עובדי תנובה מקפיאים את העיצומים עד לאחר חג הפסח

כפי הנראה, החלטת הוועד התקבלה לאחר התקדמות מסוימת במו"מ מול הנהלת תנובה ■ עם זאת, בוועד טוענים כי מדובר אך ורק ב"מחווה" לצרכנים לרגל החג

אחרי כמעט שבועיים של עיצומים שהתחילו בהשבתת האספקה של הקוטג' והחריפו היום עד כדי שיבושים קשים באספקת כל מוצרי החלב, החליט הוועד הארצי של עובדי תנובה להקפיא את כל העיצומים עד לאחר חג הפסח.

כפי הנראה, ההחלטה של ועד העובדים, בראשות אחיאב שמחי, התקבלה לאחר התקדמות מסוימת שחלה במהלך היום מול הנהלת החברה, בראשות המנכ"ל אריק שור. עם זאת, בוועד טוענים כי מדובר אך ורק ב"מחווה" לצרכנים, לרגל החג.

אמש (ד') פתחו עובדי דור ב', שהוועד דורש להשוות את תנאיהם לדור א', בשביתת אזהרה בת 24 שעות בכל מרכזי ההפצה של החברה, ובכך שיבשו באופן משמעותי את אספקת כלל מוצרי החלב למאות נקודות מכירה - מגבינות ועד חלב טרי. המהלך הזה של הוועד הארצי בראשות אחיאב שמחי הביא להשבתת 74 קווי חלוקה בדרום, 18 קווי חלוקה במרכז ו-12 קווים נוספים בצפון.

כפי הנראה, 70% מנקודות המכירה בדרום לא קיבלו אספקה, 15% באזור המרכז ו-10% באזור הצפון. מנגד, הנהלת החברה בראשות המנכ"ל אריק שור הגבירה את הלחץ על העובדים באמצעות שוט כלכלי - הבהירה לעשרות עובדים נוספים כי אין בכוונת החברה לשלם להם שכר לאור העיצומים והמליצה להם שלא להגיע לעבודה.

בוועד העובדים הורו לכלל העובדים להתייצב בעבודה למרות הודעת ההנהלה, והסבירו כי מי שהחליט על הפסקה או צמצום הייצור היא ההנהלה ולא העובדים.

מבחינת הוועד, שיבושים באספקה לא מחייבים בהכרח את הפסקת הייצור, שכן ניתן לחלק את המוצרים לנזקקים. עוד טוענים בוועד כי גם אם מדובר בהשבתת מגן מצד ההנהלה, הרי שהיא לא הודיעה על כך מראש כמתחייב בדין.

מלבד השוואת תנאים בין דור ב' ל-א', דורש הוועד תוספת שכר של 5% בשנה לכל אחת מ-3 השנים הקרובות, בעוד שהנהלת תנובה מוכנה לתוספת של 3% בשנה. ואולם הנתק בין הצדדים נובע בעיקר מסירובו של הוועד לדון בשינויים מבניים כתנאי לחתימת הסכם שכר חדש, בצד התנגדות לדרישת ההנהלה לפטר עובדים בעלי "תפוקה נמוכה" ללא רשות הוועד.

"לא נוכל לקבל השתלחות ישירה בעובדים", הבהיר אמש שמחי, שהתכוון ככל הנראה גם לטענות של גורמים בהנהלת תנובה כאילו המאבק של הוועד הוא על "הקצפת".

שמחי הוסיף כי "העובדים רוצים להתפרנס בכבוד, וראוי שההנהלה תבין זאת. אנו קוראים להנהלה לחזור בה מדבריה ולשבת איתנו למשא-ומתן ענייני בנושא הסכם השכר. אנחנו מייצרים את מוצרים, אנחנו מייצרים את הרווחים, ומן הראוי שנזכה לכבוד ולהתייחסות הראויים לנו כעובדים מסורים".

זמן קצר לפני הודעת עובדי תנובה פרסמה מבטח שמיר דוחות במסגרתם פורסמו שוב נתונים מתוך הדוח השנתי של תנובה. הרווח הנקי של תנובה הסתכם ב-2011 בכ-50.5 מיליון שקל בלבד, צניחה של כ-90% לעומת הרווח ב-2010. הכנסות תנובה,גדלו בשנה שעברה ב-4.8% לרמה של 7.51 מיליארד שקל.