"הכרזה על תוכנית QE3 עלולה להביא לירידות בשווקים"

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים: המשקיעים שחששו עד כה מנחיתה קשה של סין, צריכים כעת לדאוג גם מהמראה קשה של ארה"ב וגם מנהיגה לא אחראית של אירופה על המסלול

המסחר בוול סטריט ננעל ביום שישי בירידות שערים חדות, לאחר פרסום נתוני התעסוקה לחודש מאי שהצביעו על יצירה של 69 אלף משרות חדשות בלבד, ולאחר שבאירופה פורסמו נתוני מאקרו גרועים המעידים על החרפת המשבר הכלכלי ביבשת. גם בסין פורסם נתון שלילי של מדד מנהלי הרכש, מה שמעיד על המשך ההאטה גם בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. הדאו ג'ונס מחק את העליות של השנה ו-S&P 500 נכנס לטריטוריה של "תיקון", כלומר ירד יותר מ-10% מהשיא של 12 החודשים האחרונים.

כך, המשקיעים בכל העולם שוב חווים תקופה של אי ודאות גבוהה מאוד וכעת שוב עולות הספקולציות בנוגע לתוכנית הקלה כמותית של הפדרל ריזרב, בצורה כזו או אחרת.

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים, מעריך היום בסקירתו כי ייתכן שדווקא הכרזה על תוכנית הקלה כמותית נוספת עלולה להביא לירידות נוספות. "בשלושת התוכניות המוניטארית הקודמות של הפדרל ריזרב חיכה הפד ממש לסכנה רצינית לכלכלה וממש לכניסה של שוק המניות לשוק דובי (ירידות של יותר מ-20%). אלא שבזמן שבשווקים רבים בעולם הירידות כבר קרובות לשוק דובי בארה"ב מדד ה-S&P 500 ירד מאז חודש מארס בפחות מ-10%. האם גם הפעם ימשיך הפד לחכות עד לרגע האחרון? משקיעים רבים חושבים שלא ומאמינים שנשמע מברננקי או בעדות שלו מול הקונגרס ב-7 ליוני או בדיון המוניטארי הבא של הפד ב-20 ביוני. השוק כבר כל כך מצפה ל-QE3 שאני ממש בספק אם לאחר הודעה כזאת לא נראה הפעם מימוש במקום קנייה", מציין כהנוביץ.

בנוגע לנתוני האבטלה של יום שישי האחרון אומר כהנוביץ כי עדיין מדובר על נתון חיובי, שמאופיין בתנודתיות גבוהה, עונתיות וסבירות גבוהה לתיקון. מצד שני, "היינו מעדיפים להגיד את שלושת התכונות האלה על פרסום נתון גבוה מהצפי. נתוני המשרות אומנם מנוכי עונתיות על הנייר, אך לא יודעים להתמודד עם עיכוב בעונות. נסביר, אתם זוכרים איך בתחילת השנה הייתה הפתעה ענקית כלפי מעלה בנתון המשרות כשנוצרו פתאום 226,000 משרות בחודש ברבעון הראשון ועכשיו פתאום נפילה? הסיבה לכך כנראה חורף חם מהרגיל שדחה פיטורים גדולים עונתיים בענפים מסויימים שתלויי עונה, כגון ענף הבנייה, לחודש מאי. הסבר זה מקבל חיזוק מנתוני גיוס העובדים לענף הבניה בחודש מאי שבאופן עונתי הינו חודש חזק בתחום שהפעם נרשמה בו ירידה של 28,000 משרות".

נקודה אחרת לגבי שוק התעסוקה האמריקני היא שמאז סיום משבר הסאב-פריים (יוני 2009) הצליח שוק התעסוקה להמריא למרות סקטור התעסוקה הציבורי ולא בזכותו. הירידה בתעסוקה בסקטור הציבורי נובעת מניסיונות הממשלה הפדרלית והרשויות המקומיות לאזן את תקציבם לאור ירידה דרסטית בתקבולים ממיסים (בעיקר מיסי נדל"ן ומיסים ישירים). "המשקיעים שחששו עד כה מנחיתה קשה של סין, צריכים כעת לדאוג גם מהמראה קשה של ארה"ב וגם מנהיגה לא אחראית של אירופה על המסלול".