הוזלה במזון? יישום המלצות ועדת קדמי לא נראה באופק

ועדת קדמי הגישה המלצות לטיפול ביוקר המחיה ■ ניתוח "גלובס": אף אחד לא מתכוון שההמלצות ייושמו ■ בכיר בוועדה: "שופרסל ומגה ישחטו לנו את הצורה"

באוגוסט 2011 הונחו על שולחן הממשלה המלצות ועדת החלב, הוועדה הראשונה שקמה בעקבות חרם הקוטג' ונועדה לטפל במחירי מוצרי החלב. חלפו כבר 10 חודשים, ומה קרה מאז? לא כלום.

אחרי כמעט 11 חודשים ארוכים, פרסמה היום (ב') ועדת קדמי את המלצותיה, ובעוד כשבועיים היא תניח אותן (לאחר שימוע) על שולחן הממשלה. מי שמצפה שמאותו רגע תתחולל כאן מהפכה, ראוי שיתפכח. ועדת קדמי לא קמה כדי לחולל עוד מהפיכה כדוגמת המהפכה בשוק הסלולר. היא קמה כדי להעניק לממשלה שקט מהצרכנים, שקצה נפשם בהפקעת המחירים.

הוועדה נתנה אמנם חותמת רשמית לכך שהמחירים בישראל מופקעים, שהריכוזיות במשק לא סבירה ושבמשך שנים היא הביאה לניצול בפועל של הצרכן. אבל, למרות הכול, ועדת קדמי לא העזה ללכת כל הדרך לפתרון. דוח הוועדה כולל שורה ארוכה של מסקנות והמלצות, אבל עיון מדוקדק בהן מבהיר עד מהרה כי הדרך ליישומן עוד ארוכה, ולו בשל שינויי החקיקה הנדרשים.

במקרים רבים הוועדה נמנעה מלטפל בשורש הבעיה או להציע פתרונות ביניים, עד לתקופה שבה תושלם החקיקה הנדרשת ויישום המסקנות ייצא לדרך. כך, למשל, הוועדה אינה ממליצה להחזיר מוצרי מזון לפיקוח, ולו לתקופת ביניים, וכל זאת למרות שהוכח כי מחירי מוצרי החלב שנותרו בפיקוח נותרו שפויים, בעוד שמחירי המוצרים שהוצאו מפיקוח נסקו באין מפריע לשמיים. ההמלצה להפחתת מכסים היא הדרגתית במיוחד, וגם חלק מהאיסורים שמומלץ להטיל על ספקים הם קשים במיוחד לאכיפה.

ועדת קדמי היא ועדה של הממשלה. חבריה הם נציגי השרים, ולכן זו לא ציפייה מוגזמת שתצרף כנספחים ניסוחים לתיקוני החקיקה הנדרשים, אפילו המלצה ללוח זמנים מקוצר ליישום. אבל כנראה שאף אחד לא באמת מתכוון שזה יקרה, בטח לא במהרה. לכן, נקודת הציון הנוכחית נראית גם כמו נקודת המריחה החדשה.

"ישחטו לנו את הצורה"

אם אנחנו נשמעים לכם פסימיים, כדאי שתשמעו מה שאומר היום ל"גלובס" בכיר בוועדה: "אני לא יכול שלא להסכים שהדרך ליישום ארוכה. יש דברים שצריכים חקיקה ראשית וחקיקת משנה, וגם אם ועדות הכנסת יהיו לצדנו, עדיין יהיה מי שירצה לטרפד. את יודעת מה זה להעביר בחקיקה צו מוסכם? את יודעת מה שופרסל, מגה ואחרים יעשו? ישחטו לנו את הצורה".

מתנועת "ישראל יקרה לנו" נמסר בתגובה: "דוח קדמי מסביר מדוע פרצה המחאה: מחיר מחיה בסיסית בישראל היה נמוך משאר העולם לפני 7 שנים, וכעת הוא גבוה ב 20%. ניתן לחזור אחור ולהוזיל את המזון בישראל. מימוש מלא של הההמלצות שהבאנו בפני הוועדה, ואשר חלקן נכלל בדוח, יביא להורדת מחירי המזון בישראל - דבר שכל משפחה ישראלית מצפה לו.

"עכשיו מוטלת עלינו החובה לעמוד על המשמר ולמנוע מברוני המזון לשלוח כצפוי את פרקליטי הצמרת, הלוביסטים והיחצני"ם בינסיון לשחוק את המלצות הוועדה. הם ימצאו מולם את האזרחים וכל תנועות המחאה פועלים למען מחירי מזון הוגנים בישראל".