדרות האחיות, שאמורות למנוע לפחות עד סוף השנה עיצומים נוספים בבתי החולים ובמרפאות הקהילה. על פי ההסכמות, אחיות שיעבדו מעל 5 משמרות בשבוע יזכו לתעריף מוגדל, ואחיות חדשות שייקלטו יזכו לסבסוד גבוה יותר בשכר הדירה אם יועסקו בבתי חולים בדרום או במחלקות פנימיות וחדרי מיון במרכז הארץ.

בנוסף, ייתווספו 116 תקנים חדשים לאחיות בחדרי מיון בלבד למרות שהעומס הכבד קיים גם במחלקות הפנימיות, ומשרד הבריאות יאשר לראשונה את התוכניות של קופות החולים לתגבור מערך האשפוז ההמשכי במוסדות גריאטריים.

ל"גלובס" נודע כי עבור משמרת שישית בשבוע, יקבלו האחיות תוספת מיוחדת של 1,040 שקל, המשקפת שכר של 130 שקל לשעה. במקרה של משמרת שישית בשעות הלילה, השכר יעמוד על 170 שקל לשעה, קרי 1,360 שקל למשמרת. בכך המשיך משרד האוצר את המדיניות בה נקט במו"מ עם הרופאים, לפיה תוספות שכר משמעותיות יינתנו עבור עבודה נוספת מעבר לשעות המקובלות ובכך הציבור יזכה בצוות רפואי מתוגבר גם אחר הצהריים. עוד נודע כי סבסוד שכר הדירה יינתן למשך שנתיים בלבד כפי שניתן גם היום בחלק מהמקרים, והוא יעמוד על 1,500 שקל בחודש לעומת 400 שקל כיום.

ההסכמות עם האחיות אינן בגדר של הסכם עבודה חדש, שכן ההסכם האחרון שנחתם עימן עדיין בתוקף עד סוף השנה. למעשה, במשרד האוצר סירבו תחילה לנהל מו"מ עם האחיות וטענו כי הן מחויבות לשקט תעשייתי, אולם העיצומים בהם נקטו הפעילו לחץ על הממשלה ואילצו אותה להעניק לאחיות תמורה מסוימת - זאת בדומה ללחץ שהפעילו הרופאים המתמחים בקיץ האחרון לאחר שכבר נחתם הסכם עם ההסתדרות הרפואית.

במשרד האוצר הדגישו כי מדובר בחלק בלתי נפרד מהתוכנית הממשלתית לשיפור מערך הסיעוד בישראל, כנראה כדי שלא יינתן הרושם שהאחיות הצליחו "לפתוח הסכם" בתוך תקופת השקט התעשייתי לה הן מחויבות. בספטמבר הקרוב יפתח המו"מ על הסכם עבודה חדש, והמשמעות היא שאם לא ייחתם הסכם עד סוף השנה, האחיות עשויות לפתוח שוב בעיצומים ושביתות החל מחודש ינואר.

ההסכמות שגובשו הן למעשה "פלסטר" שנועד להשקיט את יחסי העבודה בבתי החולים לתקופה זמנית בלבד, ובאוצר מבינים שבמו"מ הקרוב יחזרו האחיות לדרוש תוספות שכר משמעותיות, הגדלת מרכיב הפנסיה, מאות תקנים למחלקות פנימיות ומענקים בגובה עשרות אלפי שקלים - כל זאת לטענתן כדי להתגבר על המחסור החמור באחיות, שהוא הגבוה ביותר מבין מדינות ה-OECD.

ההסכמות הנוכחיות יעוגנו במסגרת הסכם קיבוצי שתוקפו עד מרס 2014, אולם הדבר לא מונע כאמור מהאחיות לדרוש תוספות שכר כבר בדצמבר הקרוב. גם בעיין תוספת התקנים האחיות יכולות להעלות דרישות נוספות בדצמבר, אך הכרעה בעניין כפופה להחלטת ועדת המעקב המשותפת לצדדים.

"אני מברך על ההגעה לפתרון אחראי מבלי להידרש לפגיעה במערכת יחסי העבודה במשק, תוך מתן פתרונות במחלקות עמוסות באמצעות תוספת משמרות ועידוד הצטרפות למקצוע האחיות" - כך אמר היום הממונה על השכר במשרד האוצר, אילן לוין. סגן שר האוצר, יצחק כהן, הוסיף: "אנחנו מכירים בעבודה הקשה שמבצעות האחיות במסירות יומם ולילה ועל כן, עשינו כל מאמץ בכדי לסייע ולמצוא פתרונות לבעיות הייחודיות להן". בהסתדרות האחיות בחרו שלא להגיב.