מי ישיר לנו סולו?

הקהל הישראלי רוכש כרטיסים לאופרה מבלי לדעת את מי מהסולנים ישמע

כמקובל בעולם כולו, גם באופרה הישראלית מקובל שיבוץ שני "קאסטים" (צוותי זמרים) לתפקידים הראשיים. מה שפחות מקובל הוא הפירסום המאוחר של שמות הסולנים שישירו בכל אחת מההצגות. פרסום זה נעשה- במקרה הטוב - רק ימים ספורים לפני הפרמיירה, כך שהקהל נדרש לקנות כרטיס בלי לדעת את אלו מהצוותים ישמע. למנויים אין ברירה אלא לקבל את ההרכב, יהיה אשר יהיה, כעובדה מוגמרת.

מצב זה של מהווה מציאות קבועה באופרה הישראלית. בהופעות הבכורה מופיע בדרך כלל צוות בינלאומי באיכות גבוהה, זמרי "קאסט ראשון". להופעה זו מוזמנים המבקרים, וכותבים התרשמות שמבוססת על הופעתם של הסולנים המובילים. אלא שצוות זה מוחלף בחלק מההופעות על ידי צוות אחר ("קאסט שני"), בלי שהקהל יכול לדעת מי ישיר מתי. התוצאה היא שלא פעם קוראים חובבי האופרה ביקורת מצוינת, מגיעים לאופרה בציפייה גדולה, ונתקלים בתוצאה שונה לחלוטין.

תופעה זו של היעדר שקיפות ייחודית לאופרה הישראלית. בכל בתי האופרה המכובדים בעולם שמות הזמרים הספציפיים שישירו כל ערב מתפרסמים באינטרנט תקופה ארוכה מראש, והצופה יודע בדיוק את מי הוא עומד לשמוע בתמורה לכספו. חלק מבתי האופרה לוקחים בחשבון את רמת הזמרים גם בתימחור, ובקאסט ה"חלש" יותר המחירים זולים בצורה משמעותית. בישראל, כאמור, המצב שונה. הזמרים ה"כוכבים" עשויים להופיע בפרמיירה אליה מוזמנים המבקרים, ולעוד שתיים-שלוש מתוך למעלה מעשר הצגות. המבקרים מהללים את הזמרים והקהל מתפתה לקנות כרטיסים, אך בפועל רוב הצופים לא ישמע את הכוכבים אותם היללה הביקורת.

לזכות אנשי האופרה יש לומר שבמופעים רבים הם מביאים קאסטים טובים לשני הערבים, ולעיתים משלבים בין זמרים משני הקאסטים. עם זאת, אין בכך לשנות שתי עובדות: ראשית, את זכותו של המאזין לבחור, ושנית, את העובדה שבמקרים רבים אין קשר בין הביקורת שייקרא לבין השירה שיישמע בפועל.

תגובת האופרה הישראלית

האופרה הישראלית היא אחד מבתי האופרה הבודדים בעולם המצליחים להעלות מקבץ של 12-14 הופעות מכל הפקה בטווח של כ- 17 יום. בשל כך האופרה מבצעת הופעות אלו עם שניים ולעיתים אפילו שלושה צוותים של זמרים. על מנת לתת לקהל שלנו חוויה מעולה וכמעט אחידה אנו מקפידים לשלב ביניהם בהופעות השונות על פי אמות מידה מוזיקליות ואמנותיות.

התופעה של קאסט ראשון וקאסט שני, המקובלת בבתי אופרה רבים בעולם, מאפשרת לבתי אופרה אלו לפרסם את הצוותים מראש ולעיתים לתמחר בהתאם. תופעה זו אינה מקובלת אצלנו, מאחר ואנו סבורים שלקהל הישראלי מגיעה איכות טובה ודומה בכל ההופעות.

מה שעוד מקובל בעולם, ומשום מה לא אצלנו, הוא שמבקרי האופרה באים לשמוע את שני הצוותים בכל הפקה ויכולים להעניק לקוראים ולצופים תמונה אמיתית על כל המבצעים בהפקה. נודה ונשמח אם כך יהיה גם אצלנו.

האופרה הישראלית, כפי שנאמר בכתבה, מצליחה ללהק בכל קאסט סולנים ברמה גבוהה ולעתים אף משלבת ביניהם. אין כל ניסיון להציג על הבמה "צוות בינלאומי באיכות גבוהה" בצוות הראשון וזמרים פחות טובים בהופעות אחרות.

כל מנוי שירצה לאחר פרסום התאריכים להחליף את כרטיסו לתאריך אחר, מתוך מטרה לשמוע זמר זה ולא אחר, יכול לעשות זאת בקופת האופרה.