מנכ"ל הרכבת מבטיח: קיצור הנסיעות, אינטרנט, עוד קרונות

בועז צפריר: מספר הנוסעים ברכבת יגדל ל-80 מיליון נוסעים; הרכבת תהפוך לכלי התחבורה הציבורית העיקרי לנסיעות בין יישובים

בתוך חמש שנים יוכפל מספר הרכבות בישראל מ-370 ל-720 ומספר הנוסעים יגדל בהתאם - כך אמר היום (ב') מנכ"ל הרכבת בועז צפריר במסיבת עיתונאים. לדבריו, מספר הנוסעים ברכבת יגדל השנה ל-40 מיליון איש לאחר שבשלוש השנים האחרונות עמד מספר הנוסעים על 37 מיליון נוסעים. צפריר הבטיח כי מספר הנוסעים ברכבת יגדל ל-80 מיליון נוסעים ושהרכבת תהפוך לכלי התחבורה הציבורית העיקרי לנסיעות בין יישובים.

"התרגלתם לפגוש אותנו בבתי המשפט", אמר צפריר וציין כי הרכבת עברה לעסוק בשידוד מערכות כללי, שבמסגרתו ישודרג מערך התחזוקה ויוקמו חברות בת לנדל"ן ומטענים. בהתייחס לנדל"ן אמר צפריר כי ההסכם עם המינהל מ-2004 יעודכן כדי לאפשר הקמת מרכזי תעסוקה וסחר במטרה לייצר לרכבת מרכזי רווח נוספים.

"אנחנו מדברים על 5 מיליון מ"ר סביב תחנות הרכבת. אנחנו מעריכים שבחמש השנים הקרובות נשלים את המכרוז של 7-8 פרויקטים ובתוך 13 שנה נוציא מכרזים ל-15 מתוך 30 המתחמים המתוכננים", אמר צפריר.

במרכז תוכניות פיתוח הנדל"ן של הרכבת עומד מתחם סבידור (רכבת צפון). החברה הבת למטענים תעסוק בפיתוח עסקי של תחום המטענים. "לצערנו, התחום מאוד חלש כיום ברכבת. אנחנו מובילים רק 8% והיעד שלנו לשלש את זה ולהגיע ל-350 מיליון שקל פעילות עסקית עד 2018 ובסך הכול להגיע ל-25% מנפח הובלת המטענים במדינת ישראל. הפרטת 51% מחברת המטענים תושלם עד מחצית 2013", הוסיף צפריר.

לפי צפריר, 30% מתחזוקת הרכבות העתידיות של הרכבת יבוצע ע"י גורם חיצוני וקווי הרכבת החשמלית הראשונים אמורים להתחיל לפעול ב-2016. בנוסף, תקים הרכבת שני מוסכים חדשים שיצטרפו לשני המוסכים הפעילים כיום. על רקע פרסומים על נוהלי עבודה לקויים וחוסר מקצועיות בעבודה במוסכים הבטיח צפריר היום כי העבודה במוסכים תתנהל לפי תקנים במשמרות בסטנדרטים בינלאומיים עבודה לפי הוראות יצרן.

"התחזוקה היא תחום קריטי לרכבת ישראל ומה שנהוג לראות היום יהיה שונה לחלוטין ואנחנו מדברים על חודשים", אמר צפריר. הוא הציג רשימת שינויים ברמת השירות שיוכנסו השנה כגון הכנסת מערכות מידע חדשות לתחנות ושירות גלישה באינטרנט, התרת הכנסת אופניים לרכבת בשעות השפל והארכת שעות הפעילות בסופי השבוע. פרויקט התקנת האינטרנט המהיר מופעל זה חודש וחצי בשני קווים בתוכנית פיילוט ונחל הצלחה. הפרויקט יורחב לכל קווי הרכבת ולתחנות בעלות של 23 מיליון שקל.

בנוסף, מהחודש תתאפשר העלאת אופניים לרכבת בכל יום בין השעות 9:00 ל-15:00 או אחרי 19:00, וכן בימי שישי. צפריר אף הבטיח כי זמני הנסיעה מהדרום למרכז יתקצרו בקיץ הקרוב. כך, למשל, זמן הנסיעה מבאר שבע לתל אביב יתקצר ב-21 דקות ומקרית גת לתל אביב ב-12 דקות.

הוועד מאיים

יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי איימה היום להכריז על סכסוך עבודה בנימוק שלא קיבלה עדיין את טיוטת ההסכם המתגבש בינם ובין הנהלת הרכבת. לטענת הוועד, להבנות שהושגו ב-27 במארס עדיין אין תוקף מחייב, ומשום כך ההנהלה עדיין פועלת באופן חד צדדי. בנוסף תובעים העובדים לקבל את מענקי החתימה על ההסכם שהובטחו להם בסך 40 אלף שקל לעובד. "ברור לי שהדרך תהיה רצופת קשיים", אמר צפריר, "אחד מהם הוא המו"מ עם הוועד וההסתדרות. אנחנו בשלב התדיינות וזה ייקח כמה חודשים".

מספר רכבות נוסעים
 מספר רכבות נוסעים