טרכטנברג: לא המלצתי על כושר השתכרות לסבסוד מעונות

החלטת הקבינט החברתי-כלכלי לבטל סעיף מיצוי כושר ההשתכרות עוררה סערה נגד הממשלה ■ טרכטנברג: "אין להתנות סבסוד צהרונים במיצוי כושר השתכרות, זה ינציח פערים בקרב ילדים. עם זאת, בדיור יש להחיל מיצוי כושר ההשתכרות"

לאחר הסערה שהתעוררה עקב החלטת הקבינט החברתי-כלכלי ערב הפסח לבטל סעיף של מיצוי כושר ההשתכרות כתנאי בסבסוד מעונות יום ומסגרות חינוך לגילאי 3-9, מגיעה היום תמיכה בלתי צפויה בהחלטה: פרופ' מנואל טרכטנברג, שעמד בראש הוועדה לשינוי חברתי כלכלי, הבהיר הבוקר (א') כי הוא דווקא תומך בתיקון שהוצע על-ידי שר החינוך גדעון סער ושהוא מקווה שהממשלה תאשר זאת בישיבתה הקרובה.

ההחלטה של הקבינט העלתה טענות בדבר "מחטף" של הרגע האחרון, וקיתונות של ביקורת נגד הממשלה על כך שהיא מתעלמת מההמלצות של ועדת טרכטנברג בנושא. גם טרכטנברג עצמו ספג ביקורת - היו שהמעיטו בחשיבות של המלצות הוועדה בראשותו וטענו אישית נגדו על חוסר השפעה בכלל.

בתגובה לביקורת, טרכטנברג אומר היום כי זה לא נכון שהממשלה התעלמה מההמלצות שלו - הוא בכלל לא המליץ כך. לדבריו, המלצות הוועדה שעמד בראשה כלל לא כללו את התנאי למיצוי כושר השתכרות בכל הקשור לסבסוד צהרונים לגילאים 3-9. לטענתו, הוועדה המליצה בדוח הסופי שלה על החלה אוניברסלית מדורגת של צהרונים, תוך מתן דגש על העשרה פדגוגית המתאימה לילדים בגילאים 3-9.

"הוועדה לשינוי חברתי-כלכלי סברה שיש לפעול לעידוד רחב יותר של אוכלוסיות שאינן משולבות כיום במעגל העבודה, וכי אין להתנות סבסוד צהרונים אלה במיצוי כושר השתכרות, דבר העלול להנציח פערים בקרב ילדים, אשר ילוו אותם לכל אורך חייהם", הסביר טרכטנברג את תמיכתו בהחלטה.

יחד עם זאת, לדברי טרכטנברג, בכל הקשור לקריטריונים בתחום הדיור, יש להחיל את קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות בתנאים לזכאות, ושאי-מיצוי קריטריון זה עלול להנציח מצב של חוסר שוויוניות בחברה הישראלית.

טרכטנברג הוסיף כי הוא מקווה שהוועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה המגבשת בימים אלה את עבודתה תכיל קריטריון זה בהמלצותיה.

כזכור, ביום שני שעבר התכנסו חברי ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה במטרה לאשר סבסוד מסגרות חינוך ומעונות יום לגילאי 3-9. אלא שההחלטה שהתקבלה תקנה החלטת ממשלה קודמת, באופן שעמידת הורי הילד במבחן התעסוקה, לא תהיה תנאי מקדמי לקבלת הסבסוד הממשלתי.

כמה ימים מאוחר יותר פנה שר התיירות סטס מיסז׳ניקוב (ישראל ביתנו) במכתב לראש הממשלה בדרישה לבטל את ההחלטה שאותן מכנה מיסז'ניקוב "מחטף". שר התיירות, שהגיש ערר על ההחלטה, דורש להביאה להכרעת הממשלה באופן מיידי.

"ברצוני להביא לידיעתך כי החלטת ועדת השרים בראשותך, סותרת במפורש את דו"ח ועדת טרכטנברג, סותרת את מדיניות הממשלה בראשותך, ואף סותרת את הסכם ההבנות בינך לבין סיעת 'ישראל ביתנו', שעניינם מיצוי כושר ההשתכרות כתנאי לקבלת הסבסוד", כתב מיסז'ניקוב לראש הממשלה.

"המחאה שהתרחשה בקיץ שעבר, ורוחה עדיין שורה במערכת החברתית, הכלכלית והפוליטית, ביקשה לשנות את סדרי העדיפויות ואת הקריטריונים לחלוקה במדינת ישראל. ההחלטה, על פי הנוסח שאושר בועדת השרים, ממשיכה את העדפה הקיימת לאוכלוסיות שאינן נותנות את חלקן, אינן משתתפות באופן מלא בכוח העבודה ואינן תורמות לפיתוחה ולשגשוגה של מדינת ישראל. למותר לציין כי ההחלטה ממשיכה את הפגיעה במעמד הביניים, במעמד היצרני העובד והמקיים את כל חובותיו למדינה", הוסיף שר התיירות במכתבו שבו הוא דורש להביא את הערר לדיון בישיבת הממשלה הקרובה, "על מנת לשנות החלטה אומללה זו".