בשורה לתושבי גוש דן: תחנת הכוח רדינג לא תופעל במזוט

הקדמת הבחירות צפויה לטרפד את תוכנית הממשלה להפעיל מחדש את התחנה באמצעות מזוט מזהם ■ המהלך מגביר את הסיכוי להפסקות חשמל בקיץ

תושבי גוש דן יכולים לנשום לרווחה: הקדמת הבחירות צפויה לטרפד את תוכנית הממשלה להפעיל מחדש את תחנת הכוח רדינג במזוט מזהם. ואולם, סיכול המהלך יעמיד את תושבי ישראל בסיכון גבוה יותר להפסקות חשמל בקיץ, אם לא יימצא עד אז פתרון חלופי.

המחסור בגז טבעי מאלץ את חברת החשמל להשתמש בסולר ובמזוט. מעבר להיותם דלקים מזהמים, הם גם מפחיתים בשעות החמות את ההספק של תחנות הכוח בארץ בקרוב ל-1,000 מגה-ואט. כתוצאה מכך מעריכים במשרד האנרגיה, כי במהלך שיאי ביקוש החשמל הצפויים בקיץ הקרוב תעמוד רזרבת ייצור החשמל על 600 מגה-ואט, שהם כ-4% מיכולת הייצור הכוללת של החשמל במדינה. בחברת החשמל, לעומת זאת, מעריכים כי הרזרבה תגיע ל-100 מגה-ואט בלבד. במצב כזה עשויה כל תקלה שתתרחש ביחידת ייצור גדולה בשעות השיא להביא להפסקות חשמל יזומות ברחבי הארץ.

להכריז על מצב חירום

אחד הפתרונות המרכזיים שקידמו משרד האנרגיה וחברת החשמל היה השמשת רדינג להפעלה במזוט. התחנה, הפועלת מאז 1937, מסוגלת לספק כ-430 מגה-ואט. התחנה ייצרה חשמל במזוט עד 2006, אז הוסבה להפעלה בגז טבעי. בחברת החשמל מעריכים שניתן יהיה להחזיר אותה בתוך חודשיים עד שלושה להפעלה במזוט.

עם זאת, בחברת החשמל אומרים שאם יידרשו לעבור את מסלול האישורים הרגיל של המשרד להגנת הסביבה, ועדות התכנון ואיגוד ערים דן - אין סיכוי שיספיקו להסב את רדינג להפעלה במזוט. משום כך, בין היתר, דרשה החברה להכריז על מצב חירום כדי לפטור אותה ממסלול האישורים הנדרש.

ההכרזה על מצב החירום אמורה לעלות לאישור הממשלה בעוד כשבועיים. הסיבה המרכזית לעיכוב היא דרישת משרד המשפטים לעגן אותה בחקיקה.

בימים האחרונים עסקו בממשלה בדיונים כיצד ניתן לבצע את החקיקה בהליך מזורז. כעת, הקדמת הבחירות צפויה לטרוף את הקלפים ולטרפד את המהלך, משום שמרגע ההכרזה על מועד הבחירות מנועה הממשלה מלחוקק חוקים חדשים.

ללא הכרזה על מצב חירום, יוותרו בידי משרד האנרגיה כלים מעטים להתמודד עם המחסור הצפוי. מדובר בצעדים הרגילים שנוקט המשרד, ובהם גיוס גנרטורים קטנים וקריאות לציבור באמצעי התקשורת לצמצם את השימוש במכשירים זוללי חשמל בשעות שיא הביקוש.