דפני ליף, מאחוריך

מנהיג חברתי נולד, גנרל ותיק נשכח וגברת אחת שיכולה לעשות מה שבא לה

אחרי מיליון שנה בפוליטיקה ובחיים הציבוריים, שאול מופז מצא את ייעודו: מנהיג חברתי. דפני, היזהרי: "שאול מופז יוביל את המחאה החברתית בקיץ", הכריז יועץ התקשורת שלו.

מתי באה למופז ההארה החברתית? ככל הנראה כאשר באו אליו יועציו עם ההערכה המקובלת ש"הבחירות הבאות הולכות להיות על הנושא החברתי". אין שום עדויות לכך שהתרחש פה תהליך של הכרה במצוקות של אזרחי ישראל, רק מה שנקרא אסטרטגיה של בחירות.

אנחנו חשבנו, וגם מופז כנראה, שיש לנו עסק עם דמות ביטחוניסטית. אחרי הכול, מדובר באדם שרוב חייו עברו עליו בצבא, מי שהיה רמטכ"ל ואחר כך שר הביטחון. מה הוא יודע על הנושא החברתי? אולי הוא למד על זה משהו בתפקידו כשר התחבורה? מישהו זוכר איזו פעילות מיוחדת של מופז בתחום החברתי? אם יש מי שזוכר, שיקום מיד ויספר, כדי שגם אנחנו נדע.

אז מה מכשיר את מופז למנהיגות חברתית? ליאור חורב יועצו מנה את כישוריו: "הוא אזרח מן השורה. הוא גר בבית אחד ולא בקומה העליונה במגדל מפואר. הוא לא מחלק את זמנו בין בתים בקיסריה ובשכונות יוקרה אחרות. הוא יודע בדיוק כמה כל דבר עולה". יפה. אלה באמת דברים חשובים. יהיה מאוד מעניין לראות אם הציבור הישראלי יאכל גם את התבשיל הזה.

מה יהיה עם אהוד ברק?

בכל המהומה סביב הניצחון הגדול של מופז, נראה שהגנרל השני נשכח קצת. וזו טעות גדולה לא לספור את שר הביטחון אהוד ברק, בכל קונסטלציה שהיא. הנכס הפוליטי היחיד שיש היום לברק הוא נכונותו להיות עושה דברו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בכל דבר ועניין. זה מה שהביא את ברק לעמדת השפעה עצומה בלי שיש לו מפלגה של ממש להתהדר בה. המהלך הפוליטי הבא שלו הוא השתלבות בליכוד. זה למעשה כבר סגור עם ביבי, ומדובר בעיסקה משולבת - חברות בצמרת הליכוד יחד עם משרד הביטחון.

אבל מה יהיה עם מופז? סביר שקדימה של מופז תקבל משהו כמו 8-10 מנדטים. יש להניח שנתניהו ירצה מפלגה כזאת בממשלתו, מה גם שמופז צפוי להיות שותף נוח ביותר לנתניהו. אחרי הכול, הוא בא מהבית הזה, ו"בית לא עוזבים", זוכרים? אין איסור להאמין שמופז ירצה בתיק הרווחה (הרי הוא מנהיג חברתי), אבל עדיף להאמין שמופז ירצה את הביטחון.

מה יעשה נתניהו במצב כזה? מבחינה עניינית, ראש הממשלה מעריך את ברק לאין ערוך יותר מאשר את מופז. אבל 8-10 מנדטים הם לאין ערוך יותר מכלום המנדטים של ברק. דילמה? כן, אבל לא כזאת שאינה ניתנת לפתרון. בשביל דילמות כאלה נוצרו בממשלה כל כך הרבה תיקים, ובעיקר תארים. אם אחד התיקים החשובים (משרד החוץ, למשל) לא יתפנה, תמיד אפשר להקים משרד חדש למען ברק. למה אני אומר ברק ולא מופז? כי קבצנים לא יכולים להיות בררנים.

מה צריכה ציפי לעשות?

מצד אחד, נראה שציפי לבני לא יכולה להישאר עם מופז - זה גם לא בריא. מה היא תעשה שם? תחתור תחת מופז כפי שהוא עשה לה? לא מתאים לאופייה, והתנהגות כזאת רק תכתים את תדמיתה. מצד שני, אולי כדאי ללמוד משמעון פרס. באחד מרגעי השפל שלו בפוליטיקה, שאלתי אותו למה הוא אינו פורש, והוא השיב: אם פרשת, אתה לא קיים. אם אתה נשאר - הכול יכול לקרות. והוא הוכיח זאת. מצד שלישי, היו כאלה שהלכו וכן חזרו (ברק וביבי, למשל). מצד רביעי, לא כל אחד הוא שמעון פרס.

אז מה ציפי צריכה לעשות? מה שבא לה.

matigolan@globes.co.il