סקר של התמ"ת: הצרכן הישראלי אוהב כחול-לבן, ויקר

אפקט המחאה החברתית: זינוק במספר הישראלים שחושבים שתוצרת מקומית יקרה יותר מתוצרת חו"ל ■ הכי אוהבים תוצרת הארץ: הערבים

כמעט חצי מהציבור הישראלי מזהה מוצרים מתוצרת כחול-לבן כיקרים יותר ממוצרים שמיובאים מחו"ל - כך עולה מסקר מקיף שערך באחרונה מכון גיאוקרטוגרפיה, בראשות פרופ' אבי דגני וד"ר רינה דגני, בעבור משרד התמ"ת.

הסקר, שבו השתתפו כ-1,200 איש, בחן את עמדות הציבור במגזרים השונים כלפי מוצרים מתוצרת מקומית.

התוצאות - שעובדו במשרד התמ"ת לקראת יום העצמאות ה-64 שיחול השבוע - עשויות לעודד את התעשיינים המקומיים: מרבית הישראלים מעדיפים לצרוך מוצרים מתוצרת הארץ; רובם מנמקים את בחירתם בצמצום האבטלה (72%); בשיפור המצב הכלכלי (82%); בתחושת הגאווה הלאומית (69%) ובצמצום התלות של מדינת ישראל בעולם (63%).

מגלים סולידריות

מרבית הנשאלים בסקר ציינו כי האיכות מהווה את התכונה החשובה ביותר בשיקולי הקנייה שלהם. בהנחה שהאיכות והמחיר של מוצרים ישראליים ושל מוצרים מקבילים מחו"ל יהיו זהים, יעדיפו את אלה שמיוצרים בארץ.

כך, מחצית מהמשתתפים ציינו כי עצם היות המוצר מתוצרת כחול-לבן מהווה בעבורם את אחד השיקולים לבחירתם בו. יותר משליש מהמשיבים לשאלות הסוקרים אמרו כי יהיו מוכנים לשלם יותר על מוצרים מתוצרת מקומית לעומת מוצרים זהים שיוצרו בחו"ל.

עם זאת, 43% מכלל הציבור מזהים את המוצרים המקומיים כיקרים. בקרב האוכלוסייה הערבית, 49% מהנשאלים אמרו כי המוצרים הישראליים יקרים ביחס למוצרים מחו"ל.

מדובר בשינוי עמדות מובהק ביחס לעמדות בציבור שעלו בסקרים דומים שנעשו בשנים קודמות: ב-2010 "רק" 27% מהציבור סברו כי המוצר הישראלי יקר יותר ממוצר זר, וב-2009 סברו כך 24% בלבד מהציבור.

במשרד התמ"ת מעודדים מנתוני הסקר, ואומרים כי חרף מגמה שמצביעה על עלייה בתחושה של הציבור, ולפיה המוצרים הישראליים יקרים - דעה שטופחה בין השאר מאז המחאה החברתית של הקיץ שעבר, רוב הציבור מעדיף את המוצר המקומי.

"נתוני הסקר מעודדים, על רקע הסולידריות שמגלים הישראלים עם תוצרת הארץ", אמר היום (ב') שר התמ"ת, שלום שמחון. "אנחנו רואים שיפור בכל הנוגע למודעות של הישראלי לחשיבות הצריכה של תוצרת מקומית שמהווה תרומה לכלכלה, לחברה ולמצב התעסוקה בישראל".

27% מכלל הציבור אמרו כי המוצר הישראלי הממוצע איכותי יותר ממוצרים מתוצרת חו"ל, כמעט מחצית טוענים כי אין הבדל באיכות, ולעומת זאת, בקרב הערבים לא פחות מ-58% מהנשאלים משוכנעים כי המוצר הישראלי איכותי יותר מכל מוצר אחר.

"צרכנות נבונה"

הסקר בחן את הסיבות להעדפת הלקוח הישראלי את המוצר המקומי בהתאם למגזרים, קבוצות גיל ומצב חברתי: ניכר כי רוב העולים וכך גם בעלי השכלה גבוהה יעדיפו מוצר איכותי; 81% מהציבור היהודי יעדיף מחיר אטרקטיבי; 51% מבני 18 עד 34 יעדיפו מוצר שעמידותו גבוהה; ו-32% מהנשאלים בני 35 ויותר מעדיפים מוצר שיוצר בארץ.

מניתוח תשובות הנשאלים עולה כי 37% מהציבור יהיו מוכנים לשלם 10% יותר על מוצר שיוצר בארץ, על פני מוצר מקביל שיוצר בחו"ל. בקרב הציבור הערבי וציבור העולים מידת הנכונות לשלם יותר על מוצר ישראלי גבוהה יותר: 45% אצל הערבים ו-38% אצל העולים. 42% מהנשאלים אמרו לסוקרים כי כיום הם רוכשים יותר מוצרים ישראליים בהשוואה לשנה שעברה.

גם במקרה זה, האוכלוסייה הערבית מובילה את המגמה עם 60%, ואחריה, 46% מבני 35 ויותר ו-46% מבעלי ההשכלה הנמוכה יחסית.

רוב הנשאלים ידעו לזהות את המותגים אסם, תנובה, עלית ושטראוס כישראליים, וזאת כשאחוזים זעומים יחסית ידעו לזהות בפני הסוקרים מותגים אחרים, בהם טבע, דלתא, תדיראן, פוקס, טרה וקסטרו כישראליים. שני המותגים שמזוהים כישראליים באופן מובהק ביחס לכל השאר הם תנובה ואסם.

המשנה למנכ"ל משרד התמ"ת וראש מטה כחול-לבן, ינון אלרועי, אמר בהתייחס לממצאי הסקר כי "הציבור הפנים את עקרונות הצרכנות הנבונה, וניכר שהוא לוקח בחשבון ובכובד את ההבדלים במחירים. עובדה זו מחייבת את מטה כחול-לבן לפעול ביתר שאת מול התעשיינים, רשתות השיווק וכל גורם אחר שיש לו השפעה באיזון שבין יוקר ייצור המוצר לבין מחירו לצרכן".

גאוה
 גאוה