אוסקר אבו-ראזק: "תכנון מס הוא צורך - ובצורך לא נלחמים"

בכנס לשכת רוה"ח באילת, בפאנל שעסק בתכנוני מס לגיטימיים, אמר המשנה לשעבר למנהל רשות המסים: "עדיף שנישומים יעשו תכנוני מס ולא יעלימו מס"

"אין שום אפשרות לנהל עסקים במשק בלי לתכנן מסים. במשטר דמוקרטי הכול מותר לאזרח, אלא אם יש איסור. האזרח כיום מודע יותר לזכויות שלו, והמחאה החברתית היא רק סימפטום לכך. האזרח הדמוקרטי תמיד מחפש יותר צדק, ובתחום המיסוי זה בא לידי ביטוי ברצון לשלם פחות מס ובתכנוני מס".

כך אמר אתמול (א') רו"ח אוסקר אבו-ראזק, לשעבר מנכ"ל משרד הפנים והמשנה למנהל רשות המסים וכיום שותף במשרד רואי החשבון קסלמן וקסלמן, בכנס השנתי ה-30 של לשכת רואי החשבון באילת.

בפאנל שכותרתו הייתה "תכנוני מס לגיטימיים", אמר אבו-ראזק כי "מרבית דיני המס הם חקיקה מנדטורית שאינה דמוקרטית ואינה צודקת. יש גם הרבה עיוותים בתחום המס, בהם הנושא של חישוב משותף לבני-זוג, העובדה שאין פחת על נכסים בלתי מוחשיים, יש מדיניות קשה להכרה בחובות אבודים ועוד. ב-1941 זה היה בסדר שלא היה פחת, אבל היום העובדה שאין פחת מזמינה ומחייבת תכנוני מס".

אבו-ראזק הוסיף כי "גם מורכבות דיני המס מחייבת תכנוני מס, וגם בית המשפט העליון תרם הרבה לחוסר הוודאות בתחום המס, באופן שמזמין תכנוני מס. פסק דין קלס ופסקי דין רבים אחרים שיצאו מבית המשפט העליון לא הובילו לבהירות והזמינו את נושא תכנוני המס".

עוד גורם "מגביר תכנונים" הוא התופעה שנקראת "פרדוקס הציות לחוקי המס". לדברי אבו-ראזק, "כמי שמלווה את התחום הרבה מאוד שנים, כשאני מתסכל בנקודה שבה התחלתי לעומת היום, אין לי ספק שיש יותר ציות לחוקי המס. יש פחות העלמות. ברגע שיש יותר ציות יש יותר תשלום מס, ולכן הדבר הפרדוקסלי שנגרם הוא שיש יותר צורך בתכנון מס כדי לשלם פחות".

אבו-ראזק הבהיר כי "תכנון מס הוא דבר לגיטימי ונורמטיבי, במיוחד במשטר דמוקרטי". לדבריו, אפילו "בית המשפט הבהיר בפסיקות שונות כי תכנון מס זה חובתו של היועץ. המומחה - עורך דין, רואה חשבון, יועץ מס - חייב להדריך אותך אם אתה יכול לשלם פחות מס".

על רקע המחלוקות בין רשויות המס לחברות טבע, צ'ק פוינט ואינטל, עקב תכנוני מס שונים שבמסגרתם הוציאו החברות או ביקשו להוציא כסף מהמדינה בלי לשלם את שיעור המס על כך, בניגוד להוראות חוק עידוד השקעות הון (כך לטענת רשות המסים), ציין אבו-ראזק כי אחת הטכניקות הלגיטימיות לתכנון מס היא ניצול פרצות בחוק.

"לדוגמה, כניסה לחוק עידוד השקעות הון גם היא תכנון מס לגיטימי, וגם יציאה מסעיפים מסוימים היא תכנון מס לגיטימי - לא להיכנס במתכוון לתחולה של סעיפים מסוימים. לדוגמה. לא לחלק דיבידנד בתקופת זמן מסוימת אם אתה מחויב במס על החלוקה".

אם לקרוא בין השורות, ניתן להבין מדברי אבו-ראזק כי תכנוני המס שביצעו אותן חברות ענק, לכאורה כדי לא להיות מחויבות במס, הם לגיטימיים, ואין לדרוש מהן את המס בגינם.

אבו-ראזק ציין עוד כי "מקבלי ההחלטות צריכים להניח שתכנון מס זה צורך, ובצורך לא נלחמים. צריך לתקן חלק מהעיוותים בדיני המס, במיוחד בתקופה שבה אנחנו עובדים וחיים. היום כל פקידי המס יותר דווקניים, יש להם פחות גמישות מאשר בעבר. אי-אפשר לגבות מס כשיש עיוות, ולכן חובה לתקן חלק מהעיוותים".

לסיכום הוא אמר: "צריך לבטל חלק מהסעיפים הדרקוניים בחוק, במיוחד בנושא מסים עקיפים. אי-אפשר לומר לנישום 'קודם תשלם ואחר-כך נדבר'. זה היה נכון לימי המנדט הבריטי, אבל לא היום. זה מזמין התנגדות יותר משמעותית לתשלום מס, וזה בא לידי ביטוי בתכנון מס. עדיף לרשויות שנישומים יעשו תכנוני מס, ולא יעלימו מס. כי בהעלמות, הכסף מזין פעילות פלילית או שהוא יוצא לחו"ל, והמשק לא נהנה ממנו".