מופז: "זה היה חוסר אחריות לסרב לנתניהו"

נתניהו: "לא איבדתי שליטה בליכוד; אם לא תהיה יציבות בממשלה - אלך שוב לבחירות" ■ מופז על שקרא לרה"מ שקרן: "החלטנו לשים את זה מאחורינו"

פחות מחצי יממה לאחר שהטילו פצצה פוליטית, רה"מ בנימין נתניהו ויו"ר קדימה שאול מופז ערכו מסיבת עיתונאים כדי להכריז על הקמתה של ממשלת אחדות, במהלך שהביא לביטול הבחירות ואמור להעניק לנתניהו שקט פוליטי עד נובמבר 2013. השניים דיברו על הצורך ביציבות כדי לקדם 4 נושאים עיקריים: חלופה לחוק טל, תקציב חדש נוכח האתגרים הכלכליים, שינוי שיטת הממשל וקידום השלום עם הפלסטינים.

"מדינת ישראל זקוקה ליציבות. העשייה הגדולה של הממשלה עד היום למען ישראל היא תוצאה של שת"פ הדוק בין חלקי הקואליציה, אבל בראש ובראשונה תוצאה של יציבות פוליטית. כשחשבתי שהיציבות מתערערת היתי מוכן ללכת לבחירות, אבל כהתברר לי שאפשר להחזיר את היציבות החלטתי ללכת לממשלת אחדות רחבה", אמר נתניהו בתחילת דבריו.

את דבריו של נתניהו קטע ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) שצעק לעברו: "בושה! שברתם את מחסום הבושה!".

נתניהו הוסיף כי "שאול ואני משלבים ידיים ונתמקד ב-4 דברים: להעביר חלופה צודקת והגיונית לחוק טל; להעביר תקציב אחראי שישלב בין הצרכים הכללכים והחברתיים של ישראל; להביא לשינוי שיטת הממשל; ודבר אחרון - לנסות לקדם את תהליך השלום".

מופז נשא דברים מיד אחרי נתניהו ואמר: "אזרחי ישראל, ישנם רגעים בחייה של אומה שהיא חייבת לקבל החלטות הרות משקל. מנהיג חייב לקבל החלטות בעלות משמעות אישית. הגיעה השעה לשנות סדרי עולם. זהו מהלך היסטורי של אחדות לאומית והיא חשובה לעתידה של מדינת ישראל. קואליציה של 94 ח"כים תדע להתמודד טוב יותר מול האתגרים של ישראל. נדע לשלב זרועות ולהתמודד מול האתגרים, והם לא קלים. ישראל הגיע לצומת והיא צריכה להחליט באיזה דרך לצעוד".

מופז דיבר על שינוי שיטת הממשל והעברת חלופה לחוק טל ואמר כי "יש רוב ברור בקרב אזרחי ישראל של חלוקת הנטל. יש רוב לתיקון שיטת הממשל; שינוי השיטה ישפיע על כל אורחות חיינו, על היכולת של המדינה להחליט לשנות ולבצע. יש רוב בקרב אזרחי ישראל לפשרה טריטוריאלית עם שכנינו הפלסטינים. קדימה היא החיזוק לממשלה. זה מה שטוב לאזרחי ישראל וזה מה שטוב למדינה".

באשר לשינוי שיטת הממשל, הוסיף מופז: "הדבר יביא ליציבות ארוכת טווח. כל אזרחי ישראל מבינים את הבעיה בחלוקת הנטל. כנסת ישראל תחוקק חוק חדש שיוויוני וצודק. צוות בראשות קדימה יוביל את הנושא.

"הגיע הזמן שנשים את טובת הכלל במרכז ונעדיף אותה על פני סקטורים צרים. בכוונתי להיות שותף מלא לעשייה", המשיך מופז. "ראש הממשלה ואני ניבחן על פי התוצאות ולא ההבטחות. זה עומד להיות שינוי עמוק ואמיתי שיפעל לטובת משלם המסים, שרואה פה את עתידו וילידיו. אם זה היה תלוי בי כבר לפני שלוש שנים הייתי נכנס לממשלת אחדות".

מופז: "זה היה חוסר אחריות לסרב לנתניהו"

כשנשאל נתניהו אם הרגיש שאיבד את השליטה בליכוד, אשר חבריו הלכו "ימינה מדי" לטעמו, השיב נתניהו כי "לא איבדתי את השליטה בליכוד. התנועה שלנו היא פתוחה, אני יודע איפה מרכז הכובד ואנחנו מאוחדים יותר ממה שמשערים. מדובר בשיקולים אחרים של היכולת להציג ממשלה רחבה מאוד מבחינת עומקה ורוחבה".

גם מופז נשאל לגבי קריאתו לנתניהו "שקרן" כשכיהן כיו"ר האופוזיציה וענה: "השארנו את זה מאחורינו. כל יו"ר אופוזיציה יחטא לתפקידו אם לא יצביע על הנקודות הנכונות שאותן צריך לתקן. אני לא רואה אינטרסים שונים, לא רואה בעיית אמינות. יכול להיות שהתקשורת שצריכה לבקר ולעקוב אחר ההחלטות, מוצאת במהלך סימני שאלה. במלוא האחרויות, עשיתי את המהלך הזה כדי להשיג את היעדים שקדימה שותפה להם".

"אם לא תימצא היציבות הדרושה - אלך לבחירות", המשיך נתניהו כשנשאל מה שווה המילה שלו כשהבטיח ללכת לבחירות. "כשנוצרה האפשרות להביא ליציבות חסרת תקדים אמרתי - המטרה היא לא הבחירות.

על אותה שאלה ענה מופז כך: "לא נכנסנו לממשלה כי לא היו התנאים לכניסה לקואליציה. ראש ממשלה במדינת ישראל רוצה לעשות תהליך עמוק ולהוביל לשינוי שיטת ממשל דבר שעשרות בשנים לא נעשה והוא מתחייב ללכת עם זה לבחירות הבאות. האם אני צריך להגיד לא? האםן אני צריך להישאר באופוזיציה?".

נתניהו הבהיר כי לא החשש מבחירות הניע אותו ללכת על ממשלת אחדות: "היה לי ביטחון רב בתוצאה של הבחירות. ייתכן שהן היו מייצבות אבל אם אפשר בלי בחירות לעשות שינויים - מה טוב. זה התברר כאפשרי בימים האחרונים והבשיל אתמול. התהליך המדיני מתבושש לא בגללנו אלא כי הפלסטינים לא הסכימו לשבת למו"מ. אני מקווה שעכשיו אולי ישקלו זאת שוב".

נתניהו הדגיש את החשיבות שבמהלך להעברת חוקים חדשים: "אין שום דרך שהקואליציה במתכונתה הקודמת היתה מעבירה את חוק טל. אני מאמין שזה היה נפרם, מתפקע, מקצין מהר מאוד לעמדות של 'לקראת בחירות', ולא מביא לשינוי אמיתי של החלוקה בנטל. לא היתה אפשרות להביא את החוק להצבעה".