התעשרות או התרסקות: קבלו 4 "מניות חלום" בבורסה

רדהיל, בריינסוויי ופרוטליקס הפתיעו לאחרונה לטובה ומי שהשקיע בהן גזר קופון שמן ■ אך מי שטרם עלה על רכבת הביומד לא פספס את ההזדמנות: "גלובס" בדק אילו מניות מתקרבות לשלבים מכריעים - ובמה כדאי להשקיע

אחרי תקופה ארוכה שבמהלכה שימש שק החבטות של הבורסה, רווה באחרונה תחום הביומד נחת. לפני כשלושה שבועות הודיעו רדהיל ובריינסוויי באותו היום על תוצאות חיוביות בניסויים הקליניים שלהן. כמה ימים קודם לכן קמהדע הודיעה על תוצאות ניסוי חיובי בתחום הסוכרת. במקביל הוכרזו שלוש רכישות של חברות ביומד ישראליות, כולן על-ידי חברת קובידיאן, וחברת קונטיפי נמכרה למשקיע לא ידוע. לאור החדשות הללו גם קרנות הון הסיכון חידשו את מאמצי גיוס ההון שלהן.

הדובדבן שבקצפת, הוא כמובן ההודעה על אישור לשיווק של תרופת הגושה של חברת פרוטליקס - הישג שאליו הגיעו עד היום חברות ישראליות בודדות.

חדשות מצטברות אלו הביאו את השוק המקומי להגיב בעוצמה רבה לכל הודעה חיובית נוספת של חברה בתחום, ובהתאם זינק מדד הביומד כמעט ב-10% בשלושת השבועות האחרונים.

סנטימנט חיובי לתחום אמנם עוזר במימון חברות, אבל בביומד, חשוב לזכור, מתקיים שוני רב בין החברות. שאלת ההצלחה בניסויים קליניים וקבלת אישורים עשויה להשפיע על עתידה של חברה הרבה יותר מאשר המגמות בשוק. כאן מקבלת משנה חשיבות עצם הבחירה בחברות הטובות באמת.

לצורך כך ביקשנו מהאנליסטים המובילים בתחום, להמליץ לנו על המניות הבולטות, שראוי להחזיק במהלך השנה הקרובה. נציין כי מרבית האנליסטים של התחום מגיעים מעולם הפארמה, וכיוון שמניות פארמה מגלמות חלום גדול יותר, התקבלו אל שולחננו בעיקר המלצות מתחום הזה. להלן ארבע המובילות.

"ביוליין זולה ביחס לפורטפוליו העשיר"

ביוליין הוקמה במודל מיוחד של איתור תרופות מאוניברסיטאות. תרופות אלו עברו בדיקה אינטנסיבית במעבדות החברה, ולאחר מכן הועברו הטובות שבהן לניסויים קליניים, המבוצעים בפיקוח הדוק של ביוליין אך בעיקר במיקור-חוץ.

מדינת ישראל משתתפת במימון של הבדיקה הראשונית של המולקולות, דרך החברה-הבת Bioline Innovations, המוגדרת כחממה טכנולוגית.

"ביוליין זולה מאוד לעומת מה שיש לה ביד", אומר לנו סטיבן טפר מהראל פיננסים, "יש לה פורטפוליו עשיר של תרופות בשלבים שונים של פיתוח. לפי העדכון האחרון, מדובר ב-16 מוצרים - מהם 5 בשלב הניסויים הקליניים, ו-2 בשלבים מתקדמים".

טפר מוסיף: "העובדה שביוליין מחסלים פרויקטים לא טובים, היא מצוינת. לדעתי, הם העיפו עד היום 25-30 פרויקטים, וזה מעלה את הסיכוי שאלה שנותרו, הם באמת טובים. בנוסף, המוצרים שלהם מבוססים על מולקולות שונות לגמרי אחת מן השנייה, ולא על כאלה שנכשלו בעבר אצל חברות אחרות - שילוב כזה הוא נדיר יחסית בחברות התרופות בתל אביב".

"ביוליין מתומחרת במחיר מגוחך", אומר אופיר לוי, שותף בחברת ביו-אסוסיאטס, "הנקודה שהשוק לא מצליח להבין, היא שלא מדובר בחברת החזקות לפרויקטים, אלא כזו המפתחת בעצמה תרופות במודל של חברת פארמה אמיתית".

שני המוצרים המובילים של ביוליין, הם תרופה לסכיזופרניה, שבה החברה עורכת בעצמה ניסוי קליני גדול. ביוליין כבר מכרה בעבר את התרופה לחברה בשם סייפרס, אך האחרונה נרכשה בעצמה, והחזירה את התרופה לביוליין; תרופה חדשנית נוספת, היא התרופה למניעת נזקי התקף לב, שמוסחרה לחברה צעירה יחסית, אך מצליחה בשם "Ikaria", וכעת נמצאת בניסוי שלב IIB גדול. אם התרופה תצליח בניסוי אצל איקריה ותגיע בסופו של דבר לשוק, ביוליין תקבל תשלומי אבני דרך ותמלוגים נאים.

"אמנם לא צפויות לביוליין חדשות משמעותיות השנה, אבל באחרונה היא החלה להיסחר מול ארה"ב, ונעשית עבודה יפה מול המשקיעים שם, ולכן אני מאמין בפריצה שלה", מציין לוי.

רשמו ביומן: התחלת ניסוי וקבלת תוצאות במוצר למעי רגיז עוד השנה; קבלת תוצאות משני ניסויים גדולים במוצרי הדגל בשנה הבאה

"קמהדע היא הכי בשלה, עם מוצרים טובים והנהלה מצוינת"

החברה שזכתה למרבית המלצות האנליסטים היא קמהדע , המייצרת תרופות על בסיס פלאסמת דם. קמהדע כבר משווקת מוצר לטיפול באמפיזמה (נפחת) תורשתית, בהסכם עם תאגיד באקסטר האמריקני, ורשמה ב-2011 הכנסות של 213 מיליון שקל. כמו כן היא נמצאת בניסוי שלב II/III (ניסוי יעילות שעשוי להיות האחרון לפני שיווק) במוצר לאמפיזמה הניתן באינהלציה, וכן בניסויי יעילות התחלתיים בטיפול בסוכרת נעורים.

האנליסטים ציינו את היכולת של קמהדע להעמיד חזון ולהגשים אותו, את השקיפות והעמידה ביעדים, ואת תהליכי הייצור הייחודיים של מוצרי החברה, שהופכים אותם איכותיים במיוחד מול התחרות.

"קמהדע ללא ספק מתומחרת בחסר", אומר לוי, "זו חברה עם מכירות שצפויות עוד לעלות".

"קמהדע היא כבר לא רק חברת חלום", אומרת האנליסטית נתלי גוטליב מאי.בי.אי, "היא עשתה שינוי מדהים במשך עשור, כשעברה לפתח תרופות ברווחיות גבוהה יותר. יפה לראות חברה שהצליחה להתמקד ולהביא מוצר לשוק, שיש לו עדיפות על פני מוצרים אחרים. קצב המכירות הוא במגמת גידול כעת, ויש שיפור מתמיד בתוצאות העסקיות".

"קמהדע היא החברה הכי בשלה, עם מוצרים טובים והנהלה מצוינת", מוסיף דוד סולומון מחברת DBS. "המוצרים שלהם קצת נישתיים, אבל הם עובדים יפה ובאופן עקבי; הם גם מבינים פארמה, לעומת הרבה חברות ישראליות שלומדות תוך כדי תנועה".

האנליסטים מגדירים את תחום האינהלציה כמקור הערך האפשרי הבא של החברה, ואת תחום הסוכרת כאופציה מעניינת אבל מעט רחוקה ומסוכנת יותר; זאת לאור העובדה, כי מספר חברות גדולות נכשלו באחרונה בפיתוח מוצרים המיועדים להגנה על הלבלב.

מנכ"ל קמהדע אמר באחרונה, כי החברה נמצאת במגעים עם חברות גדולות למסחור המוצר לאינהלציה.

רשמו ביומן: השלמת הניסוי הראשון בסוכרת וסיום הניסוי באינהלציה עוד השנה, וקבלת התוצאות בשנה הבאה; ייתכנו שת"פ נוספים עם חברות גדולות

"פרולור תבצע גיוס בקרוב"

חברת פרולור היא בעלת הזכויות למולקולה בשם CTP, שהצמדתה לתרופה קיימת עשויה להאריך את חיי התרופה בתוך מחזור הדם.

הטכנולוגיה האמורה רלוונטית לתרופות שעשויות מחלבונים (תרופות ביוטכנולוגיות).

פרולור נמצאת כיום לקראת ניסוי שלב III בשימוש במולקולה להארכת חיים של הורמון גדילה; המטרה היא להזריק הורמון זה רק פעם בשבוע או שבועיים, במקום פעם ביום כפי שנעשה כיום.

בנוסף מפתחת החברה על בסיס אותה היכולת, מספר מוצרים נוספים.

חברת מרק הבינלאומית מחזיקה בזכויות לאותו CPT לפיתוח בתחום הפוריות, והיא כבר הביאה לשוק ומוכרת בהצלחה תרופת פוריות להזרקה תקופתית.

זהו המודל שעליו פרולור נסמכת, ואותו היא מעוניינת לחקות.

"לפרולור טכנולוגיה מאוד מעניינת, שיכולה לשמש כפלטפורמה למגוון מוצרים. עם זאת חשוב להיות זהירים - לא בטוח שבכל חלבון הוספת ה-CTPאכן תאריך את חיי החלבון מבלי לפגוע ביעילותו ובבטיחותו", מציין טפר.

גוטליב מוסיפה: "פרולור הראו בניסויים הקליניים תוצאות יפות מאוד. כמו כן, יש למוצר שלהם כבר הוכחת היתכנות, במוצר של מרק.

"עם זאת, יש לציין כי באירופה הורמון גדילה כבר נמכר כ-Biosimilar (הגנריקה של תחום הביוטכנולוגיה, ג' ו'), והם יצטרכו להתחרות בכך במחיר.

"אני מעריכה שהם יצטרכו לבצע גם גיוס הון בקרוב".

לדברי לוי, "פרולור היא חברה טובה, אבל לשלב זה של חייה היא מתומחרת באופן שמשקף את מה שהיא שווה. יש לזכור כי יש לה כרגע רק מוצר אחד בניסוי קליני מתקדם".

רשמו ביומן: ניתן לצפות לגיוס הון גדול ולתחילת ניסוי שלב III בהורמון הגדילה; החברה החלה לפני חודש ניסוי בהורמון גדילה בילדים

המוצר של כן פייט פונה לשווקים ענקיים

כן פייט מפתחת תרופות על בסיס המולקולה CF-101 ונגזרותיה. למולקולה זו יכולות אנטי-דלקתיות ואנטי-ויראליות, כך על-פי הניסויים הראשוניים, אך עליה להוכיח זאת בניסויים מתקדמים. החברה מפתחת את התרופה למספר מחלות בתחום האנטי-דלקתי, והספין-אוף שלה, אופתליקס הנסחרת בנאסד"ק, מפתחת אותה לתחום העיניים.

מרבית האנליסטים ציינו את העובדה שהמוצר של כן פייט פונה לשווקים ענקיים - דלקת מפרקים שיגרונית, סרטן הכבד, צהבת נגיפית, מחלת העין היבשה וגלאוקומה. לכך הוסיפו, כי החברה צריכה לקבל תשובות ממספר ניסויים גדולים עוד השנה. "עד סוף השנה נדע אם זה כן או לא", אומרת גוטליב.

"כן פייט נסחרת להערכתנו בשפל", מציין לוי, "כל תשובה חיובית תוביל לעלייה במניה, כך שהסיכון די מבוזר. נכון, כל הניסויים הללו הם באותה המולקולה, שכבר נכשלה בעבר בשני ניסויים במחלות אנטי-דלקתיות, אבל יש מחלות שבהן התהליכים הדלקתיים יותר דומיננטיים. כישלון של המוצר בניסוי אחד - אין פירושו בהכרח שהמולקולה לא טובה לתחום אחר".

גוטליב: "דווקא האינדיקציות שלהם בתחום סרטן הכבד והצהבת נראות מעניינות מאוד. אמנם בתחומים האחרים נעשו כבר ניסויים מתקדמים יותר, אבל בתחומים הללו יש תוצאות יפות בניסויים הראשוניים שכבר בוצעו, ואלה צרכים בלתי מסופקים ושווקים גדולים מאוד".

אופתליקס, שבה מחזיקה כן פייט 82%, נסחרת כאמור בנאסד"ק בשווי גבוה ממנה פי ארבעה; אך האנליסטים מציינים, כי הסחירות באופתליקס נמוכה לאחר מיזוג החברה לשלד, ולכן לא ממהרים לגזור לכן פייט שווי מהחזקתה באופתליקס.

רשמו ביומן: דוח ביניים בניסוי שלב II/III בפסוריאזיס; תוצאות מלאות בניסוי שלב IIB בדלקת מפרקים; ודוח ביניים בניסוי שלב 2 בגלאוקומה (של אופתליקס)