"הבנקים גובים כסף עבור קווי אשראי; מאיפה נביא את הכסף?"

אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף הבנייה החוזית, פסימי לגבי מימון ענף גני הילדים ■ "אני רואה עכשיו מכרזים ויש הרבה פחות ניגשים - זה לא רק בגלל המימון, אבל זה משפיע"

לפני כחודש אישרה ועדת הכספים העברה תקציבית בסך 1.3 מיליארד שקל למשרד החינוך, לטובת בניית כ-500 גני ילדים. זאת, כחלק מיישום החלטת הממשלה בעניין החלת חינוך חינם מגיל 3, בהתאם להמלצות ועדת טרכטנברג. לצד המהלך המבורך, נשמעות לא מעט טענות על כך שהיישום בפועל - בניית כמות גדולה כל כך של גני ילדים בפרק זמן קצר - היא בגדר פנטזיה. החל ממציאת המקום, ועד לבניית הגנים. אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף הבנייה החוזית, סבור שהדבר אפשרי, בתנאי שהרשויות יאמצו מודל במסגרתו הקבלן יהיה זה שיתכנן ויבצע.

"משמעות החוק החדש היא שבפרק זמן של שבעת החודשים הקרובים, צריך לתכנן, להקצות קרקע, לאשר ולבנות 500 גני ילדים ברחבי הארץ - שרובם הגדול יצטרכו להיבנות בו זמנית, על ידי מאות קבלנים. גן ילדים ניתן לבנות תוך 3 חודשים, בעלות מוערכת של 700 אלף שקל, בתנאי שהבירוקרטיה לא תעכב זאת. הדרך היחידה שבה תוכנית גרנדיוזית זו תצא לפועל היא רק אם הרשויות המקומיות יוציאו מכרזים על בסיס מודל 'תכנון-ביצוע', שבו הקבלן אחראי על כל תהליכי התכנון, הפיתוח, האדריכלות והבנייה".

- בסופו של יום, יהיו פה 500 גנים חדשים בספטמבר?

"קודם כל צריך לדאוג שהכסף המיועד לפרויקטים הללו יהיה 'צבוע' מראש, למטרה הזו בלבד. כבר היינו עדים למקרים שתקציב מסוים הלך למטרות אחרות. מעבר לזה, חייב להיות כאן שיתוף פעולה מלא עם הרשויות, כי מדובר גם במתן היתרים. כל מחלקת הנדסה צריכה להירתם לנושא הזה. צריך להוציא מכרז עם דרישות מדויקות והגדרות מדויקות. אם רוצים שהגנים יהיו מוכנים לשנת הלימודים הבאה צריך לטפל בזה כבר עכשיו ויש קבלנים שיוכלו לעמוד במשימה".

לצד האופטימיות של גרין בכל הקשור ליישום בניית גני הילדים, כשמגיעים לדבר על מימון לענף היא מפנה את מקומה לתסכול. לדבריו, המצב היום בשטח קשה מאוד, והגורמים הרלוונטיים אינם עושים מספיק כדי לשנותו.

גרין: "הבנקים התחילו לגבות מאתנו כסף אפילו עבור הקצאת קו אשראי. גם אם לא נשתמש בו. אף פעם זה לא היה ככה - הם הורגים אותנו. אני שומע את שר התחבורה מדבר על פרויקטים של מיליארדים, אבל מאיפה יביאו את הכסף? מאיפה הקבלנים יביאו את הערבויות? אני רואה עכשיו מכרזים ויש הרבה פחות ניגשים. אני לא בטוח שזה רק בגלל המימון, אבל זה בהחלט משפיע".

- הסיכון גדל והבנק לא מוכן לחלק כסף בזול.

"יש פתרונות זמינים. צריך להבין שלא תמיד מי שיושב למעלה מבין את מה שקורה בשטח. ישבתי עם אנשי האוצר ודיברנו על המצוקה ועל הערבויות. העובדה שמוסיפים מע"מ לערבות חוק מכר, גם במכרזים. למה צריך את זה? זה תשלום כפול. אנשי האוצר בכלל הופתעו לשמוע על זה. עכשיו הם מתחילים לחשוב, אבל אנחנו במשבר ועד שהם יחליטו כולם בבעיה. זה זמן יקר שהולך לאיבוד".