בפעם העשירית: 1,500 מורי הקבלן בדרך לשביתה

מדובר במורים המועסקים בפרויקט חשוב ורגיש מאין כמוהו של משרד החינוך, שבו נכללים 8,000 בני נוער שנשרו מכל המסגרות הפורמליות

1,500 מורים, המהווים עובדי קבלן לכל דבר ועניין, שהתאגדו במסגרת ארגון "כוח לעובדים", ישבתו מחר (ב') בפעם העשירית בתוך שנה. גם הפעם, לפי הערכות, אף אחד בירושלים לא יתנדנד יותר מדי על כסאו מרוב דאגה.

מדובר במורים המועסקים בפרויקט חשוב ורגיש מאין כמוהו של משרד החינוך, שבו נכללים 8,000 בני נוער שנשרו מכל המסגרות הפורמליות. בעבורם זו ההזדמנות האחרונה להשלים שנות לימוד או ללמוד לבגרות, לפני גיוסם לצבא. מפגשי הלימוד מתקיימים בקבוצות קטנות ואפילו באופן פרטני - מורה מול תלמיד.

משרד החינוך יזם את הפרויקט הזה, המכונה היל"ה, לפני כ-20 שנה, בעקבות קביעה של בית המשפט שלפיה על המדינה לקבל אחריות על בני הנוער שנושרים מהמסגרות הרגילות. מאז הוא מממן אותו במלואו, ואולם המורים מועסקים בפועל דרך גורם ביצוע אחר- כיום החברה למתנ"סים. כך, בשונה מהמורים האחרים, המורים של היל"ה לא מקבלים שכר בחופש הגדול ואפילו לא בחגים. אם תלמיד לא הגיע לשיעור פרטני, "הבריז" בשפת הנערים, המורה לא מקבל שכר.

לא מנחם

המאבק של מורי היל"ה דווקא נשא פרי באחרונה, לאחר שמשרד החינוך, בראשות השר גדעון סער, פרסם מכרז חדש שאמור לשפר משמעותית את תנאי ההעסקה שלהם. הם אמנם לא יועסקו ישירות על ידי משרד החינוך, אבל הזכיין שייבחר יצטרך לשלם להם גם בחופשות. גם השכר שלהם ישופר, ב-20%-40%.

במשרד החינוך גאים במיוחד על השיפור בתנאי המכרז, ואולם הדבר לא מנחם במיוחד את המורים בפרויקט. אלה חוששים כי עצם פרסום המכרז החדש יכול להביא לפיטוריהם במקרה שבו החברה למתנ"סים לא תזכה בשנית, וכי בכל מקרה החברה יכולה לפטר אותם בכל שלב. הנה לראיה, החברה כבר זימנה מורים לשימועים בעקבות סיום תקופת המכרז. בדיוק מהסיבה הזאת, המורים דורשים שיחתמו איתם על הסכם קיבוצי שיעגן את תנאי המכרז החדש, ויהפוך את העובדים לצד רשמי לאותן הסכמות. מבחינתם, אין שום טעם בתנאי מכרז חדשים אם המחיר הוא שהמורים הוותיקים יתחלפו בעובדי קבלן חדשים.

אלא שהסיפור הזה לא נגמר: פרסום המכרז החדש הביא לכך שהחברה למתנ"סים הפסיקה את המו"מ שהתנהל מול המורים במשך חצי שנה. הרי לכאורה המאבק דיבר על שיפור התנאים, והנה התנאים עומדים להשתפר. "אני לא מבין איך משרד החינוך מאפשר לזכיין שלו, חברה ממשלתית, להתנהג בצורה כזאת", אומר ל"גלובס" אורן שלמה, מורה לגיאוגרפיה בפרויקט היל"ה ופעיל בוועד הפעולה.

שלמה מזכיר כי על פי החוק, מעסיק מחויב לנהל עם עובדיו מו"מ להסכם קיבוצי אם אלה התאגדו כדין. "החברה למתנ"סים מתהדרת בנוצות חברתיות, והיא אפילו הובילה את אירוע השולחנות העגולים בזמן המחאה החברתית בקיץ שעבר. אבל את הדבר הבסיסי ביותר, כמו לדבר עם עובדיה, היא לא מוכנה לעשות. זו צביעות", הוא מוסיף.

החברה למתנ"סים מסרה בתגובה: "בתוך שלושה חודשים תסתיים התקשרות החברה עם משרד החינוך להפעלת תוכנית היל"ה, במסגרת תקופת המכרז הנוכחי. החברה למתנ"סים הקפידה ותקפיד על מילוי התחייבויותיה הן כלפי המורים והן כלפי המשרד בהתאם לתנאים הנוכחיים. שינויים, ככל שיתקיימו, יוכתבו על ידי משרד החינוך במסגרת המכרז החדש".