שוק בתי-הקפה: 10 רשתות, 505 סניפים, מכירות של 2 מיליארד שקל

רשתות הקפה המשיכו אשתקד לפתוח סניפים, והשוק עדיין פורח ■ ארומה ישראל מובילה, ואחריה קפה קפה, שממשיכה בפתיחה מואצת של 15-20 סניפים בשנה, בדומה לקפה גרג ■ עם זאת, ההערכה היא כי מגמת העלייה החדה במכירות נעצרה

ההצהרות שנשמעו על כך ששוק בתי-הקפה הגיע לרוויה לא קיבלו ביטוי בהמשך התפתחותן של 10 רשתות הקפה הבולטות, שפתחו אשתקד יחד 54 סניפים. לפי הערכות, 10 הרשתות הגדולות מגלגלות יחד כ-2 מיליארד שקל בשנה - מחצית מהסכום הצרכן מוציא בשתי הרשתות המובילות - ארומה ישראל וקפה קפה. השנה יפתחו הרשתות לא פחות מ-65 סניפים.

אלא שלמרות הפתיחות ובניגוד לצמיחה החדה במכירות שנרשמה בשנים האחרונות, עבר השוק להתייצבות.

"אנו רואים מחזורים מאוד מכובדים, אבל יחד עם זה, מגמה ברורה של יציבות או צמיחה באחוזים בודדים. מגמת העליות המאוד חדות שראינו בשנים האחרונות נעצרה, אך היא נעצרה במחזורים מאוד טובים", אומר ארנון תורן, מנכ"ל מרכזי עזריאלי.

"אנחנו לא רואים את תהליך הצמיחה המואצת שראינו ברשתות הקפה בשנים האחרונות. רשתות הקפה נמצאות היום בהאטת הצמיחה ועבודה על שירות, תמהיל וקהל לקוחות", מסכים ירון אשל, המשנה למנכ"ל גזית ישראל.

מי שמסתובב במרבית הקניונים הגדולים יכול לראות את כל סניפי רשתות הקפה מלאים רוב שעות היום. אז איך זה קורה? לדברי מנכ"ל מליסרון, משה רוזנבלום, הצמיחה של בתי-הקפה מגיעה משדרוג התפריט. "בתי-הקפה הרחיבו את התפריט והפכו למעין 'פוד קורט' (מתחם מזון מהיר, א"ח), ולכן יש להן צמיחה. בבית-קפה אתה לוקח קפה וכריך ב-27 שקל, זה גם מה שעולה ארוחה בפוד קורט", אומר רוזנבלום.

בזמן שנפתחו עשרות סניפים חדשים אשתקד, מספר הסניפים שנסגרו קטן. האם הענף שיודע פריחה ממושכת בדרך למטה? "אני לא רואה סיבה לנסיגת הענף. זה עשוי לבוא על חשבון סוגים אחרים של מסעדות", אומר תורן.

"גלובס" מספק תמונת מצב עדכנית של רשתות הקפה הבולטות.

ארומה ישראל

"נגיע ל-130 סניפים בישראל, פנינו לחו"ל"

המנכ"ל: "יש בועה בענף, ומתישהו יתחילו לסגור סניפים"

"בית-קפה הוא לא מסעדת שף, אבל הוא נותן לך תחושה של בילוי, וזו חיה שתפורה על ישראלים שאוהבים ללכת עם ולהרגיש בלי. מצד שני, הענף בתוך בועה, ומתישהו יתחילו לסגור סניפים. אני שומע שיש הרבה תנועה בין זכיינים", אומר אשר לב, מנכ"ל ארומה ישראל.

לדבריו, בכוונת הרשת להמשיך את ההתרחבות עד ל-130 סניפים, אך הפנים הם בעיקר לחו"ל, שם כבר יש לרשת 22 סניפים. לרשת יש סניפים בטורונטו (9), ניו-יורק (5), מיאמי (1), קזחסטן (2), קייב (3), רומניה (1) וקפריסין (1).

דני מישל, סמנכ"ל הכספים של הרשת, מסביר על ההיגיון של לכוון לפעילות מעבר לים: "הביזנס בחו"ל תופס תאוצה. אנחנו רואים בצפון אמריקה מנוע צמיחה, אם כי אנחנו ממשיכים את הצמיחה האורגנית גם בארץ".

קפה קפה

"כל הסניפים האחרונים שפתחנו הם בוננזה"

הבעלים: "אם לא היו פותחים כל-כך הרבה מרכזים מסחריים, היה יותר טוב לכולם"

רשת קפה קפה, הרשת השנייה בגודלה בישראל, ממשיכה בקצב התרחבות מרשים במיוחד. מינואר 2011 היא פתחה 16 סניפים, 6 מתוכם בשנה הנוכחית, ועד סוף 2012 היא תפתח 11 סניפים נוספים.

"אנחנו פותחים בקצב מטורף. יש פוטנציאל ל-170-180 סניפים. כל הסניפים האחרונים שפתחנו הם בוננזה. ממש בינגו. אני מתנהל היום מאוד צפוף עם מה שווה לי ומה לא. לא קפצתי על הקניונים שפתחו בצפון. נתתי הצעה לדמי שכירות, לא קיבלו אז לא פתחתי, והיום זה הוכיח את עצמו.

"הבעיה הגדולה היא ריבוי המתחמים והקניונים. פותחים עוד ועוד. זה לא שאנחנו רוצים לפתוח עוד ועוד. נניח שאני נמצא במרכז ופותחים עוד מרכז 200 מ"ר משם, אם לא אפתח - אני לא אהיה שם. אם לא היו פותחים כל-כך הרבה מרכזים - היה יותר טוב לכולם", אומר רונן נמני, מבעלי הרשת.

- השוק לא רווי?

"אנחנו פותחים במקומות שאין. פתחנו בשדרות, דימונה ובקריית-שמונה. אלה מקומות שלא היינו בהם, אז מבחינתנו זה לא רווי".

- הענף מוגדר בסיכון. יש סכנה שרשת תקרוס?

"יש רשתות שרואים בהן דעיכה, ואני לא אגיד אילו. 3 הרשתות שיש להן ביקוש הן ארומה, קפה גרג וקפה קפה".

רשת קפה קפה שולחת זרועות גם לרשת לחם ארז, שאת רכישתה השלימה בינואר 2011. מאז הרכישה נסגרו שני סניפים, וללחם ארז יש 14 סניפים.

"נפתח השנה 5 סניפים נוספים. הפוטנציאל הוא 30-40 סניפים", אומר נמני.

קפה גרג

"נגיע ל-100 סניפים בסוף 2013"

מנכ"ל ומבעלי הרשת, יאיר מלכה: "השוק עדיין לא רווי. תסתכלו למשל כמה חנויות אופנה יש בקניונים"

מאז החליטה לצאת אל מחוץ לגבולותיה של העיר חיפה, רשת קפה גרג מתחזקת התפתחות מואצת במיוחד. מתחילת 2011 פתחה הרשת 22 סניפים, והיא מונה כיום 75 סניפים. עד לסוף השנה היא תפתח 8-9 סניפים נוספים. 10 מסניפי הרשת הם סניפים קטנים הפועלים במוסדות אקדמיים.

"השוק עדיין לא רווי. תסתכלו כמה חנויות אופנה יש בקניונים. הקניונים ומרכזי הקניות לא מלאים, אז בתי-הקפה יהיו ברוויה? נגיע ל-100 סניפים בסוף 2013", אומר יאיר מלכה, מנכ"ל ומבעלי הרשת.

אשתקד החלה הרשת לפתוח סניפים בשותפות עם שף. "התפריט משודרג מאוד. הסוד הוא אוכל טעים. ברוב רשתות הקפה הוא מצוין, אבל האוכל שדרג אותנו מאוד, במיוחד ארוחת הבוקר שלנו ותפריט ילדים בריא שמתאים בדיוק למה שילדים אוהבים. עדיין התפריט הבסיסי אחיד, אבל יש מנות ספיישל ומגע של שף במטבח".

- יש מקומות שנפגעתם?

"בגדול לא. אנחנו נפגעים כשקניון נפגע או מרכז מסחרי נפגע. יש לנו קונספט מיוחד משלנו. אנחנו נמצאים ליד כל סניף של ארומה, ואין לנו בעיה איתם".

בשנה החולפת חנכה הרשת 4 סניפים שבהן משולבת משחקייה גדולה לילדים, ולראשונה פתחה סניף בתוך בית-ספר, בבית-הספר הריאלי בחיפה.

"רמת מחירים שם יותר נמוכה. בריאלי יש כריכים מ-8 שקלים וקפה ב-6 שקלים, וזה עובד מעולה", אומר מלכה.

בקרוב תחנוך הרשת סניף בתוך בניין קבוצת המשביר בכיכר ציון בירושלים.

קפה ג'ו

"המחזור יוכפל ואף יותר, עקב הכניסה לסניפי מנטה"

מנכ"ל הרשת: "בשנה-שנתיים הקרובות לא יהיה דגש על פתיחת סניפים רגילים"

חודשים ספורים לאחר השלמת רכישה השליטה (51%) ברשת קפה ג'ו על-ידי חברת דלק, מצהיר מנכ"ל הרשת, עודד כהנא, כי הרכישה תביא להכפלת מחזור המכירות של הרשת.

לדבריו, הרשת חתמה את שנת 2011 עם גידול של 20% במכירות חנויות זהות.

"המחזור של קפה ג'ו יותר מיוכפל כתוצאה מהכניסה לסניפי מנטה. אני מניח שהמהלך ייקח בין שנה לשנתיים. נכון שבחלק מחנויות מנטה המחזורים קטנים, אבל לפי התוכנית העסקית שלנו - המכירות יותר מיוכפלו", אומר כהנא.

כחלק מכך, תמקד הרשת את עיקר ההתרחבות ברשת מנטה, שבה החלה כבר בינואר השנה, בהפעלת פיילוט של "חנות בתוך חנות" בסניפי מנטה. בסוף התהליך צפויה הרשת להיכנס ל-180 סניפי מנטה.

"בתי-קפה נפתחים בקלות רבה מדי. לפחות בתקופה הקרובה - שנה-שנתיים של הכניסה למנטה - הדגש שניתן על פתיחת סניפים רגילים יהיה קלוש. אנחנו לא מתכוונים לעשות שם מאמץ. אם יהיה לנו מקום טוב - נפתח, אבל לא נרכז את המאמצים בכיוון הזה".

בהתייחס לענף הוא אומר: "כולם בלחץ אטומי, אבל אני לא רואה סימנים בשטח. כשאני שואל לאן 2012, אני מבין שכולם בכוננות ספיגה".

רולדין

"היתרון שלנו - שילוב של בית-קפה וקונדיטוריה"

המנכ"ל: "בגלל הקונדיטוריה אנחנו מייצרים מחזורים יותר גבוהים למ"ר"

רשת רולדין מונה 39 סניפים, אבל רק מחציתם משמשים כבתי-קפה לכל דבר, לרבות תפריט ארוחה. המחצית האחרת מבוססת בעיקר על פעילות הקונדיטוריה, למרות שגם שם מוכרת הרשת קפה.

"היתרון שלנו הוא שמדובר לכאורה בשני עסקים משולבים - בית-קפה וקונדיטוריה. על אותו שטח אנחנו מוכרים ללקוחות עוגות ובשל פעילות הקונדיטוריה, אנחנו מייצרים מחזורים יותר גבוהים למ"ר ונהנים מפדיונות גבוהים במיוחד בחגים ובימי שישי", אומר קובי חקק, מנכ"ל ומבעלי הרשת.

ארקפה

תת-רשת חדשה "ארקפה בייקרי"

בחברה רואים ב"מאפיה" החדשה את מנוע הצמיחה שלה

"לפתוח סניפים זה דבר קל, השאלה אם אחר-כך מרוויחים ומצליחים. אנחנו בונים את העסק לטווח ארוך מאוד" - כך מסבירים בהנהלת רשת ארקפה את קצב ההתרחבות המתון שנוקטת הרשת הוותיקה יחסית.

את מנוע הצמיחה רואים שם דווקא בהקמת תת-רשת חדשה תחת השם "ארקפה ביייקרי", שתעסוק במכירה של לחם, מוצרי מאפה הביתה וקפה. במהלך השנה הנוכחית תחנוך הרשת סניף עד שני סניפים של הרשת החדשה.

בכירים ברשת אומרים בהקשר הזה כי "הפוטנציאל גדול. זה תחום שצומח. אנשים מחפשים לחמים איכותיים, ולנו יש את הפלטפורמה לעשות זאת. נציע אפייה במקום וחוויה שונה לחלוטין".

לדבריהם, "גם ברשתות השיווק קונים יותר ויותר לחמים מיוחדים, וכל התחום הזה ילך ויצמח".

ארומה תל-אביב

"יש מאות בתי-קפה בתל-אביב. למה ש-50 לא יהיו שלנו?"

השותף החדש, גולן עינת: "אני פותח לפחות 10 סניפים בכל מדינה"

חצי שנה לאחר רכישת 50% מרשת ארומה תל-אביב, הפועלת בעיר תל-אביב בלבד, השותף החדש, גולן עינת, מצהיר על כוונה להכפיל את הרשת בישראל ולהרחיב אותה בחו"ל.

"המטרה היא להגיע ל-50 סניפים בתל-אביב. יש הרבה מקומות שאנחנו לא יושבים בהם. יש מאות בתי-קפה בתל-אביב, אז למה שלנו לא יהיה 50? במזרח אירופה נגיע תוך פחות מ-5 שנים ל-100 סניפים, 30% מההשקעה הכספית היא שלנו", אומר עינת.

לדבריו, "פתחנו בפולין שני סניפים כשאנחנו חתומים על 15 לוקיישנים שם עד סוף 2012. אני לא עובד כמו ארומה ישראל, פותח אחד פה, שניים שם. אני פותח לפחות 10 סניפים בכל מדינה. אני לא מספר סיפורים שאני הולך לעשות. אני מספר אחרי שאני עושה. מלבד פולין, אני חתום על עוד שתי מדינות. אני שם הרבה כסף שלי בעסק", אומר עינת.

עינת גם מצהיר כי השותפים לא ימכרו את המניות ב-5 השנים הקרובות. "סער (סער שפע, בעלים ומייסד הרשת - א"ח) ואני קיבלנו הצעה למכור את הרשת, אבל החלטנו שאנחנו לא מוכרים ב-5-6 השנים הקרובות", אומר עינת.

לדברי שפע, "יש לי שותף מאוד חזק עם הרבה כסף, ואני מקווה שנפתח 100 סניפים".

קפה הלל

"במקרה שלנו, הגודל לא קובע"

"אנחנו מבינים את התקופה והחלטנו על עצירה של פתיחות ופיתוח הקיים, שזה הרבה יותר משמעותי מבחינתנו. עשינו מתיחות פנים ל-8 סניפים, הרחבנו את התפריט, ובחלק מהסניפים הכנסנו מנות בשריות - מהלך שפתח אותנו לקהל נוסף. הקפה, המאפה והסנדביץ' לא תופסים יותר. הקהל מאס בלאכול קרואסון וסנדביץ' ב-20:00 בערב", אומר יוסי שרף, מבעלי רשת קפה הלל.

- כשאתה רואה את הפיתוח המואץ של כל יתר הרשתות, אתה מרגיש שנשארת מאחור?

"במקרה שלנו הגודל לא קובע. אתה פותח סניפים כי זה גורם לך להתפתח ברמת החשיפה, לגרום לעוד זכיין להרוויח כסף ומן הסתם גם אתה מרוויח כסף. אחוז ההצלחה של הזכיינים החדשים נמוך ממה שהורגלנו אליו בעשור האחרון. הענף יהיה תמיד חי, בועט ונושם, אבל יהיה דילול נוסף של בתי-קפה בארץ, והטובים ישרדו. אני מאמין בקטן וחזק מאשר בגדול וחלש".

קקאו

"עשינו טעויות עם פתיחת סניפים לא נכונים"

"החזון שלנו הוא להגיע ל-50 סניפים איכותיים ולאחר מכן לכלכל את צעדינו ולא סתם לפתוח, כי עשינו טעויות עם פתיחות סניפים לא נכונים. יש סניפים שייעדנו אותם למחזורים גבוהים יותר", אומר דוד גרא, מנכ"ל ומבעלי רשת קקאו, שהתפרסמה בתחילת דרכה הודות לשותף דידי הררי.

מאז השקתה ב-2005 סגרה הרשת 3 סניפים שלא צלחו בטבריה, הוד-השרון ובבית-החולים איכילוב. לדברי גרא, גם הסניף בקניון קריית-אתא בדרך לסגירה בשל תנועה דלה בקניון.

ב-2012 תפתח הרשת 8 סניפים, ולדברי גרא, היא מנהלת במקביל משא-ומתן לרכישת 3 סניפים מאחת הרשתות הקטנות. "אנחנו יותר בוטיקים. לא צפוף. עובדה שכולם עובדים, ולמרות שאומרים שהמצב ב-2012 יהיה פחות טוב, אני לא רואה את זה. הרשתות מתפתחות על הגב של בתי-קפה פרטיים שנסגרים".

אילן'ס

"מי שאין לו חוסן פיננסי - ייסגרו לו סניפים"

בינואר 2010 רכש איש העסקים יעקב לוזון את השליטה ברשת בתי-הקפה אילן'ס. עם הרכישה אמר לוזון כי יעד המכירות של הרשת ל-2010 עמד על 25 מיליון שקל, וכי עד 2014 היעד הוא גידול של 10% בשנה.

ברשת קיבלו אז החלטה להתרחב משמעותית, ואף שמו ליעד לפתוח במהלך אותה שנה 10 סניפים.

כיום לוזון נשמע פחות אופטימי ביחס לשוק: "לטעמי השוק רווי, ולכן השנה, למי שאין חוסן פיננסי - ייסגרו לו סניפים. הבנקים לא נותנים כסף לתחום המסעדות בגלל שאחוז הפתיחות והסגירות בו הוא הכי גבוה מבין המקצועות החופשיים בעסקים. הם יתנו רק לאנשים שיש להם חוסן פיננסי ובגלל שזה הם. לא בגלל העסק".

עם זאת, אומר לוזון, "המצב לא כל-כך גרוע כמו שמתארים אותו, אבל עדיין יש יותר מדי בתי-קפה, וייסגרו השנה לא מעט מסעדות ובתי-קפה".