מועצת הנפט לשר לנדאו: לסגור את הים לחיפושים חדשים

לטענת מועצת הנפט, "סגירת הים תבטיח שמירת שטחים פתוחים לעתיד, תשמר את רזרבות הגז הטבעי ותייצר ביטחון אנרגטי למדינה" ■ עוד ממליצה המועצה לפתוח את כל שטחה היבשתי של המדינה לחיפושים

מועצת הנפט פרסמה היום (ב') את המלצותיה מישיבתה בתחילת החודש, מהן עולה כי היא ממליצה לשר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, לא לאפשר חיפושי גז ונפט חדשים בים.

למעשה, מחודש מארס 2010 לא ניתנו על ידי הממונה על ענייני הנפט זכויות נפט חדשות, כך שלמעשה השטח הימי סגור. רוב שטח הים מכוסה כיום ע"י כ-40 זכויות נפט המכסים כ-65% מהשטח הכולל.

מועצת הנפט מסרה כי במהלך השנתיים הקרובות, לאחר הסבב הבא של קדיחת קידוחי אקספלורציה בפרוספקטים החדשים, יתקבלו נתונים חדשים שיאפשרו הערכה אמינה יותר של עתודות הגז הטבעי והנפט בשטחים בתוך רישיונות פעילים. לאחר מכן ניתן יהיה לדון מחדש בפתיחת הים ובתנאים למתן רישיונות חדשים.

לטענת מועצת הנפט, "סגירת הים בצו שר האנרגיה והמים, תבטיח שמירת שטחים פתוחים לעתיד, תאפשר לשנות את כללי מתן הזכויות באופן מיטיבי לישראל, תשמר את רזרבות הגז הטבעי לדור הבא ובכך תייצר ביטחון אנרגטי למדינה".

עוד ממליצים במועצה לפתוח את כל שטחה היבשתי של מדינת ישראל לחיפושי נפט והפקתו, בהתאם לסעיף 5 בחוק הנפט: "כל שטח משטחי המדינה, יהיה שטח פתוח לחיפוש נפט ולהפקתו ורשאי הוא, באותה דרך עצמה, לחזור ולסגור שטח פתוח, כולו או מקצתו". בסעיף 14 בחוק הנפט נכתב " לא יינתן רישיון אלא בשטח פתוח". המועצה ממליצה לשר האנרגיה והמים לפתוח את כל השטח היבשתי של מדינת ישראל לחיפושי נפט, וכן ממליצה לממונה על ענייני הנפט להכין נוהל להגשת בקשות אשר יכלול בתוכו הליך תחרותי.