חשש ממחלת קדחת הנילוס המערבי באזור הכנרת

המשרד להגנת הסביבה: "נמצאו מפגעי זחלי יתושים חמורים לאורך חופי הכנרת"‏ ■ מקור בכיר מסר ל"גלובס" כי ריכוז יתושי הטייגר שהתגלו לאחרונה חריג יחסית לשנים רגילות

חשש לגילוי מקרים של מחלת קדחת הנילוס המערבי המסוכנת לאדם באזור הכנרת, בעקבות גילוי של יתושים המכונים "טייגר", המעבירים את המחלה מציפורים לבני אדם - כך עולה מבדיקת מימי הכנרת שנעשתה בימים האחרונים. המשרד להגנת הסביבה הורה לאיגוד ערים כנרת להדביר את החופים בחומר הדברה מיוחד שאמור לא לפגוע במים ובדגים, ולדברי המשרד ההדברה כבר התחילה.

‏הסיבה להיווצרות קיני יתושים בחוף הכנרת היא, לדעת מומחים, אי טיפול נכון בצמחיה שגדלה על שפת הכנרת בשנים בהן המפלס היה בתהליך של ירידה מתמדת. עם עליית המפלס בשנה האחרונה כוסתה צמחיה זו במים הגואים והחלה להירקב בתוך המים, תוך היווצרות רקב אורגני, עכירות במים וסירחון לאורך חופי הכנרת.

‏עם עליית המפלס נוצרו חילוקי דעות לגבי אופן ועיתוי קציר צמחיית החופים החדשה שכוסתה לאט לאט במים. רשות המים לא הורתה מיידית לרשות ניקוז הכנרת על קציר הצמחייה, שהתחיל לאחרונה בסירה מיוחדת המופעלת במים לקציר הצמחיה השקועה. הקציר בתקופה זו, של קינון הדגיגים, פוגע ברבייה של דגי האמנון.

‏בסופו של דבר נוצרו במי הכנרת בחופים תנאים נוחים להתפתחות יתושים מסוגים שונים, וב-80% מהחופים שנסקרו נמצאו זחלי יתושים או יתושים. מקור בכיר מסר ל"גלובס", כי ריכוז יתושי הטייגר שהתגלו לאחרונה חריג יחסית לשנים רגילות, וזאת כנראה עקב היווצרות תנאים נוחים במיוחד בגלל הצמחיה הנרקבת במים.

‏משרד הבריאות מסר כי מידי פעם נמצא היתוש המעביר את המחלה, אולם המשרד נכנס לתמונה רק כאשר המחלה פוגעת באדם, ועד אז מדובר בהדברה באחריות רשות המים והרשויות המקומיות.

‏המשרד להגנת הסביבה מוסר: "עקב תלונות הציבור שהתקבלו בשבוע שעבר, המשרד להגנת הסביבה ביצע בדיקה מיידית, בה נמצאו מפגעי זחלי יתושים חמורים לאורך חופי הכנרת.

‏‏"בשל פניית מנהלת מחוז צפון ליו"ר איגוד ערים כנרת ולרשות המים, כבר מיום ראשון החלה הדברה ידנית והדברה מהאוויר של מוקדי היתושים. בנוסף, רשות המים מבצעת בימים אלה קציר של הצמחייה בקרקעית האגם שיכולה לשמש בית גידול ליתושים.

‏‏"אנשי המשרד מסיירים כל יום באזור ועוקבים אחר התקדמות הפעולות שנעשות בעניין".