כולם רוצים את ביבי

לבני סירבה לשבת בקואליציה - והודחה. מה הפלא שכולם מחזרים אחר נתניהו?

פתאום מתחילים להבחין אצלנו שאין מועמדים לאופוזיציה. "כל המפלגות היהודיות (פרט למרצ) מייחלות לשרת תחת הליכוד", מקונן היום (ב') נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות". "אף אחת מהמפלגות האלה לא מוכנה לשרת את העם באופוזיציה... לא מוכנה להיאבק על השקפותיה".

זה תיאור מצב נכון. יחימוביץ' מהעבודה מצהירה במפורש שאינה פוסלת ישיבה אצל נתניהו, יאיר לפיד משדר שהוא מייחל לכך, ומופז...כן, מופז. האיש הזה תוקף את יחימוביץ' על נכונותה להצטרף לממשלת נתניהו, אבל האם הוא מוכן להודיע שלא יצטרף לנתניהו, כדי להקנות ולו שמץ אמינות לביקורתו על יחימוביץ'? (לא שהתחייבות של מר "בית לא עוזבים" שווה משהו).

אופוזיציה לפראיירים

אני מתקשה להבין מה מפתיע את ברנע ושכמותו? הרי ציפי לבני ניצחה בבחירות והלכה לאופוזיציה, ומה קיבלה בתמורה? הדחה מראשות מפלגתה, ופרשנים שקבעו שהיא "עשתה טעות ושילמה על כך ביוקר". אז למה שמישהו, או מישהי, יהיו מוכנים "לשרת את העם" מהאופוזיציה? למה שמישהו ישקול זאת אחרי שהתקשורת הפכה את האופוזיציה למילה גסה, לנחלתם של פראיירים?

מה הייתה הטעות של לבני? שהיא סירבה לכרות הסכמים קואליציוניים בניגוד למצפונה ולעקרונותיה. מכל בחינה אחרת, היא הייתה צריכה לקבל את ראשות הממשלה. למעשה, הציבור העניק לה את התפקיד. אחרי הכול, היא הייתה זו שזכתה בבחירות נגד בנימין נתניהו שהפסיד לה. אבל מפלגות אחרות, בעיקר הימניות-חרדיות, הציגו תנאים שנתניהו הסכים להם בקלות, אפילו בשמחה ובתשוקה. ציפי הפנתה להם את גבה.

איזו טעות יפה

האם מנצחת הבחירות הקודמות קיבלה מחמאות על עמדה זו? האם קשרו לה כתרים של אינטגריטי ואמינות? האם העיתונאים, הלוחמים למען ניקיון ומוסר בפוליטיקה - האם הם העלו את לבני על נס? האם אמרו, או כתבו, או שידרו לגביה את המושג "לו כולם טעו כמותה"?

ודאי שלא, הרי הם, רובם ככולם, חכמים ומתוחכמים. לכן נמצאו להם הסברים בשפע "להוכיח" איזו טעות עשתה הפוליטיקאית שהובילה את מפלגתה לאופוזיציה, לאחר שניצחה בבחירות. הם יצרו אווירה שהיא נהגה - לא, לא ביושר, לא בהגינות, לא במוסריות - אלא בטיפשות. בחוסר הבנה. התוצאה הייתה שהפרשנים החכמים והמתוחכמים, עם רוח גבית ממופז ומחבורתו, שכנעו את חברי קדימה שצריך להדיח את האישה שכה הרעה להם.

אחרי זה, פרשנינו החמודים והעוקצניים, אנא מכם - שבו עכשיו בשקט עם עניין האופוזיציה. אתם לא יכולים לבוא ולדרוש מפוליטיקאים לנהוג באופן שאתם לכלכתם עליו. אתם לא יכולים לחנך את הציבור ואת הפוליטיקאים שהשלטון יותר חשוב מיושר, שצביעות עדיפה על מוסריות. רגע אחד. יכולים אמרתי? טעות שלי. עובדה.