תקווה למתכת הזהובה

הזהב מצוי ברמת תמיכה היסטורית. האם ינצנץ שוב בקרוב ללונגיסטים?

השבוע, אני רוצה להראות לכם את אחד המצבים שבהם למנתחים הטכניים יש דווקא חיים קלים, יחסית. אחד מן המשימות הקשות העומדות בפני אותם מנתחים היא כמובן להצביע על סיכוים טובם לשינויים בתנועת המחיר של נכסים פיננסיים, או בעברית: לומר מתי יש סבירות גבוהה שאותם נכסים הגיעו לתחתית או לשיא, ולו זמנית.

כידוע, בכל מגמה ארוכה טווח יש קטעים בהם הנכס נע עם המגמה, ויש קטעים בהם הוא נע כנגדה. קטעים אחרונים אלו נקראים כמובן תיקונים טכניים. אם וכאשר מחכים לקביעה רשמית של שינוי המגמה, וזאת על ידי זיהוי של זוג שיאים ושפלים בכיוון החדש בטווח שבו אנו משקיעים או סוחרים, ההשקעה, או המסחר, נעשים בצורה שיטתית יותר, אבל עם בעיה שחלק גדול מן השחקנים מתקשים להשלים איתה.

הבעיה נעוצה בעובדה, שקביעה רשמית ומסודרת זו, מפספסת די הרבה מן התנועה הראשונית. על כן, המאמץ של הרבה מנתחים היא לזהות מוקדם יותר מצבים שבהם יש כאמור סבירות גבוהה להתחלה של תיקון טכני, ואולי, אפילו, לשינוי אותה מגמה רשמית.

אבל איך עושים זאת? יש כמובן הרבה מאוד שיטות לכך: הן על ידי זיהוי שינויים במומנטום, בפרמטרים של המחזורים, ושל אופי ההתנהגות התוך יומית של הנכסים. השילוב בין השיטות השונות האלו מביא תוצאות טובות, אבל כולן שיטות של הסתכלות בדיעבד. אם ניקח לדוגמא שינוי באינדיקאטור ה-MACD (השיך למשפחת הכלים המודדים את המומנטום), ניווכח מייד שזיהוי שינוי בו ייעשה תמיד כאשר המחיר עצמו כבר שינה כיוון בעצמו.

והנה קיים כלי טכני שאינו סובל ממחלת השהייה, אלא להיפך, הוא מאפשר אפילו תכנון מראש. מדובר כמובן בעבודה עם רמות התמיכה וההתנגדות ההיסטוריים. בימים אלו מתפתח לפניכם אחד ממצבי החלום של משתמשי כלי מקדים זה. זה קורה כאשר יש הגעה של כמות גדולה יחסית של נכסים, בעלי קורלציה חיובית ביניהם, לרמות התמיכה שלהם. כל אחד באופן עצמאי, אבל בו זמנית.

במצב כזה, הסבירות שאכן יתרחש שינוי חיובי עולה פלאים. כדי להתרשם בצורה טובה ממה שאני מתאר, אני מזמין אתכם להתבונן בגרפים היומיים הבאים (תחילה של הדולר האוסטרלי והלירה סטרלינג, ואחרי כן של מדד המניות האמריקאי S&P500 והזהב):

משה שלום אוזי
 משה שלום אוזי

משה שלום זהב
 משה שלום זהב

בארבעת הגרפים לעיל, ניתן לראות בבירור שארבעת הנכסים הגיעו לאזורים שבהם נמצאת רמת תמיכה חשובה מאין כמוה עבורם. כל אחד בעל מבנה מחירים שונה, וקצב תנועה שונה, אבל ההגעה עצמה היא החשובה, ולא כל כך הצורה שבה ממגיעה לשם.

וכך אמורים המנתחים את המצב לחשוב: אם רואים מצב כזה של סינכרוניזציה מדהימה בין נכסים קורלטיביים, עלינו להניח שאכן מתחילה להיווצר תגובה טכנית. התגובה הטכנית המשולבת בזמן, בין הנכסים הרבים, מעצימה את התנועה של כל נכס בנפרד, ומגדיל מאוד את הסיכוי להצלחה של השינוי החיובי בהם.

לדעתי, אנו עדים לתופעה כזו עכשיו.

והנה העדכון הטכני השבועי עבור מדד המניות האמריקאי, S&P500 (על מצבו עד יום שישי האחרון):

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

רבים וטובים שואלים אותי על ההשפעה של המכונות האוטומטיות על מהות המסחר בשוק ההון, ועל מה שאנו מכנים "תנועת המחיר". מדד מניות ה-S&P, החשוב מכולם בארה"ב, מציג לנו דוגמה נפלאה של כמה חזקה ההשפעה קיימת היום.

נכון שכל ערב אפשר לשמוע הסברים מלומדים על הסיבות לירידה או עלייה בשוק. יוון, סין, JP מורגן, פייסבוק, נתוני מאקרו חיוביים, ושליליים באירופה, ובארה"ב, כולם משמשים בערבוביה.

והנה כאשר אנו מתבוננים על הגרף היומי שלפניכם, קשה להתווכח עם ההיגיון הפנימי, המכאני כמעט, של תנועת המחיר של המדד:

ירידה ראשונה מן השיא של 1422 (A כחול)

בדיקה של אותה ירידה ראשונית על ידי מבנה של 3 גלי תיקון (B כחול)

ומשם ביטחון עצמי גמור של הסוחרים להשיג תיקון 50% פיבוצ"י, משולב היטב עם רמת תמיכה מאסיבית (1,290-1,300) (גל C בחול).

בדרך, עוצרים כמובן, ומתקנים קצת סביב רמות תמיכה חשובות כמו 1,360 (23.6% פיבונצ"י) ו-1,340. למרות התנופה הגדולה של המהלך כולו מאז 1,422, המהלך היורד רק מאיים על הממוצע הנע 200, אבל לא חוצה אותו, כי זה יהווה עניין חמור ביותר עבור כסף מנוהל גדול ביותר. וכך, בסביבת המחיר הברורה, והיפה כל כך, המשלבת כל כך הרבה אלמנטים טכניים, אנו רואים התבססות של המדד, ושינוי הן במומנטום, והן בקצב יציאת הכסף.

למכונות האוטומטיות חלק גדול מן היופי התנועתי הזה. הן מיישמות את האמרה שנקבעה כאשר בעיקר אנשים סחרו את הנכסים האלה: "כאשר משהו ברור, מבצעים אותו מהר ובכוח רב".

לגבי העתיד? ניתן לומר ששבירת 1,290 מטה תהיה פרשת דרכים חמורה למי שמחזיק את המדד, ולכן היא מהווה סביבה אידיאלית לקביעת נקודת קטיעת הפסד למאמינים שהמדד מצא שם תחתית, ולו זמנית.

יעדי המחיר של התחלת עלייה מכאן אינם קשים לניחוש: הם אותם אזורי המחיר שראינו בהם התלבטות ושהייה, בדרך מטה. אותן רמות היו פעם תמיכות, ועכשיו הן התנגדויות.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

*** מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.