בג"ץ: זכויות החניה בכל תגי החניה לנכים יהיו זהות

כך נקבע במסגרת עתירת עמותת נגישות ישראל נגד משרד התחבורה ■ נכים בעלי תג ירוק יוכלו מעתה לחנות במקום המסומן בתמרור כחול עם סמל כיסא גלגלים

זכויות החניה בכל סוגי תגי החניה המונפקים כיום לנכים על-ידי משרד התחבורה יהיו זהות - כך קבע בשבוע שעבר בג"ץ, בפסק דין בעתירת עמותת "נגישות ישראל" נגד משרד התחבורה.

בעקבות פסק הדין, נכים המחזיקים בתג חניה ירוק יוכלו להחנות את רכבם במקום המסומן בתמרור כחול עם סמל כיסא גלגלים. זאת, לאור הודעתו של משרד התחבורה כי אכן נופקו בעבר סוגים שונים של תגי נכה, וכי מעתה ואילך זכויות החניה לנכים יהיו זהות בלא הבחנה על-פי סוג התג.

"המדינה הודיעה כי הגם שבעבר הונפקו סוגים שונים של תגים, הרי מעתה ואילך לא יוקנו זכויות שונות לבעלי התגים השונים", כתבו השופטים אשר גרוניס, ניל הנדל ועוזי פוגלמן. "במלים אחרות, מעתה זכויות החניה תהיינה זהות בלא אבחנה על-פי סוג התג. עם זאת, יש צורך להביא שינויים בחקיקה בכל הנוגע להסדרת הזכויות של נכים באשר לחניה. תזכיר של הצעת חוק בנושא יונח על שולחנה של ועדת השרים לענייני חקיקה תוך 3 חודשים. רשמנו לפנינו דברים אלה".

העתירה הוגשה בנובמבר 2011 על-ידי עמותת "נגישות ישראל", באמצעות עורכי הדין תומר רייף ותום אפלשטיין ממשרד זיסמן, אהרוני, גייר ושות', בדרישה לחייב את משרד התחבורה לחדול מלהנפיק סוגים שונים של תגי חניה לנכים ולחדול מהאפליה והאבחנה בין התגים.

ההנחה שלפיה אדם עם מוגבלות הנעזר בכיסא גלגלים זקוק להעדפה על פני אדם עם מוגבלות שאינו נעזר בכיסא גלגלים אינה תמיד נכונה, ובכל מקרה לא מדובר בקריטריון רפואי יחיד להקניית זכויות מועדפות לחניה.

לאור הודעת משרד התחבורה בבג"ץ, קבעו השופטים כי העתירה התייתרה, והיא נמחקה. עם זאת, הם ציינו כי נוכח חילוקי דעות שהתגלעו בין מספר ארגוני נכים לבין עצמם, ראוי שדבריהם יישמעו במהלך הליך החקיקה.

עו"ד רייף ציין כי "מדובר בהחלטה חשובה שבאה לתקן עיוות שאף גרם לכאוס במובן זה שניתנו דוחות חנייה לנכים המחזיקים בתג ירוק. הגשת העתירה, והחלטת בג"ץ מהווה זרז לקידום תיקון החקיקה הנדרש בחוק חנייה לנכים". (בג"ץ 8735/11).