"תיקון 3 לתמ"א יגרום לתוספת שאינה תואמת התשתיות הקיימות"

עו"ד יורם חגבי חגי, יו"ר משותף של פורום קניין ומקרקעין של לשכת עוה"ד: "התיקון הנוכחי ביטל למעשה את ההגבלה של ערים להעניק תוספת של קומה וחצי בלבד דבר שלהערכתי עלול לגרום לבנייה בלתי מסודרת"

בעקבות המלצת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר את תיקון 3 לתוכנית המתאר הארצית לחיזוק מפני רעידות אדמה ולהעבירו לאישור הממשלה ממשיכות להישמע תגובות מיזמים הפועלים בתחום וגורמים נוספים בענף. מצד אחד מברכים כולם על התיקון החדש, אבל באותו הזמן מציינים שגם תיקון זה, כמו קודמיו לא פותר את כל הבעיות הקיימות ואף עלול ליצור בעיות חדשות.

"התיקון הנוכחי, ביטל למעשה את ההגבלה של ערים להעניק תוספת של קומה וחצי בלבד דבר שלהערכתי עלול לגרום לבנייה בלתי מסודרת, פגיעה בתכנון האורבאני הקיים. התיקון גם עלול לגרום לתוספת דירות שאינה תואמת את התשתיות הקיימות", כך אומר עו"ד יורם חגבי חגי, יו"ר משותף של פורום קניין ומקרקעין של לשכת עוה"ד. "בנוסף, התיקון אינו מתייחס למבנים שחוזקו וזכו לתוספת של קומה וחצי, ולכן יש מקום לאפשר להם תוספת זכויות בהתאם לתיקון החדש". עוד מוסיף ואומר חגבי חגי כי: "הבעיה הקשה שטרם נפתרה היא חיזוק המבנים בפריפריה שאיננו כלכלי. אסור למדינה להפקיר את תושביה ועליה לסייע במימון חיזוק המבנים בפריפריה".

"התיקון החדש ישים על המפה ערים נוספות שזקוקות לתמ"א, שעד היום היו פחות אטרקטיביות ליזמים כמו חולון וכפר סבא", כך אומר עופר אנגל, מנהל הפתוח העסקי של חברת 'אנגלאינווסט 38'. "עכשיו, בעקבות אישור התיקון אותן ערים יהיו כלכליות יותר עבור היזמים וגם עבור הדיירים שיקבלו תמורה גדולה יותר במסגרת העסקה. למרות זאת, ישנן ערים כמו בית שאן ובאר שבע שהתיקון לא יפתור בהן את הבעיה המרכזית בה נתקלים יזמים. עלויות הבנייה ליזם יישארו בעינן, אך מאחר ומחירי המכירה בערים אלו נמוכים, יזמים פחות מתעניינים בהן, בשל חוסר כדאיות כלכלית".

עומר גוגנהיים, מנהל תחום תמ"א 38 באשדר התייחס גם הוא לאישור התיקון ואמר: "התיקון אינו דרמטי אך חשוב מאוד. לא בכל בניין ניתן יהיה לנצל את מלוא זכויות הבניה הגלומות בתמ"א, עקב מגבלות המצויות בתקנות הארציות כגון תקנות כיבוי אש, הנחיות פיקוד העורף, חניה, נגישות וכדומה. כל עוד אלו לא ישונו בהתאם, התיקון לחוק לא משנה הרבה. יחד עם זאת, הרוח החדשה שמביא עימו התיקון, בעיקר נובעת מההסדרה והפישוט של התהליך של היזם מול הרשויות ויעזור בתיקון המחלוקות שהיו כרוכות בהיטלי השבחה ומיסוי מקרקעין, דבר שידרבן פרויקטי התחדשות עירוניים רבים".

עו"ד זיו כספי ממשרד עו"ד גינדי- כספי המלווה פרויקטים רבים של התחדשות עירונית מברך גם הוא על ההחלטה ומספר כי פרויקטים רבים המתינו לאישור התיקון: "קבלנים רבים התנו את יציאת הפרויקטים לדרך באישור התיקון, פרויקטים אלה קודמו אך לא מומשו וכעת ניתן יהיה לממשם". עם זאת, מוסיף ואומר כספי כי העוסקים בתחום ההתחדשות העירונית שואפים לתיקונים נוספים כגון הרחבת התחולה גם בבניינים שנבנו לאחר שנת 80 ללא ממ"דים ולטיפול בנושא ניוד הזכויות.