השופט מיכאל שפיצר מונה לתפקיד מנהל בתי המשפט

(עדכון) - שפיצר, נשיא ביה"ד לעבודה בת"א, יחליף את השופט משה גל ■ ההודעה על מינויו באה לאחר הודעת השופטת הילה גרסטל על פרישתה מהמירוץ לתפקיד

‏‎‎הפתעה בדקה ה-90: מנהל בתי המשפט הבא יהיה השופט מיכאל שפיצר - כך החליטו היום (א') שר המשפטים יעקב נאמן ונשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, בפגישה שקיימו בצהריים.

שפיצר, המכהן כנשיא בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, ייכנס לתפקידו החדש בשבועות הקרובים, במקומו של השופט משה גל המסיים קדנציה כמנהל בתי המשפט.

ההודעה על מינויו של שפיצר לתפקיד באה שעות אחדות לאחר הודעתה של השופטת הילה גרסטל, נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, על פרישתה מההתמודדות לתפקיד מנהל בתי המשפט.

‏שפיצר מכהן בתפקיד נשיא בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב מזה כשנה וחצי בלבד. בתקופה זו הוא הספיק להיות מעורב במספר עניינים בוערים שטופלו בבתי הדין לעבודה, ובהם האישום נגד נילי פריאל, רעייתו של שר הביטחון אהוד ברק, בנוגע להעסקת עובדת זרה באופן לא חוקי, וכן היבטים שונים של שביתת הרופאים ושל שביתת אנשי הפרקליטות.

שפיצר, בן 58, מכהן כשופט בבית הדין לעבודה מזה 12 שנה, ולפני שהגיע לאזורי בתל-אביב כיהן במשך 5 שנים כנשיא בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע.

‏שפיצר נחשב לשופט יסודי וכן למנהל מצטיין, ואולם מעברו מבית הדין בבאר-שבע לתל-אביב לווה בביקורת מצד שופטי ערכאת בית הדין לעבודה הגדולה בישראל, נוכח העובדה ש"הוצנח" עליהם נשיא מבחוץ.

שפיצר נחשב מקורב לנשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד. על-פי ההערכות, ארד הייתה מעורבת גם בקידום מועמדותו לתפקיד מנהל בתי המשפט.

מועמדותו של שפיצר נשמרה בסוד בתקופה האחרונה, בעת שדלפו שמותיהם של המועמדים האחרים לתפקיד, ובהם נשיאת בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, הילה גרסטל; נשיא בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, ספי אלון; ושופט בית המשפט המחוזי בירושלים, יגאל מרזל.

לצורך מינוי מנהל בתי המשפט - מינוי המצוי בסמכותו של שר המשפטים - דרושה הסכמתו של נשיא בית המשפט העליון, כך שלכל אחד מהשניים נתונה למעשה זכות וטו. על-פי הידוע, נבחר השופט שפיצר כמועמד של פשרה בין גרוניס לנאמן, נוכח העובדה שנאמן הטיל וטו על מרזל, בעוד שגרוניס התנגד נחרצות למינויו של השופט אלון.

‎‎גרסטל פרשה מהמירוץ

‎‎מוקדם יותר הבוקר הודיעה השופטת גרסטל על החלטתה לפרוש מההתמודדות לתפקיד מנהל בתי המשפט. על-פי ההערכות, גרסטל החליטה לפרוש נוכח ההערכה כי נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, איננו תומך במינויה לתפקיד, ובשל רצונה להתמנות כמועמדת של קונסנזוס.

במכתב ששיגרה גרסטל לשר נאמן, לנשיא גרוניס ולמנהל בתי המשפט היוצא משה גל, ושהגיע לידי "גלובס", היא כתבה: "כידוע לכם, לא הצגתי מעולם מועמדות לניהול בתי המשפט. שמי עלה שלא ביוזמתי, וזכיתי לתמיכה רחבה ועידוד מתוך המערכת ומחוצה לה. לאורך כל הדרך הייתי בדילמה אם רוצה אני את התפקיד, אם לאו. הן מהטעם שמדובר בעזיבת בית המשפט המחוזי מרכז, היקר ללבי ביותר, ואשר אני מרגישה שטרם מיציתי את העשייה שבו; הן מהטעם שהתפקיד יחייב הקרבה רבה מבחינת חיי האישיים. העניינים התגלגלו כך שהתהליך נמשך זמן רב, ושלא לטובת העניין. בסופו של דבר הגעתי למסקנה חד-משמעית שאני מעוניינת שמועמדותי לא תישקל כלל. לפיכך, אבקשכם שלא לשקול את מועמדותי".

‏גרסטל, שוויתרה על ההתמודדות, תישאר בתפקידה כנשיאת בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, תפקיד שבו היא מכהנת מאז הוקם המחוזי החדש בשנת 2007. ‏‎‎‏