עיני מתכונן למאבק מול נתניהו: "נעמוד מולך כחומה בצורה"

עופר עיני בראיון ל"גלובס" לאחר הניצחון בבחירות להסתדרות: "אני עושה הנחות לטייקונים? זה הכפשות" ■ על מינוי בת-הזוג, עו"ד רווית דום: "לא מתחרט לרגע" ■ על הדירה הריקה בבאר-שבע: "בסופי שבוע אני שם"

חמש דקות לפני תחילת הראיון עם עופר עיני מודיע לנו יד ימינו, עו"ד קובי טריפטו, שיו"ר ההסתדרות פשוט נרדם. "הוא לא ישן יומיים", לוחש טריפטו, "אז ניתן לו לנוח עוד טיפה". עיני, מסתבר, לא עזב את הטלפון עד שדיבר עם אחרון הפעילים, מוודא שאחוז ההצבעה יהיה גבוה ביחס לבחירות הקודמות. כל ההערכות המוקדמות ניבאו לו את אותו ניצחון מובהק שרשם היום (ה') מול חבר הכנסת איתן כבל (67% מהקולות), אבל עיני פחד שדווקא ההערכות האלה יביאו לשאננות ויוציאו אל הקלפי רק את הלהוטים שבמתנגדיו.

כבר שנים שיש מי שטוען בהסתדרות כי עיני סובל לעתים מפרנויה לא מוסברת, אבל במקרה של כבל אפשר להבין. האיש בכלל לא הופיע בספר הבוחרים כי לא שילם דמי חבר לארגון במשך 16 שנה, ובכל זאת קפץ מעל כל המשוכות עד שהפך למתמודד רשמי, כשהוא מגובה בעמיר פרץ וחבורה שלמה מאנשיו. כבל לא עצר באדום, ירה לכל הכיוונים וצבע את עיני בצבעים של מושחת סדרתי, מה שלא הוסיף הרבה כבוד לארגון שבראשו הוא ביקש לעמוד. בסוף הוא גם גרף 33% מהקולות - הישג מאוד לא מבוטל למי שניהל קמפיין של כמה חודשים בסך הכל.

"אין ספק שבהתנהלות שלו הוא ניסה להזיק גם לארגון, ולכן לא הגבתי עד עכשיו", הוא אומר בראיון מיוחד ל"גלובס". "ניסיתי למזער את הנזק אז הבלגתי ושתקתי, כי עוצמתה של ההסתדרות מאוד חשובה לי. חשבתי על היום שאחרי".

אין שום דבר בטענות של כבל על ארגון לא דמוקרטי? הרי נהנית במשך כמה שנים מהיעדר כמעט מוחלט של אופוזיציה בהסתדרות, ולא נמצא מישהו בארגון שידבר נגדך בפומבי.

"אני מקווה שכבל יישאר באופוזיציה ויהיה אופוזיציונר אמיתי, וככה לא יאשימו אותי בהיעדר אופוזיציה. גם בקדנציה הזו הייתה אגב אופוזיציה, אבל מה לעשות שהיו לנו לא מעט הישגים, כמו פנסיה חובה, העלאת שכר המינימום, ועדים חדשים שהקמנו והסכמים קיבוציים רבים. כשאתה עושה פעילות מבורכת, קשה לבקר מבפנים. אני מאמין שכשמדברים על פרנסה בכבוד, לא צריך מפלגות, זה לא מדיניות חוץ וביטחון".

- אז מה גרם לכבל להתמודד מולך?

"כבל היה מועמד של עמיר פרץ. זה היה או הוא או פרץ. אין ספק ששניהם עבדו כמקשה אחת. כבל מעולם לא התעסק בענייני עובדים, גם לא בכנסת. אז מה גרם לו להתמודד על ראשות ההסתדרות? אני לא יודע לנתח את זה ברמה האישית, אבל אני כן יודע שמאחורי הקלעים פרץ דחף אותו. היו לו הרבה אמירות דמגוגיות בקמפיין, אבל זה מאחורינו".

- מה דמגוגי בעינייך? להגיד שאתה חבר של הטייקונים? לא רק כבל אומר את זה.

"מה זה 'חבר'? אני מבלה עם טייקונים? אני יושב איתם? קח את נוחי דנקנר למשל, שמעסיק 50 אלף עובדים. הפעם הראשונה שהיה לי מגע אתו זה כששופרסל ביקשה לפטר 1,400 סדרניות. פניתי אליו כיו"ר ההסתדרות ואמרתי שלא אתן לו לפטר אותן, למרות שהן בכלל לא עובדות שלו אלא של חברות המזון. בעקבות הפנייה אליו הצלחתי לשבת עם המנכ"ל דאז אפי רוזנהויז, שהסכים לקלוט את כל הסדרניות. אז לא צריך לברך על דיאלוג כזה? בוא נדבר על עסקת המכירה של מכתשים אגן. אין עוד דוגמה להסכם כמו שחתמנו בעיסקה הזאת. כל עובד עם ותק של 20 שנה קיבל פנסיה מוקדמת של 100%, במקום 70%. לא קיים דבר כזה. אז אני עושה הנחות לטייקונים? כל התיאוריות והדיבורים האלה נועדו להכפיש. הרי גם אמרו שעופר עיני עוזב למגזר העסקי ואני הכחשתי, והנה אני הולך היום לקדנציה נוספת ואני מתכוון להישאר קדנציה שלמה. רק שאלוהים ייתן לי בריאות".

ח"כ כבל מסר בתגובה כי: "החל ממחר יתחיל עידן חדש בהסתדרות. נגמר עידן השליט היחיד. אני וסיעת הבית החברתי נהיה אופוזיציה לוחמת שלא תניח לעופר עיני לשבת בחיבוק ידיים אל מול הסוגיות החברתיות-כלכליות הרבות שעומדות לפתחנו. כל אשר נאמר בקמפיין שלנו, פורסם ונכתב בכלי התקשורת ואפילו לא זכה לתגובתו של יו"ר ההסתדרות. סיעת הבית החברתי מתכוונת להציב להסתדרות ולעומד בראשה סטנדרט גבוה של נורמות ציבוריות ולפקח שהארגון החשוב הזה יתנהל בניקיון כפיים".

"באוצר חושבים דרך החור שבגרוש"

עיני, שהתרגל לשמש כסמן החברתי במשק בשנים האחרונות, להוביל את המאבקים בזמן ובמקום שנוח לו, לא היה מוכן למחאה החברתית. פתאום, כמה 'ילדים' הוציאו חצי מיליון אזרחים לרחוב, והוא לא היה שם. הם לא רצו אותו שם.

- אז בתור אחד שלא מאמין בתחרות בכל מחיר, אתה מודאג מהתחרות החדשה בשוק הסלולר?

"אני מברך על הורדת מחירי הסלולר כי היו פה מחירים שאין בהם היגיון. אבל כן, אני גם מאוד חרד וחושש לפיטורי עובדים. אם ייפלטו כמה אלפי עובדים אני לא רואה שמייצרים פה בקלות מקומות עבודה נוספים. בקריית שמונה למשל, נסגרו כמה מפעלים בשנים האחרונות ולא הקימו שום מפעל במקומם".

- זה הזמן של עובדי חברות הסלולר להתאגד?

"אני חושב שכל עובדים צריכים להתאגד כדי שתהיה להם אמירה קולקטיבית מול כל דבר שקורה להם. לצערי, במרבית המקרים העובדים נזכרים להתאגד רק כשיש משבר. לדעתי הם צריכים להתאגד קודם, כדי להגיע למשבר, אם יהיה כזה, חזקים יותר. אני אשמח אם עובדי הסלולר יתאגדו בהסתדרות ויקבלו את התמיכה שלנו. אני קורא לכל עובד ועובד לעשות את זה ולא לחשוש. כשיהיה להם ועד וייצוג, מעמדם יהיה הרבה יותר חזק והאמירה שלהם תישמע".

- איך אתה מתכוון להתמודד עם הגזירות הצפויות שמתכנן האוצר לאור ההיחלשות של ההסתדרות בזירה הפוליטית?

"אין ספק שהקואליציה הנוכחית עם 94 חברי כנסת יכולה להיות דרקונית בנושא החברתי, מאחר שהאופוזיציה קטנה בהתאם. אבל אם חלילה ינסו לפגוע בציבור העובדים, הגמלאים והחלשים באוכלוסייה, תפקידה של ההסתדרות הוא להגן עליהם. אנחנו נעמוד כחומה בצורה מול הממשלה, ונעשה את זה בכל זירה שנידרש אליה. נכון שעכשיו יהיה לנו קשה יותר, אבל כמו שהצלחנו בעבר אני מקווה ומעריך שנצליח גם הפעם".

- אתה חושב שנתניהו מרגיש היום נוח יותר לצאת לעימות מול ההסתדרות? נראה שוב את נתניהו של 2003 נואם נגד עובדי הנמל שנוהגים ביגואר?

"אני מקווה שלא, ואני רוצה להזכיר לך שכשנתניהו עשה את זה אז כשר אוצר, הוא הוריד את הליכוד ל-12 מנדטים. אם בכל זאת זה יהיה הכיוון שלו, נצטרך לעמוד בכל הכוח ולא ניתן לאף אחד לפגוע בעבודה המאורגנת".

- מה אתה חושב על הכוונה להעלות את המע"מ?

"אני נגד העלאה של כל מס שפוגע בחלשים, בטח שמע"מ. הרי מי שמשלם את המחיר של המס הזה הוא הציבור שהולך לסופר. ותדע לך שכל פעם שמעלים את המע"מ אז המחיר עולה בשיעור גבוה יותר מאותו אחוז שאמור היה להעלות. אני חושב שיש מקורות אחרים לכסות את הבור בתקציב, ולא צריך לחשוש גם מהגדלת מסגרת התקציב".

על מינוי בת-הזוג, עו"ד רווית דום: "לא מתחרט לרגע"

הפופולריות שלו הגיעה לשיא וכבר היה מי שכינה אותו "המנכ"ל של המדינה". אבל נדמה שבשנה האחרונה עופר עיני הלך ונחלש, הלך ונחבל. סימן ראשון לכך היה כשהחליט למנות את יד ימינו מאז 1999, עו"ד רווית דום, לתפקיד מנכ"לית רשת החינוך עמל, שבבעלות הארגון.

דום (38) התגרשה זמן קצר לאחר גירושיו של עיני, ומאז במסדרונות האפורים של ההסתדרות לא הפסיקו לרחוש השמועות אודות הזוגיות החדשה לכאורה בין השניים. עיני הבהיר לאחר המינוי כי הוא ודום שומרים על קשר מקצועי בלבד, אלא שכמה חודשים לאחר מכן הודיע באופן פומבי כי הם הפכו לזוג. הביקורת לא איחרה לבוא, והוא הואשם במינוי בוטה, נפוטיזם מהסוג הגרוע, כמי שעשה מה שעשה מעל המקפצה ולא חשב אפילו על מראית העין.

היום, גם במבט לאחור, אין לו שום חרטה. בפעם הראשונה שעיני מדבר על כך בצורה גלויה, הוא מבהיר: "גם אם הייתי היום בדיוק באותה נקודה, הייתי עושה את אותו הדבר. מיניתי אותה כי היא ראויה לתפקיד ולך כעיתונאי כדאי לראות מה היא עושה שם בעמל. היא עבדה קשה מאוד בשלל תפקידים בהסתדרות והיא חידשה ורעננה את הארגון הזה. בעיניי היא ראויה לכל הפרגון. האם לא הערכתי מראש את גודל הביקורת? התשובה היא לא, כי כשמיניתי אותה באמת לא הייתי בן זוג שלה. היא התחילה לעבוד איתי עוד כשהייתי יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, והיא שימשה יד ימיני בדיוק כמו שקובי טריפטו הוא יד ימיני היום ואני מעריך אותו בכל קנה מידה ותחום. אז מה - אם מחר אני אמנה אותו לאיזה תפקיד, אני אחטוף ביקורת? לא תהיה ביקורת כי הוא לא אישה, ובטח לא אישה יפה".

- ממראית עין למראית עין: אתה כבר לא גר בבאר שבע אבל עדיין זוכה לדירה על חשבון ההסתדרות. מתי תמכור אותה?

"בסופי השבוע אני בבאר שבע ומהבחינה הזאת דבר לא השתנה. קודמי בתפקיד (עמיר פרץ, ש.נ) לן בבית מלון וגם לי הייתה האופציה הזו אבל חשבתי שזה פחות ראוי. היו לי בעצם עוד 2 אופציות: לשכור דירה או לקנות אחת. המחירים בזמנו היו נמוכים ולכן קנינו. בדיעבד הסתבר עד כמה צדקנו כי היום היא שווה הרבה יותר. רק ההפרש מכסה הרבה מאוד שנות שכירות. אין ספק שבזמן הקרוב כשאכנס לדירה שרכשתי מכספי (במגדל יוקרה ברמת השרון, ש.נ), אפנה את הדירה של ההסתדרות. אם היא תימכר או לא, את זה כבר אנשי הכספים שלנו יחליטו".

עופר עיני
 עופר עיני

*** הראיון המלא - במהדורה המודפסת של "גלובס"