"גלובס" מציג: המדריך השלם למהפכת הסלולר

חברות הסלולר החדשות משנות במהירות את מעמדו של צרכן הסלולר הישראלי, שהיה עד היום בבחינת שבוי ונרמס ע"י סלקום, פלאפון ואורנג' ■ על רקע התהפוכות בענף, מאיר "גלובס" כמה זוויות שכדאי לשים אליהן לב

תעריפים נמוכים, שירות באינטרנט, גלישה ללא הגבלה וחבילות "הכול כלול" בפחות מ-100 שקל - כל אלה נשמעו כמו פנטזיה ללקוחות הסלולר הנרמסים של פלאפון, אורנג' וסלקום עד לפני חודשים ספורים.

מהפכת סלולר בישראל הגיעה לשיאה היום (ב'), עם ההכרזה של גולן טלקום והוט מובייל על התעריפים שלהן. ממצב של 3 שחקניות גדולות ועוד אחת מגמגמת (מירס), הגענו בתוך 5 חודשים לשוק סלולר משוכלל שבו משחקות לא רק פלאפון, סלקום ואורנג', אלא גם גולן טלקום והוט מובייל (לאחר שהוט רכשה את מירס), לצד המפעילות הווירטואליות - רמי לוי תקשורת, הום סלולר ו-Youphone (אלון סלולר).

לאלה יש להוסיף את חברת האלו 015, שהייתה הראשונה להכריז על חבילת הכול כלול ב-99 שקל, אך נכון לרגע זה אינה פעילה עדיין.

על רקע התהפוכות בענף, מאיר "גלובס" כמה זוויות שכדאי לשים אליהן לב:

לקוחות ותיקים: זמן לעשות שופינג

האם חברות הסלולר הוותיקות נותנות פייט למתחרות החדשות? נכון לעכשיו, כן. תוכניות כמו אלה שמציעות בימים האחרונים פלאפון ואורנג' אכן פשוטות יותר להבנה, התעריפים נמוכים יותר, והמושג "לא דיברת לא שילמת" מתחיל לתפוס נוכחות של ממש בענף.

על-פי הערכות אנליסטים, התמחור כולו בענף הסלולר צפוי לרדת לפחות ב-20% מהסטנדרט הקיים היום בעקבות התמחור הדרמטי של גולן טלקום - גם אם מראש קיוו למתן את המחירים מעט פחות. בהחלט יש למה לחכות. עם זאת, נראה כי חברות הסלולר הוותיקות לא הפנימו עדיין את כללי המשחק החדשים.

שירות באינטרנט: הגיע הזמן

השירות באמצעות אתר האינטרנט - חידוש שמציעה גולן טלקום להגברת השקיפות של הלקוחות במהלך ההתקשרות עם החברה - הוא מהלך פשוט וכמעט מתבקש, בעולם צרכני שבו כל פגישה עם נציג מכירות או שירות הופכת למלכודת של חתימות על טפסים עלומים ושירותים שלא תכננת להזמין.

זה יחסוך זמן, זה בהחלט עשוי לחסוך ברדק, וכן, הגיע הזמן שגם בשאר החברות יורחבו פלטפורמות השירות גם לתחום המקוון. כל מי שהמתין עד אין קץ באחד ממרכזי השירות יודע כמה נחמד יותר זה יכול להיות, אם רק פורסים בפניך את האפשרויות הנכונות.

שיחות בינלאומיות: האם נפסיק לשלם הון?

ענף השיחות הבינלאומיות מהסלולר מחכה גם הוא למהפכה רצינית; אולי היום ניתנה יריית הפתיחה. אם עד עכשיו מיעטו המתחרות להתייחס אל התחום הזה כקלף מיקוח רציני, נראה כי גולן טלקום מרימה את הכפפה ומציעה בנשימה אחת לא רק תמחור אגרסיבי לשירותי הבסיס - אלא גם תעריפים יוצאי דופן בשיחות מעבר לים.

אם עד היום הוצעו לנו בזירה הזו בעיקר חבילות שמצלצלות אטרקטיביות יחסית, אבל אינן בהכרח תואמות את דפוסי השימוש הנדרשים לנו בחו"ל, כעת ניתן יהיה להחיל את מושגים כמו "ללא הגבלה, ללא חבילה, ללא התחייבות" - גם על הנישה הזו - שגובה מאות ואפילו אלפי שקלים מיותרים מלקוחות הסלולר. עכשיו בואו נראה לאן באמת אפשר להגיע.

כדאי לצרכנים לשמור על אדישות. נראה שעכשיו תורם של הצרכנים להצביע ברגליים ולנצל את התחרות העזה.

שירות: נקודת תורפה שיש לחזק

אבל גם דילים טובים בענף הסלולר הם לא מהות הכול: המחיר קובע הרבה, המסלולים והחבילות רבי משמעות - אבל אם את זירת השירות, הנדרש באופן תכוף כל-כך בענף התקשורת, המתחרים יבחרו להזניח - הלקוחות יאמרו את שלהם, ודאי בתקופה שבה קיימות כל-כך הרבה אלטרנטיבות מן העבר השני.

דוגמה לכך אפשר למצוא בענפים אחרים, כמו עסקי המזון וההסעדה, הנחשבים המסוכנים ביותר מבחינת סיכויי הישרדות; אחת הסיבות היא המחויבות האינטנסיבית והבלתי מתפשרת לאיכות מתמשכת לא רק בטיב המזון, בהיצע ובטעם המנות - אלא גם ברמת השירות. פישלת פעם אחת? הלקוח כבר לא יחזור - גם אם קודם לכן אימץ אותך באופן מתמשך, ואפילו אם חיבב את המנות שלך מעט יותר מהרגיל.

קניית מכשירים בנפרד: ההפנמה בדרך

לישראלים חשוב במיוחד להחזיק סמארטפון כהלכתו. שיעור מחזיקי האייפון והגלקסי מטורף, ונראה שהיום סוג המכשיר שתחזיק ביד חשוב ללקוחות רבים לא פחות ממסלולי התשלום עליהם יהיו מנויים.

דווקא בגלל זה עשוי השוק הפרטי להתעורר לחיים מחודשים; אם עד היום לא הפנימו כולם שמכשיר סלולר אפשר וצריך לרכוש מחוץ לחברות הסלולר, שלפחות קיימת אלטרנטיבה כזו ושלרוב היא משתלמת משמעותית - עשוי דווקא ההיצע המצומצם של המכשירים בחברות החדשות לעודד את הצרכנים להפריד אחת ולתמיד בין הדברים.

מומלץ לצרכנים לא לוותר על תעריפים זולים, ולא להתעצל לחפש את המכשיר המועדף עליהם במקומות שמציעים אותו במחיר טוב.

מסלולי תשלום מראש: בשורה אמיתית

החבילות המוזלות-באמת של גולן טלקום, במחיר 10 שקלים לשימוש בסיסי במיוחד (60 דקות שיחה, 60 הודעות ומעט מאוד אינטרנט), הן אלטרנטיבה שפויה לחבילות הפריפייד היקרות שמציעות כבר שנים חברות הסלולר - כאלו שכובלות את ההורים, למשל, המבקשים לשלוט בהוצאות ילדיהם למחירים בלתי הגיוניים בעליל עבור כל דקת שיחה. אפילו החריגה במקרה הזה תעלה רק 18 אגורות לדקה - מה שלא מגרד מלמטה את התעריף הנמוך בחבילות מוזלות של השחקניות הוותיקות.

חבילות הסללור החדשות
 חבילות הסללור החדשות