והרי ההחלטות החשובות שהמינהל הסתיר מכם עד היום

אלפי החלטות לגבי הקצאת קרקעות שהתקבלו בדלתיים סגורות והוסתרו במשך שנים ייחשפו לראשונה לציבור בעקבות חוק שהתקבל השבוע בכנסת. להלן מספר דוגמאות - והן רק קצה הקרחון

בשבוע שעבר, הגיעה מהפכת השקיפות למינהל מקרקעי ישראל, לאחר שבכנסת עבר חוק שיזם ח"כ דב חנין, הקובע חובת פרסום באינטרנט של כל החלטות מועצת מקרקעי ישראל והנהלת מינהל מקרקעי ישראל.

עד היום, רק חלק קטן מההחלטות היו נגישות לציבור, והחלטות המועצה התפרסמו ברשומות רק אם המינהל החליט שיש בהן עניין לציבור. מתוך 3,100 החלטות הנהלה שהתקבלו עד כה, פורסמו באתר המינהל, גוף החולש על 92% מקרקעות המדינה, 82 בלבד. מבין ההחלטות שלא פורסמו, ניתן למצוא כאלה שיש להן השלכות מרחיקות לכת על הסביבה והחברה בישראל.

"מיגור שחיתות"

החוק עבר פה אחד; נעדר מהמליאה שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, השר הממונה על מינהל מקרקעי ישראל והמכהן כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל, גוף המורכב מנציגי משרדי הממשלה ושמחליט על הקצאת קרקעות המדינה. יצוין כי, על-פי סיכום בין חנין ואטיאס, החלטות הנהלת ממ"י יתפרסמו רק באתר האינטרנט של המינהל ולא ברשומות.

עם אישור החוק, אמר חנין כי "השקיפות חיונית למיגור שחיתות ואפליה". עו"ד רויטל ברילנשטיין מהאגודה לצדק חלוקתי, שפעלה בדבר עם התנועה לחופש המידע, אמרה כי החוק "יוביל לניהול תקין יותר של המשאב הציבורי".

בעקבות החוק שעבר בשבוע שעבר, יצטרך המינהל לפרסם החלטות של מועצת מקרקעי ישראל, שחברים בה נציגי משרדי הממשלה וקק"ל - וגם החלטות של הנהלת ממ"י (פקידיה הבכירים), שרבות מהן מעולם לא פורסמו. כמה מההחלטות החסויות של המינהל, שאינן מצויות באתר האינטרנט שלו כיום, הגיעו לידי "גלובס" ונחשפות כאן לראשונה. חשוב מאד להדגיש, כי לא ניתן לדעת אם ההחלטות שנפרט בהמשך תוקנו או בוטלו על-ידי החלטה אחרת, שכן אין להחלטות תיעוד באתר המינהל, כאמור.

החלטת הנהלה מספר 1424, שעוסקת במחצבות, אחד המשאבים היקרים והחשובים במדינה, מעולם לא פורסמה. היא התקבלה ביולי 2005, והיא מסכמת נוהל לתהליך מתן הרשאה להפעלת מחצבה - באילו תנאים תוקצה במכרז ובאילו תנאים ללא מכרז, מה התשלום שתקבל הקופה הציבורית, התמלוגים, ועוד.

החלטה שהתקבלה כמה חודשים אחר כך, שמספרה 1791, עוסקת בהשכרת קרקע לתעסוקה במסגרת הרשאה זמנית. בהחלטה הובהר כי לא ניתן לאפשר השכרת שימושים חורגים בקיבוצים.

כמה החלטות שעניינן הקצאת קרקעות ליזמים וחברות, התקבלו אף הן בדלתיים סגורות, ולא התפרסמו. לדברי ברלינשטיין, כשהחלטות "המקנות זכויות או הטבות במקרקעי הציבור לגורמי הון לא זוכות לפרסום, עולה חשש באשר לטיבן של ההחלטות ובאשר למניעים העומדים מאחוריהן".

לדוגמה, החלטה שהתקבלה בשנת 2007 בנושא יכין חק"ל, תאגיד מרובה נכסים שהופרט בשנות ה-90 של המאה הקודמת. החלטה מספר 1831 עוסקת בהסדר פשרה עם יכין חק"ל על בית האריזה בתל מונד, הסדר הכולל מתן פטור מתשלום דמי שימוש ראויים לתקופה שממועד ביטול החכירה ועד ליום חתימת ההסכם החדש.

גם תוכן החלטה 1471 משנת 2005 בנוגע לחנות איקאה בנתניה, לא פורסמה. ההחלטה נוגעת לפשרה כספית שאושרה, מחוץ לכותלי בית המשפט, בתביעה של חברת בית אבן בנייה וייזום (יזמית איקאה בנתניה) נגד ממ"י. במינהל הוחלט להחזיר ליזמים כחצי מיליון שקל בדמי היתר, ולאפשר ליזמים להשתמש במבנה לשימוש מסחרי, ולא תעשייתי.

צ'אנס לחברת דלק

ועוד בשנת 2005: הנהלת המינהל החליטה בדלתיים סגורות לתת לחברת "דלק" קרקע חלופית בפטור ממכרז בכביש 431. וזאת, במקום אתר שניתן לה בעבר ביהוד ולא צלח.

גם בעניין 52 הדונמים שמחזיקה ענקית חומרי הבנייה "רדימיקס" בבית נחמיה, הושגה פשרה במינהל, שמעולם לא התפרסמה: החלטת הנהלה 1377 ממאי 2005, חושפת כי על אף שחוק חובת מכרזים אינו מאפשר הקצאה בפטור ממכרז במקרה זה, וכי עצם החזקתה של החברה במשך שנים במקרקעין אינה יוצרת זכות קניין, העסקה הועברה בהמלצת המינהל לוועדת הפטור, וזאת, בעקבות טענתה של רדימיקס שהמינהל הבטיח לה שתוכל לחכור את הקרקע.

כאמור, אלה הן רק כמה מההחלטות שלא פורסמו, וזהו רק קצה הקרחון, שמכיל כ-3,100 החלטות שונות. אגב, עדיין לא ברור האם החוק החדש יחייב את ממ"י לחשוף את כל החלטות ההנהלה שהתקבלו עד כה, או שמא מדובר רק על נוהג מעתה ואילך.

עוד חזון לגילוי

על אף שהחוק החדש משפר את השקיפות של המינהל, נראה שהמאבק על השקיפות לא תם. "החלטות ועדות הפטור של מינהל מקרקעי ישראל אינן מפורסמות לציבור, על אף שמדובר בהחלטות המעניקות למעשה פטור ממכרז בעת הקצאת קרקע ציבורית", אומרת ברלינשטיין. "גם החלטותיה של ועדת הביקורת כנראה יישארו באפלה ולא נראה כי יש כוונה לפרסם את הפרוטוקולים של ישיבות המועצה, ההנהלה ועוד".

חשוב לזכור שגם מועצת מקרקעי ישראל איננה ניחנת בשקיפות רבה: ראשית, רובן המכריע של ישיבותיה סגורות לציבור ולתקשורת; שנית, סדרי היום של ישיבות המועצה מתפרסמים כמה ימים לפני הישיבה וכוללים רשימה ארוכה של הצעות "באופן שאינו מאפשר להגיב להצעות", אומרת ברלינשטיין, ומוסיפה כי השקיפות תושג במלואה "רק כאשר יהיה שיתוף אמתי של הציבור באופן הקצאת משאב המקרקעין, כאשר רשות המקרקעין תחויב לפרסם את כל החלטותיה, את החלטות ועדת הפטור, ועדת הביקורת והפרוטוקולים של ההחלטות. רק כך, המניעים העומדים מאחוריהן יהיו חשופים לציבור".

להחלטות הנהלת ממ"י באינטרנט: http://bit.ly/KpdxsZ

החלטות שהוסתרו

מתן קרקע ללא מכרז לחברת "דלק"

החזרת חצי מיליון שקל לחנות איקאה

התרת שימוש מסחרי במקום תעשייתי לחנות איקאה

אישור להחזיק ב-52 דונם לענקית הבטון "רדימיקס" באמצעות ועדת פטור

מתן פטור מדמי שימוש לתאגיד יכין חק"ל

בחירת מפעילי מחצבות, החוזים ותנאי תשלום

ביטול הרשאות זמניות לקרקע לתעסוקה בקיבוצים