מדד גלובס-הומלס למאי: משכירי הדירות מעלים מחירים

עוד במדד: מי שמוכן להתפשר על גודל ומיקום יכול לקנות היום דירת שלושה חדרים בחיפה, במחיר ממוצע של 551 אלף שקל

עם בוא הקיץ, לקראת עונת הנדידה של משפחות וסטודנטים ופתיחת חוזי שכירות רבים, מלמד מדד המחיר המבוקש של גלובס-הומלס כי משכירי הדירות מרימים את הראש ומעלים מחירים. עד כה מדובר בעיקר בבעלי הדירות הקטנות (שלושה חדרים), בדירות הגדולות - ארבעה וחמשה חדרים - נרשמה יציבות יחסית בדמי השכירות המבוקשים, ואין מגמה ברורה.

איתות מסוכן

כזכור, בזמן שמחירי הדירות טיפסו בשנים האחרונות בכ-60%, מחירי השכירות (שם השוכר לא יכול למנף עצמו ללא גבול בעזרת הלוואות מהבנק) הציגו עלייה מתונה בהרבה (כ-40%). ועם זאת, בזמן שמחירי הדירות מציגים בחודשים האחרונים לכל היותר ירידות קלות, נראה שמחירי השכירות כבר מתחילים לתקן, בניסיון להדביק חלק מהפער.

שני אזורים משכו החודש את העין והם עשויים אולי לאותת על מגמה של עליות בדמי השכירות המבוקשים: בנתניה נרשמו החודש עליות לא מבוטלות במחיר השכירות המבוקש: 3.5% בדירות שלושה חדרים, 1% בדירות ארבעה חדרים ו-2.9% בדירות חמשה חדרים. במקביל, בבאר שבע נרשמה עלייה במחיר השכירות המבוקש בשיעור 1.9% בדירות ארבעה חדרים ו-3.1% בדירות הגדולות (חמשה חדרים). אבל מנגד, בדירות שלושה חדרים - מוצר שסובל כנראה מעודף היצע בבירת הנגב (מה גם שלתושבי המרכז תהיה בקרוב רכבת שתביא אותם בתוך שעה לבאר שבע, כך שהם לא מוכרחים להישאר ללון בעיר), נרשמה החודש ירידה בשיעור 0.9% במחיר השכירות המבוקש.

במקביל, מחיר המכירה המבוקש הציג במאי נטייה לירידות. בדירות שלושה חדרים, במגמה הפוכה ממחיר השכירות (שם 11 מתוך 15 אזורים רשמו עליות), נרשמו החודש ירידות ב-9 מתוך 15 האזורים שנבדקו. הירידה החדה ביותר הייתה בעיר פתח תקווה, שם ירד מחירה המבוקש של דירת שלושה חדרים ב-2% והוא מתקרב לרף של מיליון שקל.

על רקע הדיבורים על הצורך בתכנון דירות קטנות וזולות שיתאימו לזוגות צעירים, כדאי לזכור שמרבית העסקאות בשוק (למעלה מ-75%) מתנהלות כמובן ב'יד השנייה'. מי שמוכן להתפשר על גודל, מיקום ואולי גם גיל הבניין יכול לקנות היום דירת שלושה חדרים בחיפה במחיר ממוצע של 551 אלף שקל - רבע ממחיר של דירה דומה בתל אביב.

מתודולוגיה:

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע.

המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

מחיר דירת 4 חדרים
 מחיר דירת 4 חדרים

חדרים
 חדרים