היקף גיוסי האג"ח של חברות הנדל"ן ירד ב-2 מיליארד ש'

גיוסי האג"ח של חברות נדל"ן רבות אינו מספק את הסחורה, גם לאחר מצוקת האשראי בחודשים האחרונים ■ "לכך יש שתי סיבות עיקריות: השוק נהיה קשה יותר ומספר ההנפקות והגיוסים ירדו באופן כללי מאז המשבר"

בחודשים האחרונים מדווחות חברות הנדל"ן על מצוקת אשראי בעקבות הקשחת תנאי המימון והליווי של הבנקים. בבדיקה שערכו כלכלני התאחדות בוני הארץ עם מחלקת הייעוץ של BDO כחלק מהסקירה השנתית של הענף, עולה כי גם אפיק המימון הנוסף שעליו מסתמכות לא מעט חברות נדל"ן - גיוסי האג"ח - אינו מספק את הסחורה.

ע"פ הנתונים, היקף גיוסי האג"ח של חברות הנדל"ן ב-2011 ירד ב-2 מיליארד שקל, מ-8 מיליארד שקל ב-2010 ל-6 מיליארד שקל ב-2011. כלומר מאז 2007, אז רשם היקף הגיוס שיא של 29 מיליארד שקל, צנח ההיקף ב-23 מיליארד שקל.

"בשנה האחרונה, עקב הירידה בשווקים בישראל ובאירופה, עלו שיעורי התשואות על אג"ח רבות, דבר שהקשה על חברות לגייס חוב ע"י הנפקת אג"ח ושמתבטא בירידה בהיקף ההנפקות ב-2011 ביחס ל-2010", נכתב בסקירה.

מוטי דטלקרמר, אחראי תחום נדל"ן במחלקת הייעוץ של BDO, שערך את הסקירה עם כלכלני ההתאחדות, סבור שהמצב הנוכחי מחריף את מצוקת האשראי של החברות, ובעיקר חברות הנדל"ן למגורים. "לירידה בהיקף הגיוס יש שתי סיבות עיקריות: האחת היא שהשוק נהיה קשה יותר ושמספר ההנפקות והגיוסים ירדו באופן כללי מאז המשבר ובגלל הסדרי החוב. סיבה אחרת, שמתמקדת בהבדל בין היקף הגיוס ב-2010 לזה שב-2011, היא מסקנות ועדת חודק. להרבה חברות, הדרישות שהציבה הוועדה בתחום ההון העצמי והנזילות מקשות את אפשרות הגיוס. ב-2011 דווקא היה אמור לעלות היקף הגיוס כיוון שזו הייתה תקופה טובה בנדל"ן, אבל זה לא קרה, בעיקר בגלל המלצות הועדה".

להערכת דטלקרמר, פתרון אפשרי למצוקת המימון יכול להגיע בצורת קרן ייעודית שתוקם ע"י המדינה: "אם תוקם קרן ממונפת שהמדינה תעמוד מאחוריה, עם חברות הביטוח, הדבר יוכל לעזור במצוקת המימון עד שיתפנה אשראי בבנקים".

גיוסי האג
 גיוסי האג