החשמל המזהם בישראל צובע בשחור את הרכב החשמלי

בחודשיים הראשונים של השנה בלבד "שרפו" תחנת הכוח בישראל כמעט פי שניים יותר סולר ומזוט מאשר בכל 2010 ■ אלה הם שניים מסוגי הדלק המזהמים ביותר לייצור חשמל בעולם

ההתייחסות העממית הנפוצה לרכב חשמלי היא בתור רכב עם "אפס פליטה". הכוונה היא לכך שתוך כדי נסיעה הוא אינו פולט גזים מזיקים כמו CO ו-CO2, ויש לכך יתרון גדול בכל הנוגע להקטנת הזיהום הלא-מפוקח "בגובה האף".

אבל, בראייה כוללת, גם הפקת החשמל שנדרשת לצורך טעינת הסוללה, כרוכה בפליטת מזהמים מתחנת הכוח שמייצרת את החשמל. האירופאים, שאוהבים לראות את התמונה הכוללת, פיתחו מדד לחישוב התרומה הכללית של רכב לזיהום האוויר שקרוי "מהבאר עד לגלגל", כדי לחשב את סך הפליטה שנוצרת בייצור קילוואטים של חשמל שדרושים לטעינת רכב חשמלי לצורך נסיעה של קילומטר אחד.

המדד משתנה בהתאם לתמהיל הדלקים ששורפת תחנת הכוח במדינה מסוימת כדי להפיק את החשמל. במדינות שבהן עיקר הכוח החשמלי מופק מאנרגיה גרעינית או מאנרגיה ירוקה, כמו תחנות הידרואלקטריות, קולטים סולאריים וכדומה, פליטת גזי החממה במחזור האנרגיה הכולל של הרכב החשמלי אכן שואפת לאפס. אבל, כאשר המדינה מפיקה את החשמל שלה ממקורות אנרגיה מזהמים, עולה גם המדד הזה בתלילות. כך, במדינות שעיקר הכוח שלהן מופק מפחם, מדד "מהבאר עד לגלגל" של רכב חשמלי מצביע על נתון דומה לזה של רכב דיזל מודרני.

ומה קורה בישראל, שמציגה את עצמה בתור "חוד החנית של עידוד ההנעה החשמלית בעולם"? אתם לא רוצים לדעת, אבל אתם חייבים. בתיאוריה, תמהיל הפקת החשמל של ישראל אמור היה להתבסס כיום על גז טבעי נקי עם תרומה של מקורות מתחדשים, כמו כוח אנרגיה סולארית. בעולם אידיאלי שכזה, ספקי הרכב החשמלי יכלו לרכוש מסות של חשמל ירוק כחלק מהקונספט.

בפועל, המציאות שחורה משחור. ההפקה המסיבית של חשמל ירוק בישראל עדיין הרחק מאחור בשל קשיי תקצוב. בינתיים, גם הפקת החשמל מגז טבעי בישראל נסוגה דרמטית לאחור בשל התרוקנות מאגר ים-תטיס והחבלות בצינור הגז ממצרים.

בטווח הארוך המצב כבר ישתפר. ועד אז?

אז ממה מופק כיום החשמל שלנו? נתוני צריכת הדלקים שמפרסם משרד האנרגיה מגלים, שבחודשיים הראשונים של השנה חלה עלייה של 2,677% בצריכת המזוט להפקת חשמל ועליה של 4,875% בצריכת הסולר להפקת חשמל (ואין כאן טעות דפוס, בדקנו).

בחודשיים הראשונים של השנה בלבד "שרפו" תחנת הכוח בישראל כמעט פי שניים יותר סולר ומזוט מאשר בכל שנת 2010. אלו הם שניים מסוגי הדלק המזהמים ביותר לייצור חשמל בעולם, ואם היינו מציבים אותם במדד "מהבאר עד לגלגל", הנתון הכולל היה עגום.

בראייה לטווח ארוך, המצב אמור להשתפר, ועד שיגיעו המסות הגדולות של רכב חשמלי לשוק ב-2013-2014 כבר אמורות תחנות הכוח המקומיות לפעול על גז ישראלי מהתגליות האחרונות.

אבל כל מנתח סיכונים יגיד שקיים גורם ענק של אי-ודאות סביב לוחות הזמנים של הפקת הגז, שיכול בקלות להוסיף חודשים או שניים ללו"ז.

עד אז, היינו ממליצים למי שמתהדר ברכבי "אפס פליטה" להוריד פרופיל בנושא הסביבתי, ולזכור שבעולם האנרגיה אין מתנות חינם.