200 קשישים עלולים למצוא את עצמם ללא קורת גג

זאת בעקבות מחלוקת בין משרד הקליטה לבין בעל נכס בירושלים שאכלס את אותם קשישים לגבי גובה השכירות ■ אם לא יימצא לזה פתרון, בחודש פברואר 2013 200 קשישים ימצאו עצמם ללא קורת גג

מקבץ דיור אותו שוכר משרד הקליטה מבעלים פרטיים בירושלים עומד בפני סגירה. מדובר במקבץ דיור בשם 'גולדן קלוני' שנמצא ברחוב חיל האוויר בפסגת זאב שבירושלים בו מתגוררים כ-200 קשישים בדירות בשטח של בין 40 ל-60 מ"ר, המשלמים שכירות חודשית המסובסדת על ידי משרד הקליטה. לאחר ששנים שכר המשרד את המקום, הגיעה עת חידוש חוזה השכירות אל מול הבעלים. לאחר משא ומתן ארוך במהלכו ביקש בעל הנכס להעלות את דמי השכירות בצורה ניכרת לעומת החוזה הקודם שנחתם עם משרד הקליטה לפני 15 שנה לא הגיעו הצדדים להסכמה. התוצאה - המשא ומתן על המשך שכירת המבנה הופסק והקשישים קיבלו מכתבי פינוי.

"הרינו להודיעכם כי לאחר מו"מ ארוך אשר נוהל עם משרד הקליטה, לא הגיעו הצדדים להסכמות בקשר עם הארכת חוזה השכירות שלכם", כך כתבו בעלי הבניין, חברת פנטהאוז חברה לבניין והשקעות, לדיירים במכתבים שחולקו לפני מספר ימים. "הנכם מתבקשים לפנות את המושכר עד ולא יאוחר מ-14/2/2013. הודעה זו נשלחת אליכם כ-8 חודשים לפני תום תקופת השכירות וזאת על מנת שיהא בידכם מספיק זמן למצוא לעצמכם דיור חלופי".

נכון להיום נמצאים הקשישים בחוסר וודאות לגבי פיתרון הדיור כמו שמספר אלכס טנצר, פעיל חברתי הפועל למען העולים ממדינות חבר העמים: "פנו אלי קשישים בגילאים 70-100 שאין להם לאן ללכת. שכר הדירה ששילמו עד כה עמד על כ-4,000 שקל ושכר הדירה החדש היה אמור להיות בסביבות 8,000 שקל". טנצר מסביר שפיתרון לקשישים אינו פשוט ועל המשרד לשנות גישה בכל הנוגע למקבצי הדיור: "אם יצאו כל שוכרי הדירות בפרויקט לשוק החופשי בירושלים הדבר יגרום לעלית מחירי השכירות בכל העיר. אם יסכימו במשרד הקליטה לדרישות התשלום של בעל הנכס הדבר עלול להוביל לתקדים מסוכן במקבצי דיור אחרים. למשרד לקליטת עלייה היה מספיק זמן לבנות הוסטל קבוע לקשישים דבר שהיה מונע את ההסתבכות וחוסך כסף". טנצר הוסיף שמה שקרה במקבץ הדיור בפסגת זאב עלול לקרות במקבצי דיור נוספים ברחבי הארץ ולכן על המשרד למצוא פיתרון קבע לקשישים.

חברת פנטהאוז חברה לבניין והשקעות המחזיקה במבנה טוענת מצידה שהדרישה להעלאת שכר הדירה במקבץ הדיור מבוססת על תחשיב שנעשה על פי קריטריונים למקבצי דיור שנקבעו על ידי אגף שומת המקרקעין במשרד המשפטים . במכתב ששלחו אנשי החברה לשרת הקליטה סופה לנדבר מתקשים הראשונים להבין מדוע טוענים במשרד שהדרישה לשכר הדירה מופקעת: "החברה נצמדה לקריטריונים של אגף שומת המקרקעין במשרד המשפטים ולא חרגה מהם. גם לפני שנה, בעת המשא ומתן, נמסר לנציגכם כי אנו מבססים את דרישתנו על קריטריונים אותם קבעה הממשלה באמצעות משרד המשפטים. התעלמות משרדכם מן הקריטריונים תמוה מאוד, וחמורה יותר התנהגות המשרד עת נציגי המשרד המרגיעים את הדיירים במקבץ באמירות קשות המכפישות את החברה. אינני יודע כיצד משרד הקליטה מתנהל, עת צד למו"מ דורש דרישות לגיטימיות העומדות במבחן של ביקורת המדינה ומנגד משרד הקליטה מציע כ-60% מהמחיר ועוד טוען כלפי הדיירים כי דרישות החברה אינן חסרות היגיון".

בעלי החברה מסכמים את המכתב וכותבים: "אין לנו אלא להצר על כך כי מעת שיש באפשרותכם להיצמד לקריטריונים של מדינת ישראל ולא לחרוג מהם, בחרתם לחרוג במידה ניכרת וזאת על גבם של כ-200 קשישים שחיים בשלווה. אנו שבים ומציעים לכם לאמץ את הקריטריונים של אגף שומת המקרקעין במשרד המשפטים, להאריך החוזה ולהביא שקט מיוחל לקשישים במקבץ".

מהמשרד לקליטת עלייה נמסר כי: "על אף שהמשרד לקליטת העלייה הציע לבעל מקבץ הדיור "גולדן קולוני" הצעה עבור שכירות ארוכת טווח ל-10 שנים, בעל המקבץ סירב משיקולים כלכליים, וביקש תמורת המשך השכירות מחיר מופרז של למעלה מ-8,000 שקל עבור כל דירה לחודש, מחיר אשר ממשלת ישראל אינה יכולה לעמוד בו". לגבי מציאת מקום חלופי לקשישים השוכרים נכון להיום את הדירות נמסר מהמשרד: "אחריות הפינוי של הדיירים מוטלת על בעל הבניין אשר מולו חתומים הדיירים בחוזה שכירות. המשרד לקליטת העלייה טרם הציע פתרונות דיור, ואמור לסייע לעולים למצוא פתרון בתיאום עמם ולפי אפשרויות המשרד. לצורך כך, בתקופה הקרובה יסתיים מיפוי צרכי העולים על ידי משרד הקליטה, אשר ישתדל לסייע בידם על פני שמונה החודשים הקרובים".

מקרה זה מראה שוב כיצד הפיתרון שמספקת ממשלת ישראל לזכאים לסיוע בדיור בצורת מקבצי דיור הוא בעייתי. מאז שנות ה-90 שוכר המשרד מספר מקבצי דיור בחוזים ארוכי טווח מול בעלים פרטיים במקומות שונים בארץ וזאת במקום למצוא פיתרון קבע שלא יעמיד את הקשישים אל מול אי וודאות ואילוצי מעבר דירה כמו במקרה שלהלן.