השבוע בוול סטריט: "משקיעים רבים יפסידו כסף בקרוב"

המשק האמריקני הוסיף במאי 69 אלף משרות - הרבה מתחת לצפי ■ שיעור האבטלה עלה ל-8.2% ■ אירופה: האם קובעי המדיניות ינפיקו אירו-בונדס? ■ מאקרו: נאום ברננקי, המאזן המסחרי וספר הבז'

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח מחר (ב') ברקע לזעזוע הכלכלי שגרמו נתוני התעסוקה והאבטלה שפורסמו בסוף השבוע, שהעידו על כך שהכלכלה האמריקנית רחוקה מהתאוששות. נתוני התעסוקה העידו כי נוספו למשק האמריקני 69 אלף משרות בחודש מאי - הרבה מתחת לצפי האנליסטים. גם שיעור האבטלה עלה במאי לרמה של 8.2% (בשיעור שנתי). מעבר לנתונים הקשים בארה"ב, אירופה תמשיך לרכז עניין, כאשר המחלוקת העיקרית בין מנהיגי גוש האירו היא האם ליצור אג"ח משותפות (אירו-בונדס) או האם להמשיך בצעדי הצנע והעמקת האינטגרציה. בזירת המאקרו: נאום ברננקי, המאזן המסחרי ונתוני האבטלה.

כאמור, השווקים הגיבו קשה לנתוני האבטלה. המדדים המרכזיים השילו מערכם ביום ו' עד כ-2.8%, כאשר הדאו ג'ונס מחק את העליות של השנה ו-S&P 500 נכנס לטריטוריה של "תיקון", כלומר ירד יותר מ-10% מהשיא של 12 החודשים האחרונים.

הנתונים שפורסמו בסוף השבוע הוכיחו כי התעסוקה היא עדיין "עקב אכילס" של הכלכלה האמריקנית. דוח התעסוקה הצביע על כך שהמשק האמריקני הוסיף 69 אלף משרות בחודש מאי - הרבה מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 160 אלף משרות. גם שיעור האבטלה עלה ל-8.2%, ושבוע העבודה הממוצע קטן ל-34.4 שעות.

הצרות של הכלכלה הגלובלית לא מסתכמות רק בארה"ב, אלא בעיקר באירופה. בעוד קובעי המדיניות בגוש האירו מנסים להחליט לאיזה כיוון לפנות בכל הנוגע לטיפול במשבר החוב, הוא מצידו מעמיק ותוקף מכל הכיוונים - החל בספרד וכלה ביוון ואיטליה שספגו בסוף השבוע הורדת דירוג אשראי ע"י סוכנות הדירוג מודי'ס.

האם קרן הייצוב תציל את אירופה?

מנהיגי גוש האירו ובייחוד המדינות השקועות בחובות תולים תקוות רבות בקרן הייצוב הקבועה של האיחוד האירופי, (ESM) שהיקפה הכולל (לאחר מינוף) עומד על 500 מיליארד אירו, צפויה להתחיל לפעול ביולי השנה.

בתוך כך, אומנם מרבית מדינות גוש האירו וכן הבנק המרכזי של אירופה, תומכים ביצירת אג"ח משותפות (אירו-בונדס), אך אנגלה מרקל, קאנצלרית גרמניה, הנחשבת לכלכלה החזקה ביבשת, הכריזה בסוף השבוע כי "בשום פנים ואופן" גרמניה לא תסכים לאופציה של האירו-בונדס, בטענה שרק העמקת האינטגרציה והאיחוד הפיסקלי "יצילו" את אירופה. (לסיפור המלא)

"אנו נשארים בני ערבוה לחדשות מאירופה", אומר מארק לוצ'יני, מנהל השקעות ראשי בבנק ההשקעות ג'ני מונטגומרי. "עד שמנהיגי אירופה יחליטו מה הם רוצים לעשות הרבה משקיעים יפסידו כסף".

מאקרו: ספר הבז', נאום ברננקי והמאזן המסחרי

ביום ב' יפורסמו הזמנות המפעלים לחודש אפריל. קונצנזוס האנליסטים מצביע על עלייה של 0.3%, זאת לעומת ירידה של 1.9% בחודש הקודם.

ביום ג' יפורסם מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים לחודש מאי, כאשר צפי האנליסטים מצביע על קריאה של 53.7 נקודות, זאת לעומת קריאה של 53.5 נקודות בחודש הקודם.

ביום ד' יפורסם ספר הבז' הסוקר את הפעילות הכלכלית בכל המחוזות של הפדרל ריזרב.

ביום ה' יפורסמו נתוני תביעות האבטלה הראשוניות לשבוע שהסתיים ב-29 למאי. בשבוע הקודם תביעות האבטלה הראשוניות עלו לרמה של 383 אלף, וכעת צופים האנליסטים שהמגמה תימשך והתביעות יעלו לרמה של 385 אלף.

גולת הכותרת ביום ה' תהיה עדותו של יו"ר ה'פד' בן ברננקי, שאומר כבר במשך תקופה כי הפד עומד מוכן ומזומן עם מזומן ועם תחמושת מוניטארית למקרה "שיהיה בכך צורך". כתוצאה מההתפתחויות האחרונות, בייחוד בשוק התעסוקה, המשקיעים מאמינים כי הצורך הגיע ואם יש רצון ויש גם יכולת, ברננקי יממש ויוציא לפועל תוכנית הרחבה מוניטארית שלישית (QE3).

ביום ו' יפורסם המאזן המסחרי של ארה"ב לחודש אפריל. לאחר שבחודשים האחרונים הגרעון המסחרי של ארה"ב התרחב לרמה של 51.8 מיליארד דולר, הפעם, האנליסטים מצפים כי הגרעון יצטמצם לרמה של 49.3 מיליארד דולר.

פרטנר תרכז עניין; האם פייסבוק תמשיך לצנוח?

חברת פרטנר צפויה לרכז עניין, זאת לאור הדיווחים האחרונים לפיהם בימים האחרונים מתנהלים מגעים מתקדמים בין חברת האצ'יסון הסינית לבין אילן בן דוב לגבי האפשרות להעברת השליטה בפרטנר לידי האצ'יסון . בשבוע שעבר נפגש בן דוב ביחד עם עמיקם כהן ודן אלדר נציגי האצ'יסון בישראל במטרה לבחון אפשרויות שונות שיאפשרו לבן דוב להחזיר חוב בהיקף של 300 מיליון דולר.

לאחר שאיבדה יותר מ-40% מאז שהונפקה, משקיעים רבים שרכשו את מניית פייסבוק שואלים עצמם בימים האחרונים עד לאן יגיע גל הירידות.

יצרניות כל הרכב האמריקניות - פורד , ג'נרל מוטורס וקרייזלר - ירכזו עניין, לאחר שפרסמו בסוף השבוע את המכירות שלהן בחודש מאי. פורד מכרה 13% יותר כלי רכב במאי, קרייזלר 30% ו-GM 11%.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]