וינשטיין מתנגד למשלוח הקופים מחוות מזור לניסויים בארה"ב

היועמ"ש: "חברה נאורה נמדדת הן ביחסה לבני אדם והן ביחסה לבע"ח" ■ בעקבות פניית וינשטיין, רשות הטבע והגנים תשקול מחדש את ההיתר ליצוא הקופים ■ לאור השינוי בעמדת המדינה, בוטל הדיון שתוכנן בבג"ץ בעתירת "תנו לחיות לחיות"

מהפך בעמדת המדינה באשר למתן האישור ל"חוות מזור" לייצא 90 קופים שניצודו בטבע לחברה מסחרית בארה"ב: בעקבות פניית היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, לרשות הטבע והגנים, תשקול הרשות מחדש את החלטתה להעניק את ההיתר ליצוא הקופים לארה"ב. זאת בשל עמדתו של היועץ המשפטי כי ההיתר שניתן מעורר קשיים משפטיים.

לאור השינוי בעמדתה של המדינה, בוטל הדיון שתוכנן להתקיים היום (ד') בבג"ץ בעתירתה של תנועת "תנו לחיות לחיות" נגד החלטת המדינה לאשר את יצוא הקופים.

בהודעה מטעם מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, שהוגשה אמש (ג') לבית המשפט, נמסר כי לדעת היועץ המשפטי הנושא מעלה שני קשיים משפטיים מרכזיים. האחד - 70 מתוך 90 הקופים המיועדים להעברה הן קופות שניצודו בטבע, ולא צאצאים שנולדו בחווה ובתנאי שבי. לדברי הפרקליטות, "קליטתם של קופים מן הטבע נועדה רק לאפשר רבייה בחווה, לטובת לידת צאצאים בחווה לצורך מחקר רפואי, ואין הם מיועדים למחקר רפואי בעצמם".

לצד הנימוק האקולוגי, ציינה הפרקליטות כי מדובר גם ב"נימוק מוסרי-ערכי, שלפיו חברה נאורה נמדדת הן ביחסה לבני אדם והן גם ביחסה לבעלי חיים. נוכח השבי שחוותה הקופה שניצודה מהטבע, ולאור הפער בין התנאים שבהם שהתה בטבע לבין התנאים בחווה, ראוי לצמצם בפגיעה בקופה שניצודה מהטבע ולהסתפק ברבייה, ולא להוסיף ולהפנותה גם למחקר רפואי".

וינשטיין החליט כי לא מוצה הבירור בשאלת קיומן של חלופות אחרות, כך שקופות בוגרות מדור שני ושלישי, למשל, שנולדו בחווה עצמה, יישלחו לארה"ב.

הקושי השני שמנה היועץ הוא שלא הוצגו אישורים מהרשויות המתאימות בארה"ב ביחס למחקר הקונקרטי, לצד האישורים הכלליים שהוצגו בנוגע למתקן של חברת SNBL בארה"ב.

הפרקליטות ציינה בהודעתה לבג"ץ כי "היה מקום להמציא אף אישור של הרשויות המוסמכות לניסוי הקונקרטי ואת פרוטוקול הניסוי, אף אם בהשחרת פרטים שיש מניעה למסור".

על רקע הקשיים הללו מסרה הפרקליטות לרשות הטבע והגנים את המלצתו של וינשטיין לשקול מחדש את ההיתר שניתן.

הרשות אכן קיימה התייעצות כזו והודיעה אמש במענה מהיר לפרקליטות כי "בהתאם להמלצת היועץ המשפטי לממשלה, תערוך הרשות בחינה מחודשת של הבקשה להיתרי יצוא הקופים. עוד תבחן הרשות את הבקשה החריגה והראשונית ליצוא קופות מבוגרות שהובאו לישראל בעבר מהטבע, תוך בחינת חלופות אחרות".

וינשטיין הודיע כי הוא מקבל את עמדתה החדשה של רשות הטבע והגנים.

עמותות "תנו לחיות לחיות" ו"מאחורי דלתות המעבדה" מסרו בתגובה להודעת המדינה: "אנו מברכים על עמדת היועץ המשפטי לממשלה. בקשת חוות מזור לשלוח 90 קופות לתופת ב-SNBL היא שערורייתית, עומדת בניגוד להוראות הדין ולמדיניות בישראל. אנו מקווים שבמסגרת הבחינה המחודשת של ההיתרים תימנע רשות הטבע והגנים מלהתיר לחוות מזור לשלוח קופים ל-SNBL. ההיתרים שניתנו הם בלתי חוקיים, ואנו מקווים שבג"ץ יקבע שהם בטלים".

לטענת הארגונים, "ממסמכים ומעדויות שהגיעו אלינו עולה כי במעבדה המדוברת בארה"ב התרחשו מאות מקרי התעללות קשים בבעלי חיים ב-10 השנים האחרונות, לרבות מקרה של קופה שהורתחה למוות במתקן לשטיפת כלובים בקיטור". (בג"ץ 2351/12).