ציפי בדרך להודו

שלושה שבועות לאחר המפץ הפוליטי מציג סקר "גלובס" את תמונת המנדטים

ככל שעובר הזמן ונעשים ניסיונות לבחון את השלכות המפץ הפוליטי והקמת ממשלת האחדות, הולכת התמונה ומתבהרת: כמו שזה נראה כרגע, בבחירות הבאות אפשר יהיה לומר: "זה שלי או ביבי".

המגמה הזו, שכבר נמשכת כמה שבועות, מקבלת חיזוק גם השבוע. סקר מכון המחקר של רפי סמית שנעשה עבור "גלובס" מגלה, כי שלושה שבועות לאחר הצטרפות קדימה לממשלה, הליכוד (33) והעבודה (19) עולות ושאר המפלגות יורדות או מדשדשות.

מהלך האיחוד, שזכה לביקורת ציבורית חריפה, לא רק שלא החליש את מפלגת השלטון, אלא אפילו חיזק אותה, והליכוד ונתניהו משייטים מעל עם יותר מ-30 מנדטים. גם משבר המסתננים ופינוי גבעת האולפנה המסתמן בכלל לא מדגדגים להם.

כשמדובר בקדימה ומופז, ההיפך הוא הנכון. הסקר מעיד על כך שהציבור לא בהכרח אהב את המהלך של יו"ר קדימה. מצד שני, הציבור גם לא אהב אותו קודם לכן. מרגע שנבחר מופז לראשות קדימה הולכת ויורדת הנאמנות של מצביעי קדימה למפלגה.

לפי הסקר, רק אחד מכל שבעה מצביעי קדימה ב-2009 אומר שיצביע לה שוב, והאחוז הזה הולך וקטן בקצב מסחרר. בסוף דצמבר השיבו 32% ממצביעי קדימה כי ישובו להצביע לה. במארס מספרם עמד כבר על 21% ובמאי נותרו רק 14%. כשזה יהפוך למספר חד-ספרתי, קדימה עלולה להיעלם.

אם נכונות השמועות במערכת הפוליטית, שלפיהן נתניהו שוקל הקמת מפלגה עם העצמאות וקדימה, הרי שהסקר הזה מוריד את הנדוניה שלהם. מופז בא עם 7 מנדטים והעצמאות בכלל לא עוברת את אחוז החסימה. נתניהו יוכל לקנות אותם במחירי סוף עונה.

באופן אירוני, דווקא הסקר הזה יכול להפיח רוח במפרשיה של קדימה, שעבורה בכלל מדובר בעליה: סקרים אחרים כבר ניבאו לה 3 מנדטים, וזה הישג בפני עצמו. ובנימה רצינית יותר: סקר סמית/גלובס יכול לתת דחיפה למורדים בקדימה השוקלים להתפלג.

חברי הכנסת שתמכו במופז כבר אבודים, אבל מי שתמך בלבני יכול לשאוב עידוד מהנתונים המנבאים ללבני 10 מנדטים אם תחליט לעשות קאמבק. יש עתיד עם לבני יותר מאשר עם מופז. לנינו אבסדזה ולשלמה מולה, שלעולם לא ייכנסו בשבעת המנדטים של מופז, יש יותר פוטנציאל אצל לבני. נחזור ללבני בהמשך.

סקר בחירות
 סקר בחירות

יש עתיד?

עד לפני כמה שבועות, האלטרנטיבה לנתניהו, באופן תיאורטי, הייתה קדימה. עם כניסתו לממשלה של מופז נותרה שלי יחימוביץ' האלטרנטיבה היחידה בשטח. הפוזיציה של יו"ר האופוזיציה עושה לה טוב, והיא נהנית מאפקט מופז בממשלה ומהעדר אלטרנטיבה אחרת.

יש עתיד של יאיר לפיד היא כרגע אופציה וירטואלית, תיאורטית ולא מוחשית, והציבור כנראה מעדיף את מי שעומדת בכנסת ומתעמתת עם נתניהו מעל הדוכן ולא באמצעות סטטוסים בפייסבוק.

על פי הסקר, יש עתיד (8) מאבדת שלושה מנדטים ולא מייצרת אלטרנטיבה. לפיד מקבל את אחוזי התמיכה הנמוכים ביותר בחודשים האחרונים. הוא רואה את הסקרים ולומד עתה שמי שעובד דרך הפייסבוק עלול למצוא את עצמו צונח כמו המניה של מרק צוקרברג. הציבור רוצה את הדבר האמיתי. בטווח הקצר, לפיד הפסיד מהקדמת הבחירות, וגם אם יעבור חוק טל, האג'נדה העיקרית שלו, הוא עלול להיפגע. מצד שני, סביר להניח שעם הצגת הרשימה ולקראת הבחירות - מצבו עוד ישתנה. גם מצבה של יחימוביץ' לא מובטח. לו היו הבחירות מתקיימות עכשיו היא הייתה עושה קופה, אבל עד אז - אלוהים גדול.

מלכת המדבר

אם לפיד הוא אלטרנטיבה וירטואלית, אז מה לבני? יו"ר קדימה לשעבר, היחידה שנשארה מחוץ למערכת הפוליטית ופרשה עוד לפני הצטרפות קדימה לממשלה, הפכה את עצמה לדמות האנטי-ממסדית היחידה בזירה.

אנשי גוש השמאל פלוס אנשי האנטי- ביבי, שייחלו לנפילתה של ממשלת נתניהו ומרגישים שאט נפש ואכזבה מהתרגיל של מופז, מגלמים בה את המנדטים של קדימה. אפילו יחימוביץ' מזוהה עם המהלך לנוכח הרווח שהיה לה בצדו כשהפכה ליו"ר אופוזיציה.

יוצא אפוא, שלבני היא שוב התקווה, והיא לא חוסכת בפעולות כדי לנצל את מעמדה ככזאת: היא חורשת את הארץ בחוגי בית, שומרת על קשר הדוק עם הח"כים, יוצאת להפגנות וכותבת מאמרים.

אבל בעוד המערכת הפוליטית גדושה בספקולציות באשר לעתידה הפוליטי של לבני, מתברר שהיא בכלל עסוקה בדברים אחרים. בימים אלו נמצאת לבני במגעים מתקדמים לסגירת השתתפותה במסע האתגרי לנשים "מלכת המדבר". אם הכול ילך כמתוכנן, תארוז לבני את מזוודותיה בעוד שלושה שבועות ותצא למסע של עשרה ימים בהרי ההימלאיה שבהודו. היא כבר אמרה שפוליטיקה זה לא בשבילה.

מאחר שעתידה הפוליטי של לבני לוט בערפל, בדקנו את הפוטנציאל האלקטורלי של ההתחברות שלה לפורשי קדימה פוטנציאליים וכן התחברות ללפיד, על אף שממפלגתו נמסר כי הדבר אינו עומד על הפרק. בשתי החלופות התקבלה תשובה זהה: 12% מהציבור טען שיש סיכוי גבוה מאוד או די גבוה שיצביע להתחברויות אלו, שעדיין לא קרמו עור וגידים. הנתון הזה שווה ערך ל-10 מנדטים - גבוה יותר מהצבעה כיום לקדימה בראשות מופז.

אם התרחיש הראשון יצא לפועל, יבוא הדבר לידי ביטוי באופן מידי במספר המנדטים של קדימה ושל לפיד. עם זאת, הסקר מעקר מתוכן את האפשרות לחיבור בין לפיד ללבני. לו ירוצו בנפרד, יגרפו שניהם יחד יותר מנדטים. סך החלקים כנראה גדול מהשלם.

לבני ודאי מחייכת למראה התוצאות. היא יכולה לבעוט חזרה במפלגה שזרקה אותה. מצד שני, היא מכוונת הרבה יותר גבוה מ-10 מנדטים.