הפסקות חשמל בקיץ? "נקלענו למצב בלתי אפשרי של מחסור"

כך אומר אלי גליקמן, מנכ"ל חברת החשמל ■ במסגרת הכנות החברה להתמודדות עם שיאי הביקוש הצפויים בקיץ הקרוב, החלה החברה הבוקר בתרגיל מקיף המדמה מצב של מחסור באספקה כתוצאה מביקושים גבוהים

במסגרת הכנות חברת החשמל להתמודדות עם שיאי הביקוש הצפויים לחשמל בקיץ הקרוב, החלה החברה הבוקר (יום ב') בתרגיל מקיף המדמה מצב של מחסור באספקת חשמל כתוצאה מביקושים גבוהים לחשמל. זאת, במטרה להתכונן למצב של מחסור חשמל בקיץ הקרוב עקב רזרבת חשמל נמוכה וכתוצאה ממחסור קשה בגז לייצור חשמל.

בתרגיל, שנערך בניהולו של מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, ביקרו גם יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, האלוף (מיל') יפתח רון טל וכן מנכ"ל משרד האנרגיה והמים, שאול צמח. התרגיל צפוי להימשך מספר ימים, ובמסגרתו ייטלו חלק גורמי ממשל שונים בהם: משרד האנרגיה והמים, המשרד להגנת הסביבה, רשות החשמל, חברת נתג"ז (נתיבי גז) , רח"ל (רשות חירום לאומית) ונציגי משטרת ישראל.

במסגרת התרגיל ייבחנו תרחישים תפעוליים אפשריים עימם החברה עלולה להתמודד בקיץ הקרוב. מחברת החשמל נמסר כי החברה רואה חשיבות רבה בקיום תרגיל זה, על מנת להכין את החברה להתמודדות עם האתגרים הצפויים, תוך בחינה והתמודדות עם קשיים באספקת גז, רזרבת ייצור נמוכה הצפויה בקיץ 2012, קשיים באספקת הגז ובחינת היערכות החברה על רקע ביקושים של קיץ חם בצורה קיצונית. במסגרת התרגיל תיבחן יכולת העברת מידע ללקוחות ולציבור באמצעים השונים (מרכזי השירות 103, טיפול בלקוחות אסטרטגיים, דוברות ועוד) וייבחנו מערכות המחשוב התפעוליות במחוזות .

לדברי יפתח רון-טל יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, משק החשמל בישראל ניצב בפני אחד מרגעיו הקשים והמשמעותיים ביותר בתולדותיו: "אני קורא לכל הגורמים הרלוונטיים בהם משרדי הממשלה השונים והרשויות השונות לסייע לחברת החשמל במאמציה למציאת פיתרונות שיאפשרו אספקת חשמל תקינה וסדירה לאזרחי המדינה תוך מעקף של חסמים ומכשולים רבים בדרך להשגת מטרה מיוחלת זו. דירקטוריון החברה מגבה את הנהלת חברת החשמל בכל הצעדים הנדרשים לנקיטת מהלכים תפעולים ותקציביים הנחוצים לחברה להתמודד עם אספקת הביקושים הגבוהים לחשמל בקיץ הקרוב, בו אנו חוששים שהחברה תתקשה לספקם, במשטר תפעולי הסובל ממחסור חמור בגז וכן באספקת דלקים ועתודות ייצור חשמל. לכן גם פניתי לממשלה בבקשה להכריז על מצב חירום במשק החשמל ".

לדברי אלי גליקמן, מנכ"ל חברת החשמל, החברה רואה חשיבות רבה בקיום תרגיל זה כחלק מההכנות הרבות המתבצעות לקראת עונת הקיץ: "החברה נקלעה למצב בלתי אפשרי של מחסור בעתודות ייצור ובצורך להשתמש בדלקים חלופיים כתוצאה ממחסור באספקת הגז. כל אלה מחייבים אותנו לעשות מאמצים להתגבר על הפערים תוך תיאום עם הגופים השונים, בהם גופי ממשל, ביטחון ותשתיות, ובסיועם. זאת, על מנת שנוכל להמשך ולספק חשמל אמין וזמין לאזרחי המדינה גם בקיץ הקרוב".

גליקמן הוסיף, כי "אנו נערכים מזה חודשים ארוכים לקראת הקיץ כדי למקסם את יכולת הייצור של החברה, ומנגד, לסייע בהקטנת ביקושי החשמל בשעות השיא. לצערנו, אין נוסחת קסם שתבטיח את אספקת חשמל סדירה בקיץ הקרוב, אך אני מתחייב שעובדי חברת החשמל עושים כל שביכולתם ונלחמים על כל מגה ואט" .