הקלות מס במיזמי פינוי-בינוי

לאחרונה פרסמה רשות המיסים החלטת מיסוי המבהירה את עמדתה ביחס למספר סוגיות מס שבח ומס רכישה בפרויקטים של פינוי בינוי (6644/12).

סוגיה אחת היא היקף הזכאות לפטור ממס שבח לדייר המוכר את זכויותיו במסגרת פרויקט פינוי בינוי בתמורה לקבלת דירה חדשה. סעיף בחוק קובע שהפטור יינתן למכירת יחידת מגורים אחת בלבד במתחם. בהחלטה מובהר כי ככל שלדייר יש בנוסף לדירה זכויות ביחידה אחרת במתחם שאינה יחידת מגורים (כגון חנות או נכס מסחרי), יוכל הדייר לקבל פטור ממס שבח גם ביחס לנכס הנוסף, שכן מקור הפטור ליחידה אחרת הינו בסעיף אחר, והמגבלה היא לגבי נכס אחד מכל סוג.

לעיתים בתוך יחידת מגורים אחת חיים מספר תאים משפחתיים. ההחלטה מאשרת כי במקרה כזה יינתן לכל תא משפחתי מסלול פטור עצמאי, ובלבד שמתקיימים מספר תנאים מצטברים: ראשית, למוכר מלאו 20 שנים לפחות במועד ההכרזה (לא ברור לנו מה המקור לדרישת גיל זה, בעוד החוק מתייחס לגיל 18).

שנית, המוכר התגורר בפועל ביחידה 24 חודשים לפחות לפני מתן צו ההכרזה על המתחם כמתחם לפינוי בינוי. שלישית, המוכר מחזיק ביחידה הנמכרת בתקופה האמורה באופן שיניח את דעתן של רשויות המס, כאשר לעניין זה, רישום מען במשרד הפנים בתקופה יהווה הוכחה מקובלת.

מודגש בהחלטה כי תנאים אלה יחולו על מחזיקים שהם פולשים ללא זכויות רשומות, ואילו כאשר הזכויות רשומות כדין יינתן הפטור בהתאם לרישום. דרישה אחרונה יוצרת סיטואציה מוזרה, שכן היא מעניקה לפולשים זכאות לפטור ממס בגין מספר גדול יותר של יחידות מאשר לבעלי דירות שהינם מחזיקים כדין.

סוגיה שלישית נוגעת למתן תמורה לדייר ביחידת דיור חלופית שהינה מחוץ למתחם הפינוי בינוי, אפשרות מוכרת המזכה את הדייר בפטורים המקובלים בחוק. מודגש, עם זאת, כי במקרה כזה רכישת הדירה החלופית תחייב את החברה היזמית בתשלום מס רכישה, וזאת אף אם היא נעשית במסגרת הסכם משולש בין היזמית (האמונה על ביצוע התשלום), הדייר המפונה (הרוכש) והמוכר שהינו צד ג' המהווה את הבעלים של הדירה הנרכשת.

ההחלטה מתייחסת לסוגיות נוספות, כגון חישוב תקרת השווי המזכה בפטור ממס שבח. לא נתייחס לאלה מאחר ונושאים אלה הוסדרו ברובם במסגרת הוראות קודמות ונסקרו כאן בעבר.

הכותבים ממשרד זיו שרון ושות' עורכי דין וממשרד אלתר עורכי דין