מנכ"ל קסטרו: "רוב הרשתות הבינל' שיגיעו לישראל לא יצליחו"

גבי רוטר בוועידת הקמעונאות: "הרשתות המקומיות מסבסדות את כניסת המותגים הבינלאומיים לקניונים" ■ הראל ויזל, מבעלי פוקס: "חרם הצרכנים לא יגיע לאופנה"

‏‎‎‏"רוב הרשתות הבינלאומיות שיגיעו לישראל לא יצליחו. זה לא שוק קל. שוק קטן. קל להביא אותו לרוויה, וכרגע, הרשתות הבינלאומיות נהנות מהעובדה שמנהלי הקניונים חובקים אותם ונותנים להם תנאים מועדפים בכניסה לקניונים. אנחנו מסבסדים את הכניסה של המותגים הבינלאומיים לקניונים במידה זו או אחרת" - כך טען היום (ב') גבי רוטר, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת קסטרו, במסגרת ועידת הקמעונאות השנתית שהתקיימה בתל-אביב. ‏

‏בהתייחס לתחרות שנכונה לקסטרו מול המותגים הבינלאומיים, אמר רוטר: "אם פעם היינו דוד (קסטרו) מול גוליית (זארה), היום אנחנו דוד מול גולייתים. כל חברה בינלאומית עושה מיליארדים, והמחזור שלנו הוא 1%-2% מהמחזור שלהם במקרה הטוב. המשימה שלנו היא לייצר 'אפיל' יותר מאשר מותג בינלאומי, ושמנו לנו מטרה להוביל את שוק האופנה גם בעוד 10 שנים, לא רק היום. בסופו של דבר, מי שיצליח לשרוד את התחרות, ייצא עם הצעת ערך טובה יותר לאחר מכן".

‏רוטר גם התייחס לכישלונה של קסטרו בפעילותה בחו"ל והחלטתה לסגור את הפעילות הבינלאומית. לדבריו, הכישלון משקף רשתות רבות בעולם. "רוב הרשתות שיוצאות לחו"ל לא מצליחות. אפילו ל-‏UNICLO‏ (מותג יפני מצליח, א"ח) היה סיבוב לא מוצלח בלונדון, והיא יצאה משם. צריך הרבה גורמים על מנת להצליח בשווקים בינלאומיים. אנחנו בחרנו בגרמניה כשוק מרכזי, וראינו שבתנאי הסביבה העסקית באירופה לא נהיה מסוגלים להגיע לרווחיות בשנים הקרובות".

‏‎‎‏"מעמד הביניים המסחרי הולך ונמחק"

‏ביקורת כלפי העדפת המותגים הבינלאומיים והעדפת הרשתות הגדולות נשמעה גם מפי עופר שחטר, מנכ"ל חברת ניהול הקניונים אריאל פרומול. "מעמד הביניים המסחרי הולך ונמחק, וצריך שתהיה רגולציה. היום אין דיירים או רשתות קטנות של 2-3 חנויות בקניונים. זה מוחק מעמד שלם של עסקים", אמר שחטר.

‏הראל ויזל, מנכ"ל ומבעלי השליטה בקבוצת פוקס, התייחס להשפעות המחאה החברתית והעריך כי "חרם הצרכנים לא יגיע לענף האופנה. המחירים כאן נוחים, והם במגמת ירידה".

‏ויזל מתח ביקורת על ריבוי הקניונים ושכר דירה גבוה הנגבה בחלק מהם. "עוד מעט יהיה יותר קצר ללכת לקניון מאשר להגיע לתיבת הדואר. ‏יש קניונים עם שכר דירה סביר, ויש קניונים ששכר הדירה בהם עלה לממדים לא סבירים שלא מאפשרים לאף רשת להרוויח.

"יש קניונים שבהם שכר הדירה היה פעם סביר, אבל עברו 20 שנה, וקמו להם 7-8 מתחרים במרחק נסיעה של 10 דקות, לעתים עם מגוון יותר גדול, עם שכר דירה יותר זול - והם עדיין עובדים מכוח האינרציה. הם צריכים לעשות התאמה בהתאם לתנועת הקונים ולפדיון".