תמצית החיים: ביקור במעבדות פרוטרום בחיפה

גלידה בטעם שעועית ירוקה, בקר לצמחונים ושרימפס עם כשרות ■ במפעל פרוטרום בחיפה מייצרים טעמים ומייצאים אותם לכל העולם, אבל לא מוותרים על החך המקומי: "ישראלים אוהבים טעמים כסאחיסטיים" ■ כתבת G יצאה לטעום ולהריח

"את יודעת שאין שום קשר בין המיץ הזה לבין טעם של ענבים", מנפץ אורי יהודאי, נשיא פרוטרום ומנהל העסקים הראשי שלה, את מיתוס הילדות. "פרוטרום פיתחה טעם של ענבים לפני 50 שנה, זה מה שמכרו, ומאז זה טעם של ענבים בישראל. אנחנו מוכרים בעולם טעמים מדהימים של ענבים, אבל בישראל לא רוצים לשנות; אומרים לנו, 'זה מה שהילדים רוצים'. זה לא הטעם היחיד שהשתרש פה. כך גם קרטיב אננס או ארטיק בננה; אני לא אוהב בננות, אבל חולה על הארטיק הזה, כי בינו לבין בננה אמיתית אין שום קשר".

5,000 סוגי תמציות

מאז שנות ה-30 עברה השחקנית הזעירה משומקום כברת דרך רבה בשוק הריכוזי של יצרניות תמציות הטעם: כיום היא היצרנית השביעית בגודלה בעולם, הנסחרת בשווי של כ-2 מיליארד שקל ופועלת בשוק שמגלגל כ-23 מיליארד דולר בשנה. פורטפוליו המוצרים שלה כולל כ-5,000 סוגים של תמציות ושל חומרי גלם, שאותם היא מייצרת למרבית תעשיית המזון בישראל ובעזרתם מתמודדת, בתחרות קשה, על נתחי שוק בכ-130 מדינות בעולם. בין היתר, היא עושה את זה באמצעות 1,900 עובדים (350 מהם בישראל) ויותר מ-20 מעבדות מחקר ופיתוח בעולם.

"ישראלים אוהבים טעמים מתוקים, דומיננטיים, מתובלים", מספר יהודאי. "טעמים כסאחיסטיים כאלה, כמו הישראלים. הטעמים אצלנו הרבה יותר חזקים לעומת אנגליה, שווייץ וצרפת, למשל". אילו טעמים, למשל? מהנדסות המזון במעבדה חושפות כי הטעמים האהובים ביותר על הישראלים הם תפוז, וניל וקולה, וכן טעמי הילדות הקלאסיים של לימון ופטל. גם טעמה של האשכולית זוכה לאהדה רבה בארץ הקודש, לעומת חוסר התלהבות רבתי ממנה באירופה וביבשות נוספות.

הכתבה המלאה במגזין G