תבטלו את המסע לפולין

את המסר שמקבלים שם יותר אפקטיבי וזול לקבל בטיול בן יום במערת המכפלה

אחרי יותר משניים וחצי עשורים שבהם מתקיימים מסעות בני נוער למחנות ההשמדה בפולין, הגיע הזמן להרהר בהם שוב, ואולי אף לבטל אותם.

גם בגלל העלות הגבוהה, והמתח שהם יוצרים בין אלה שיכולים להרשות לעצמם לנסוע, לאלה שאין להם כסף, וביניהם לבין חרדים וערבים שנשארים בבית, אך בעיקר בגלל סוג המסרים שאיתם חוזרים בני הנוער הביתה.

מסרים שמרחיקים אותם מהבנת השואה.

מסיימים בהפי-אנד

מטרות המסע, כפי שניסח משרד החינוך בתחילת הדרך, היו מלאות בכוונות טובות: הכרת העושר התרבותי מלפני המלחמה, חידוד השפל אליו הגיעו הנאצים, חיזוק הקשר עם העבר, העמקת המחויבות האישית להמשך החיים היהודיים וחיזוק ערכי הציונות. בהמשך נוספו גם ההכרה במורכבות יחסי יהודים פולנים, למידת עיקרי האידיאולוגיה הנאצית, ועמידה על עקרונות הדמוקרטיה והבנת הגזענות.

אך מכל אלה המסר הדומיננטי שנותר הוא שבזכות השואה קמה מדינת ישראל, ובגללה לא נהיה שוב כאותם קורבנות חפים מפשע. הערכים ההומניים והאוניברסאליים נשחקו, ונשכחה העובדה שהשואה היא אבן דרך מכוננת בהתפתחות האנושות, ולא רק בתקומת מדינת ישראל.

התיכוניסטים מגיעים לפולין חדורי פטריוטיות, לבושים כחול לבן, ובידם - דגל ישראל מונף. איכשהו יוצא תמיד שכשהניצולים מסיימים לספר את הסיפור שלהם ליד המשרפות, הוא מסתיים בהפי אנד של עלייה לישראל ובשירת התקווה.

בני הנוער נמצאים שם, באתר שהתחרשו מאורעות היסטוריים הרי משמעות - ועל מה הם חושבים? על הבית, ועל לזכור ולא לשכוח, על השרדות והמשכיות וכמה אנחנו אחרים וחזקים ומצויינים, יש לנו צה"ל, וחיל האוויר. איפה החולשה? הסבל? החייתיות הנאצית? המצב שבו בן אנוש הופך לתמצית רוע? רמיסת צלם האנוש?

את זה לא נותנים להם לשמוע. זה עלול לטלטל את נשמותיהם הרכות.

כמו בקבר של רבי נחמן

הסיורים מובנים: שמונה ימים, ארבעה מחנות ריכוז, שני בורות הריגה, עדות של ניצול, בתי כנסת נטושים, בתי קברות עם מצבות שבורות, גטו ורשה וכמה מוזיאונים. לא מדברים איתם על חיי היהודים בפולין של לפני המלחמה, אין מפגש עם יהודים שחיים בפולין היום, אין מפגש עם פולנים שאינם יהודים, אבל יש תחושה חזקה של עלייה לרגל, כמו לקבר רבי נחמן מאומן, רק חילוני והרבה פחות שמח.

את הציבור, צריך לחנך שהשואה אינה רק ציונות, הישרדות וכוח.

ואם זה מה שמשרד החינוך רוצה עבור תלמידיו, אז למה לטוס לפולין? לא יותר זול ואפקטיבי לצאת לטיול יומי במערת המכפלה בחברון?