חם בלפלנד

באירונאוטיקס הישראלית חוגגים: "זאת עסקת מיני המל"ט היקרה ביותר מחוץ לגבולות ארה"ב"

"כמו זכייה באוסקר של שוק המיני-מל"טים", כך מגדירים באירונאוטיקס את העסקה שבמסגרתה תספק החברה לצבא פינלנד מאות כלי טייס בלתי מאוישים בהיקף של יותר מ-30 מיליון דולר.

"זאת עסקת מיני המל"ט היקרה והנרחבת ביותר שנעשתה מחוץ לגבולות ארה"ב, והיא שייכת לנו", אומר בגאווה דני אשחר, המשנה למנכ"ל אירונאוטיקס. אשחר ואנשיו הדגימו את יכולותיו של המל"ט אורביטר במשך שנה וחצי, באתרים שונים ברחבי פינלנד. הם המחישו לקצינים המקומיים שהמנוע החשמלי מסוגל להתמודד עם תנאי קור קיצוניים, גם בטמפרטורה של 20 מעלות מתחת לאפס. אנשי החברה הישראלית הוכיחו שהכלי הזעיר מסוגל לטוס ולצלם, ביום ובלילה, ולהתמודד עם משבי הרוח העזים של לפלנד.

הפינים מפעילים כבר היום מיני מל"טים ישראליים, מסוג ריינג'ר, שאותם רכשו מהתעשייה האווירית לפני כ-15 שנה, באמצעות חברה משוויץ. העסקה החדשה עם אירונואטיקס, תאפשר להם לחדש את מערך המיני מל"טים כבר בתוך שנתיים, באופן שהאורביטור ישמש את הצבא במשימותיו השוטפות בשני העשורים הקרובים.

צבא פינלנד צפוי לרכוש בין 30 ל-45 מערכות, כשכל אחת כוללת תחנת שליטה ובקרה קלה וניידת שניתן לפרוס בשטח במהירות, יחידת תקשורת ווידאו וארבעה כלי טייס.

מוטת הכנף של האורביטור עצמו מסתכמת בכ-3 מטר, משקלו קרוב ל-9 ק"ג והוא מסוגל לשהות באוויר במשך כארבע שעות, ולשאת מטע"ד (מטען ייעודי, למשל מצלמה או אמצעי אחר) במשקל של קצת יותר מקילו.

באירונאוטיקס מסבירים שהמל"ט הזעיר מיועד בעיקר למשימות של איסוף מודיעין חזותי ופותח עבור יחידות טקטיות, יחידות מיוחדות וכוחות של בטחון פנים ושיטור. המצלמה שתסופק לצבא הפיני ביחד עם הכלי מיוצרת בקונטרופ שנרכשה על-ידי אירונאוטיקס ורפאל, ומסוגלת לאתר ולזהות מטרות ולעקוב אחריהם ביעילות.

שני מפעילים בלבד

יתרון נוסף שהפינים לקחו בחשבון נוגע לתפעול הפשוט יחסית של האורביטר. שני מפעילים, שעברו הכשרה של שבועות אחדים, יכולים לתפעל יחידה בודדת. הכלי עצמו ממריא אל משימותיו באמצעות משגר ונוחת בסופן, על-פי הוראת המפעיל בתא השטח הרצוי.

הנחיתה מתבצעת בסיוע כריות אוויר, שאמורות לרכך את עוצמת החבטה ולמזער את הנזק שעלול להיגרם לכלי מחיכוך במשטחים קשים. למרות זאת, האורביטר סובל מבלאי גבוה ונזקק לתחזוקה אינטנסיבית ביחס לכלי טייס בלתי מאוישים גדולים יותר, שנוחתים על גלגלים במסלולים מסודרים.

מתוך תשע חברות שהשתתפו במכרז המיני מל"טים של הצבא הפיני, ארבע הן חברות ישראליות: בלו-בירד; אינוקון ואלביט מערכות, שהתמודדה על המכרז בשיתוף עם החברה הביטחונית הגדולה בפינלנד, פאטריה. לקו הגמר עלו אירונאוטיקס ובלו-בירד. אלביט מערכות ביחד עם פאטריה הגיעה למקום השלישי, מה שממחיש את מעמדה המוביל של ישראל בשוק כלי הטייס הבלתי מאוישים בעולם.

מל"ט במקום מוקשים

העסקה הגדולה של אירונאוטיקס נולדה בין השאר עקב נסיבות פוליטיות. פינלנד חתומה על אמנת אוטווה שאוסרת פיתוח, ייצור ושימוש במוקשי נ"א (נגד אדם). האמנה מחייבת את הפינים לפרק שדות מוקשים מתקופת המלחמה הקרה. הוויתור על שדות המוקשים הכניס את הצבא הפיני לקדחת רכישות של אמצעי הגנה והתרעה חלופיים. המהלך מורכב משיפור יכולות האש של כוחות התותחנים ושדרוג מערך התצפית וההתרעה, שאחד הרכיבים המרכזיים שלו הוא המיני-מל"ט של אירונאוטיקס.

"הצבא הפיני פרסם באחרונה מכרז להתקנת סנסורים לזיהוי תנועה חריגה על פני השטח", אומר גורם שמקורב לנושא, "ואפשר להעריך שיש חברות מישראל שיגלו בו עניין כי יש להן מה להציע בנושא. הפינים בכלל מעריכים טכנולוגיות ישראליות והדבר ניכר בהצטיידות שלהם בטילי ספייק של רפאל ובמערכות קשר של תדיראן ושל אלביט מערכות".