עימות אטיאס-שטייניץ תוקע את מחיר למשתכן

הסיבה שבגינה המכרזים אינם ממומשים היא דרישת משרד האוצר ממשרד השיכון להצביע על מקור תקציבי למימון ההנחות בקרקע, שמחייב אישור של ועדת הכספים של הכנסת

העימות בין שר השיכון אריאל אטיאס ובין שר האוצר יובל שטייניץ על פרויקטים של דיור בר השגה עולה מדרגה: כמעט כל מכרזי "מחיר למשתכן" שפורסמו מאוגוסט 2011, שהיקפם יותר מ-1,000 יח"ד בכל הארץ, תקועים ולא ניתן לקדמם.

הסיבה שבגינה המכרזים אינם ממומשים היא דרישת משרד האוצר ממשרד השיכון להצביע על מקור תקציבי למימון ההנחות בקרקע, שמחייב אישור של ועדת הכספים של הכנסת. הדרישה לאומדן תקציבי ולהצגת החלטה על מקור תקציבי תוקעת גם את האפשרות להוציא מכרזים חדשים בדיור בר השגה, הן במסלול "מחיר למשתכן" והן בפרויקטים של דיור מסובסד להשכרה.

ביום ב' השבוע נקראה החשכ"לית באוצר מיכל עבאדי לפגישה בין אטיאס למנכ"ל ראש הממשלה הראל לוקר, וסירבה לניסיונות השכנוע של השר לאשר את קידום המכרזים.

פשרה בוועדת הפטור

אתמול (ד') בבוקר נערכה ישיבה סוערת של ועדת הפטור. מנכ"ל משרד השיכון, מרדכי מרדכי, ביקש לקדם את המכרזים, ולאחר שנציגי משרד האוצר סירבו סיים מרדכי את הישיבה באמירה: "שוב ניצחתם".

יחד עם זאת, בוועדת הפטור נוצרה מעין פשרה בעניין מכרז אחד: משרד השיכון, באמצעות הממונה על הרכוש הממשלתי ביו"ש, הוציא מכרז "מחיר למשתכן" לבניית 271 דירות בעיר החרדית ביתר עילית. הדירות, ב-5 מתחמי משנה, מיועדות לאוכלוסייה בעלת צביון דתי. המכרז אמור להיסגר ב-17 ביוני. לאור דרישת האוצר, בהודעה על המכרז נוספה הערה: "הזוכה ייבחר רק לאחר הסדרת תקציב ההנחות כנדרש".

גורמים באוצר אומרים כי ייתכן שדווקא פרויקטים של דיור בר השגה להשכרה לטווח ארוך במחיר מפוקח ניתן להוציא ללא צורך בהצגת מקור תקציבי, כי מחיר הקרקע בהם הוא אפס. עם זאת, לפי שעה המינהל אינו מוציא מכרזים כאלה.

ממשרד השיכון נמסר: "שוב מדובר בספינים מבית מדרשו של גורם באוצר. פורסמו מכרזי 'מחיר למשתכן' בהנחה של 50% בקרקע ובהם בטירת הכרמל, בקרית מלאכי, באפרת, בנשר, בי-ם וביקנעם ללא התניה. ההתניה עלתה רק בביתר. מה שנטען ביחס לחשכ"לית שקרי".