יובל שטייניץ: "לא רוצה לראות קריסה במחירי הדירות"

שר האוצר הודה בכנס התאחדות בוני הארץ: "עדיין לא פתרנו את משבר הדיור"

שר האוצר יובל שטייניץ הודה היום שהממשלה טרם פתרה את משבר הדיור והביע דאגה מלחצי האשראי במשק שמקשים על קבלנים להשיג מימון לשם בניית דירות.

"היום מתפתח מחנק אשראי בעיקר בתחום הבנייה שנובע גם מרגולציה", אמר שטייניץ בכנס התאחדות בוני הארץ באילת. "אני מבין את שיקול הדעת של בנק ישראל, הוא חייב לשמור על יציבות המערכת הבנקאית מכיוון שהמשבר באירופה התחיל בגלל חוסר יציבות של המערכת הבנקאית. אני רואה את התמונה הכללית ואני רואה שעדיין לא פתרנו את משבר הדיור ויש לנו אינטרס חברתי כלכלי שתנופת הבנייה תימשך".

שטייניץ אמר כי משרד האוצר בוחן דרכים להקלה על מחנק האשראי: "בימים אלה אנחנו בוחנים דרכים שונים כדי להקל על מצוקת האשראי. אנחנו המדינה היחידה שיש בה ערבות בנקאית. הערבות כוללת גם את רכיב המע"מ הכלול במחיר הדירה וזה מצטבר למיליארדים. במע"מ אין סיכון מכיוון שאם אין עסקה רשויות המס מחזירות את המע"מ ולכן אנחנו מנסים ליצור מנגנון שיאפשר לא לחשב את המע"מ ובכך לפנות אשראי".

בהתייחסו לירידה במחירי הדירות אמר שטייניץ כי "אנחנו לא רוצים לראות קריסה במחירי הנדל"ן אלא ירידת מחירים מתונה. אנחנו כבר רואים ירידה מסוימת במחירי הדירות".

שטייניץ לא דיבר על הגזירות הכלכליות הצפויות בתקציב 2013, אך הבהיר כי לא יפרוץ את מסגרת התקציב: "אנחנו מצויים מזה 4 שנים במלחמת עולם כלכלית. זו לא מלחמת עולם על גבולות או בין צבאות אלה מלחמה על כלכלה. זה המשבר הגלובלי הכי קשה מאז הקמת מדינת ישראל. בניגוד להערכות שלנו, המשבר הגלובלי לא חלף ויש לזה השלכות מאוד קשות ואנחנו מרגישים בחצי השנה האחרונה האטה במשק הישראלי. יש האטה בייצוא לאירופה, האטה בשיתופי פעולה כלכליים עם חברות אירופיות ולכן יש איום על כלכלת ישראל. סוד ההצלחה של הכלכלה הישראלית היה שמירה על מסגרת התקציב ואם חלילה נפרוץ את מסגרות התקציב אנחנו נהיה כמו יוון וספרד".