הממשלה מודה: צריכים עוד נתונים על מחירי הדירות בארץ

‎‎בסקירות מחירי נדל"ן ייעזר השמאי הממשלתי בנתוני עשרות שמאי מקרקעין ברחבי הארץ‏‏‏

‎‎האם המדינה מודה בחלקיות נתוני הנדל"ן בישראל? הצוות הבינמשרדי לטיוב והאחדת הנתונים על מחירי הדירות, שהוקם לפני יותר משנה וחצי, דורש מהשמאי הממשלתי להפעיל שמאים מהמגזר הפרטי על מנת שיספקו לו נתונים על מחירי הדירות בארץ. כך עולה ממסמך שכתב השמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי.

ממכתבו של אלדרוטי אל יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, אוהד דנוס, עולה כי מסד הנתונים שעליו מתבססות הרשויות המדווחות על מחירי הנדל"ן בישראל - הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, השמאי הממשלתי במשרד המשפטים ומשרד האוצר - אינו מספיק, וכי "נבחנות דרכים להרחבת בסיס הנתונים שעליו נשענים רוב הגופים הממשלתיים העוסקים בנושא".

לא ברור מדוע צריך להוסיף נתונים ל"מדורת נתוני הנדל"ן" המשופעת נתונים סותרים, והגורמת לאי בהירות באשר למחירי הדירות בישראל. אך אלדרוטי מדגיש במכתבו כי "הנתונים יהוו נדבך נוסף, אך לא עיקרי, באומדן שיעור ההשתנות במחירי הדירות".

‏"בסיס הנתונים הקיים בעייתי, וזאת בגלל דיווחים שאינם שלמים ואי תאימות הקיימת לפעמים בין הדיווח, נסחי הטאבו ומצב הנכסים בפועל", אמר היום (א') דנוס ל"גלובס". ברגע שכל שמאי יוכל להתייחס לאזור שבו הוא עובד, הנתונים יהיו מדויקים יותר. אנחנו שמחים לעזור כדי שמסד הנתונים יהיה טוב יותר".

‎‎‏"צורך לאומי"

‎‎אלדרוטי אמר היום ל"גלובס" כי עשרות שמאים כבר פנו אליו וכי הוא מקווה שבהמשך יוסדר תשלום עבור עבודתם, שכרגע הינה על בסיס התנדבותי. "חברי הלשכה נענו לצורך לאומי, למרות שלא הצענו להם תשלום. אנחנו לא מחכים שיהיה תקציב", אמר אלדרוטי, "המידע מהמגזר הפרטי יספק עוד אינדיקציה".

אלדרוטי הוסיף כי "הכי נכון היה שייצא דיווח אחד מגוף אחד בממשלה. לי אין בעיה שכל מה שאני עושה תעשה הלמ"ס, שזה חלק מהגדרת תפקידה. לי רועדת היד לפני כל סקירה שאני מוציא - כי אני על המוקד, ובצדק". ‏‎‎‏

ממשרד האוצר נמסר כי דורון כהן, מנכ"ל המשרד, "קיים מספר פגישות בנושא עם כלל הגורמים הנוגעים לסוגיית נתוני הנדל"ן, במטרה לבחון את הדרכים לשיפור וטיוב מערך הנתונים הקיים ואת הנתונים המפורסמים לציבור. הנושאים שעומדים כרגע על הפרק הם טיוב הנתונים הקיימים, בהובלת המועצה הלאומית לכלכלה, וקידום פרוייקטי מחשוב ברשות המסים בכדי לשפר את תשתית נתוני הנדל"ן. כמו כן, הצוות פועל לשיפור הממשק בין כלל הגורמים העוסקים בנושא".