אור ניצחה את חולדאי: תבנה מגדל בגובה 46 מטר

ועדת הערר קבעה כי ענבל אור תוכל לבנות מגדל מגורים בחוף מציצים בת"א בגובה המירבי, בניגוד לטענת העירייה שמדובר בגובה חריג לסביבה הקרובה ■ אור ארגנה לפני כ-3 שנים קבוצה לרכישת מגרש בן 2.5 דונם כ-150 מטר מהחוף ברחוב הושע 18

קבוצת רכישה של ענבל אור לבניית מגדל מגורים ליד חוף מציצים בת"א ודרומית לשדה דב, תוכל לבנות את הפרויקט בגובה המירבי של 46.5 מטר מעל פני הים, בניגוד לטענת עיריית ת"א שמדובר בגובה חריג לסביבה הקרובה. כך לפי החלטת ועדת הערר המחוזית מחוז ת"א, שקיבלה את הערר שהגישה קבוצת הרכישה נגד עמדת עיריית ת"א להגביל את גובה הבניין.

‏כזכור, לפני כשלוש שנים ארגנה חברת אור סיטי נדל"ן של ענבל אור קבוצת רכישה למגרש בן 2.5 דונם ברחוב הושע 18 בת"א, כ-150 מטר מהחוף. קבוצת הרכישה הכינה נספח עיצוב לקראת היתר בנייה מכוח תוכנית 2611 (תוכנית האזור המזרחי לנמל ת"א). במהלך ביצוע תיאום התכנון לגיבוש הנספח התעורר ויכוח בין הוועדה המקומית ת"א לחברי קבוצת הרכישה, בעיקר בקשר לגובה הבניין המתוכנן.

‏בנספח העיצוב ביקשה קבוצת הרכישה, המיוצגת על ידי עוה"ד ענת בירן ונדב אברמוביץ', לבנות את המבנה שבבעלותם בגובה המירבי המופיע בתוכנית, כלומר 46.5 מטר מעל פני הים. המבנה, כפי שמופיע בתשריט התוכנית, מתוכנן לכלול 9 קומות מעל קומת לובי שגובהה 9 מטר מעל מפלס האפס, וגובהה של כל קומה הוא 3.15 מטר ברוטו. הגובה הכולל מגיע ל-46.5 מטר.

‏הוועדה המקומית ת"א טענה שלא ניתן לאשר גובה זה מפני שהוא חריג לסביבה הקרובה. לטענתה, הגובה שמצויין כגובה מירבי בתוכנית 2611 נקבע בשל העובדה שהמתחם מצוי דרומית לשדה דב והוא כפוף למגבלות גובה שנקבעו על ידי מינהל התעופה האזרחית. הוועדה המקומית טענה שהגובה המירבי המופיע בתוכנית לא מהווה זכות קנויה בידי בעלי המגרשים בתחום התוכנית, אלא הוא קובע את הגובה המירבי שעד אליו יכולה הוועדה לאשר בניית מבנים בתחום התוכנית.

‏לטענה הוועדה בת"א, במסגרת הכנת נספח העיצוב, יש לה שיקול דעת לקבוע את גובה הבניין, בין היתר בהתחשב במדיניות הוועדה שלא לאשר קומת קרקע שגובהה יותר מ-4 מטר ובמדיניותה שלא לאשר קומות בנות יותר מ-3.30 מטר ברוטו. כן טענה הוועדה שאישור לובי בגובה 9 מטר מעל פני הרחוב יהווה מפגע אדריכלי עבור ההולכים ברחוב.

‏אבל חברי קבוצת הרכישה טענו שהגובה המירבי שמופיע בתוכנית מהווה זכות קנויה בידם לבנות בגובה זה ואין לוועדה המקומית שיקול דעת שלא לאשר להם הגובה המבוקש. הם הסבירו שבניית לובי הכניסה בגובה 9 מטר ובניית הבניין בגובה של 46.5 מטר נובעת מהסמיכות לחוף כשבין הבניין לקו החוף מפרידה שורת בתים אחת נוספת ולכן התכנון "דוחף" את מירב הדירות מעלה, כך שיהיה מהן מבט לים.

‏יו"ר ועדת הערר, עו"ד מיכה גדרון, קיבל את הערר של קבוצת הרכישה ודחה את הטענה שהגבהים המירביים בתוכנית נובעים מהוראת מינהל התעופה האזרחית, שכן אם אכן כך, לא מובן כיצד בבניין שאמור להיבנות בצמוד לבניין קבוצת הרכישה הגובה המירבי המותר הוא 52.2 מטר מעל פני הים. לטענתו, התוכנית התכוונה לאפשר את בניית הבניינים בתחומה בגובה המירבי והיא צפתה שכך אף ייעשה.

‏‏"אמנם אין לומר שקיימת זכות קנויה בידי מבקשי ההיתר לבנות בגובה המירבי שנקבע", ציין גדרון בהחלטתו, "אך ניתן לומר כי גובה זה משקף את התכנון אותו צפה מוסד התכנון שאישר את התוכנית, ובין היתר לעניין השתלבות גובה זה בסביבה הקרובה ועל כן אין לדעתנו למנוע בנייה בגובה המירבי".

מאור סיטי נדל"ן נמסר בתגובה: "אור סיטי נדל״ן ניהלה מאבק עיקש והביסה את הביורוקרטיה. אנחנו שמחים על ההצלחה יוצאת הדופן שרשמנו בסוגיית גובה הבניין. בסופו של דבר הצדק תמיד מנצח, כך האמנו תמיד. נמשיך לנהל כל מאבק שיידרש מאיתנו עבור הקבוצות שארגנו, הכל כדי להיטיב עם הרוכשים״.