שוק המזון אוכל את יושביו

מצד אחד הצרכנים דורשים מחירים מוזלים, ומצד שני התחרות גוברת

אם המשא-ומתן בין רשת כמעט חינם לרשת יינות ביתן יבשיל לכדי עסקה, זו תהיה העסקה המשמעותית הראשונה בענף רשתות המזון, אבל לא האחרונה.

נדמה כי מאז ההנפקה של רשת רמי לוי שיווק השקמה בבורסה, ושתי ההנפקות שבאו אחריה: צים שיווק (כמעט חינם) ורשת ויקטורי, השוק קצת התפכח, וגם הרשתות.

רשתות השיווק הן אמנם פרת מזומנים טובה לכל עסק, אבל השנה האחרונה הוכיחה שלא פשוט בכלל להרוויח בהן כסף. שנת 2011 נחתמה כאשר כל הרשתות הציבוריות רשמו שחיקה ברווחיות שלהן. העתיד, יש לומר, לא נראה ורוד יותר.

הקרב נעשה קשה

מצד אחד, כשברקע המחאה החברתית, הצרכנים דורשים מחירים מוזלים; ומצד שני, התחרות הולכת וגוברת ובאופן משמעותי. חלק מהרשתות הציבוריות והפרטיות, שהורגלו במשך שנים לפעול בחלק מהאזורים לבדן, מוצאות את עצמן עם שכנים חדשים ורעבים. כולן נוגסות בכולן, וכששם המשחק הוא מחיר, הקרב נעשה קשה יותר ויותר.

בסופו של יום הוכח כי הרווחים הגדולים נשארים אצל היצרנים, ותופעת מכירת מוצרים במחירי הפסד על-ידי הקמעונאים, לא רק שלא נעצרה, היא אף התגברה.

ראוי אולי להסתכל על הידוק החגורה שנעשה בימים אלה ברשתות שופרסל ומגה, עם סגירתם של סניפים הפסדיים וצמצום מצבת כוח-האדם, גם על חשבון רמת השירות. כמעט חינם היא בהחלט רשת טובה שביססה את המותג ואת מעמדה בשוק, אבל זירת הקרב לא פוסחת גם עליה.

אחרי תהליך היעלמותם של הסופרמרקטים הפרטיים, נראה כי המהלך הבא יהיה קונסולידציה בין רשתות המזון, וזה, כך נראה, לא יאחר לבוא.