גיאוקרטוגרפיה: הקבלנים טועים - שוק הנדל"ן תקוע

ד"ר רינה דגני: "מספר העסקאות שבוצעו ב-2011 ירד ל-86 אלף עסקאות; בשנת 2012 הירידה נמשכת"

האם ענף הנדל"ן מתחיל להתאושש כמו שקבלנים רבים טוענים או שמא המצב דווקא הולך להחריף? על פי ניתוח כלכלי שערכה מנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה, ד"ר רינה דגני, עולה שייתכן שהתשובה השנייה היא הנכונה.

"שוק הנדל"ן תקוע ומספר העסקאות קטן מחודש לחודש", מסבירה דגני. "מספר העסקאות שבוצעו ב-2011 ירד ל-86 אלף עסקאות; בשנת 2012 הירידה נמשכת. אם לא תיעצר הירידה, אני צופה שנגיע לרמת העסקאות שהיינו עדים לה בשנת 2005 שהסתכמו ב-82 אלף דירות בלבד. נתוני הרבעון הראשון של 2012 בשוק הנדל"ן בישראל לא מבשרים טובות".

דגני מסבירה כי ברבעון שהסתיים זה עתה לא נרשמו שינויים משמעותיים במחירי הדירות בהשוואה לרבעון האחרון של 2011 והמחירים נותרו יציבים, ללא ירידות, מה שמונע את חזרת הרוכשים אל השוק.

לדברי דגני, "כל הפעולות בהן נוקטים משרדי השיכון והאוצר לא מחזירים את האנשים לשוק, אולי ברגעים מסוימים אנשים חוזרים לשוק, אך עולים שוב על הגדר כשהם רואים את רמות המחירים. שוק הנדל"ן נמצא כיום במצב שבו רוכשים לא קונים דירות בכל מחיר, למרות שהם צריכים, ומוכרים מסרבים להתפשר כיוון שהם יודעים שיש צורך בדירות שלהם".

"רק מי שמוכרח קונה היום דירה", ממשיכה דגני. "בניגוד למה שנוטים לחשוב, רוב הזוגות שנישאים כבר חיו יחד לפניי הנישואין, ולכן אין להם צורך ממשי מיידי ברכישת דירה, משפרי הדיור יכולים להרשות לעצמם להמתין ולראות מה יקרה בשוק הנדל"ן וגם המשקיעים לא ממהרים להיכנס חזרה לשוק שהמחירים בו כבר לא מבטיחים תשואה נאה.

"כל זה בעצם מוביל לכך שהקטרים הראשיים שאמורים היו להניע את שוק הדיור בישראל כיום, תקועים ולשוק התקוע עלולה להיות משמעות קשה אם המצב הזה יימשך לאורך זמן. המכפיל הכלכלי של שוק הדיור גבוה, הוא יוצר פרנסה לעשרות תחומים אחרים - שמאות אדריכלות, תכנון, ריהוט, נגרות, וכל מה שקשור ברכישת דירה. אם המצב יימשך כך, צפויה האטה משמעותית בשוק".