האוצר לחח"י: מיכרו נדל"ן לפתרון המצוקה הפיננסית

לחברת החשמל נכסים בהיקף מיליארדי שקלים ■ בנוסף, צוות הרגולטורים של החברה חייב אותה למשוך 1.8 מיליארד שקל מפיקדון ההטבות לעובדיה - כולל הטבת חשמל החינם ■ מדובר ב-90% מהסכום המופקד בחשבון הנאמנות

ל"גלובס" נודע כי האוצר יציג היום חלופה נוספת למציאת מזומנים לחברת החשמל המקרטעת: מימוש נדל''ן. נזכיר כי לחברת החשמל נכסים בהיקף מיליארדי שקלים. לצד אתרים רבים המיועדים לתחנות משנה ומתקנים תפעוליים אחרים יש בידי החברה עשרות נכסים לא תפעוליים כמו משרדים ושטחים פתוחים שאותם ניתן להשביח ולממש.

בין השאר מחזיקה חברת החשמל בנכסי נדל"ן במיקומים אטרקטיביים ביותר ובהם מתחם בהיקף של 1,000 דונם באזור תחנת הכוח "רידינג" שאינו נמצא בשימוש פעיל, אשר קרבתו לנמל הופכת אותו ל"פנינה נדל"נית" שעשויה להניב מאות מיליוני שקלים לפחות. בנוסף מחזיקה חברת החשמל במתחם גדול ברחוב קרמניצקי בתל אביב הכולל משרדים, מוסך ומרכז טכני; בשני בנייני משרדים ברחוב יגאל אלון (בניין אשדר ובניין גיבורי ישראל); ובמתחם ברחוב אנילביץ' הכולל גם תחנת משנה. המשרדים הראשיים של החברה משתרעים לאורך רוב חלקו המזרחי של רחוב החשמל. יצוין כי על השטח יש כבר תוכנית מאושרת לבניית מגדל משרדים. מחוץ לתל אביב מחזיקה חברת החשמל בין השאר במתחם הקרקעות הענקי שעליו עמד בעבר מפעל רוגוזין, מפעל שרכישת אדמותיו עמדה במוקד חקירת פרשת השוחד בחברה שניתן, על פי החשד, לשופט בדימוס דן כהן.

חברת החשמל גילתה בדוחותיה ל-2010 כי בשנת 2000 הוגש לידיה דוח שהעריך את שווי הנכסים שהועברו לה ללא פיצוי ב-7 מיליארד שקל.

במסגרת חוק משק החשמל מ-1996 הייתה חברת החשמל אמורה לרכוש מהמדינה חלק גדול מהנכסים שהועברו לידיה, אלא שעל פי דוח מבקר המדינה מ-2002, החברה לא העבירה למדינה רשימות מעודכנות של הנכסים שקיבלה. לפי הדוח העבירה החברה לאוצר רשימה של כ-220 נכסי נדל"ן עיקריים שמתוכם 80 בבעלות החברה, 110 בחכירה ו-20 נוספים הגיעו לידי החברה בדרכים אחרות.

חברת החשמל תחויב למשוך 1.8 מיליארד ש' מפיקדון ההטבות לעובדיה

צוות הרגולטורים של חברת החשמל החליט אמש לחייב את החברה למשוך כ-1.8 מיליארד שקל מהכספים שהפקידה בעבור חשמל חינם ושי לחג לעובדיה. מדובר בכ-90% מהסכום המופקד בחשבון הנאמנות ובסכום גבוה פי שלושה מזה שדובר עליו במתווה תוכנית החילוץ שהוסכם בשבוע שעבר.

ל"גלובס" נודע כי צוות הרגולטורים בראשות סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות אהרון גולדמן קיבל את ההחלטה על משיכת הסכום בהמלצת רשות החשמל. הרשות, בראשותה של עו"ד אורית פרקש, אינה מכירה בחשבון הנאמנות שנועד להבטיח לעובדי חברת החשמל תשלום חשמל חינם ושי לחג לכל ימי חייהם, גם במקרה של פשיטת רגל של חברת החשמל. באוקטובר חשף "גלובס" כי גם צוות הרגולטורים החליט שלא להכיר בחשבון הנאמנות המיוחד, שבו מופקדים כיום 2.04 מיליארד שקל.

אתמול הכריז ועד עובדי חברת החשמל על סדרת עיצומים בדרישה לבטל משיכה של כ-600 מיליון שקל מחשבון הנאמנות, ולכן יש להניח כי אם תיושם ההחלטה הוועד יחריף את תגובתו. בין השאר מאיים הוועד להפסיק את העבודה על הכנת התשקיף שבעזרתו מקווה חברת החשמל לגייס 4.5 מיליארד שקל שחיוניים לה לצורך רכישת דלק לייצור חשמל.

חברת החשמל העבירה את הכספים לקרן במרוצת השנים במסווה של "התחייבויות פנסיוניות נוספות". לטענת החברה, היא רשאית למשוך מהקרן רק 600 מיליון שקל. ועד העובדים הסכים להעברת הסכום לקרן תקציבית על מנת שניתן יהיה לקזז אותו כנגד חוב של מיליארד שקל שהחברה חבה - לטענת הוועד - לכפ"י, קרן הפנסיה של עובדי החברה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר היום בצהריים ליושבת ראש רשות החשמל על מנת להסביר לה את כוונתו בעניין הנהגת התעריף הדיפרנציאלי. כפי שנחשף אתמול ב"גלובס" נבחן הרעיון כי צרכני החשמל הגדולים משני העשירונים העליונים יסבסדו את מעוטי היכולת משני העשירונים התחתונים. הרעיון מעורר הסתייגות רבה בדרגים המקצועיים.