דוח: הריכוזיות בענף הרכב בישראל אינה חריגה

בענף הרכב מעריכים כי בעקבות דוח חברת הייעוץ "שלדור", שמחליש את מסקנות זליכה, קטנו הסיכויים לפיצול זיכיונות רכב למכירות אחזקות היבואניות בחברות הליסינג

הריכוזיות והתחרותיות בשוק הרכב הישראלי אינן חריגות משמעותית בהשוואה למקובל בעולם - כך עולה מדוח המחקר של חברת הייעוץ האסטרטגי "שלדור", שנשכרה על-ידי האוצר כדי לסייע לצוות הבין-משרדי ליישום ההמלצות בתחום הגבלת התחרותיות בשוק הרכב. המסקנה מחלישה את הקביעה הבסיסית של "ועדת זליכה", שטענה לחוסר תחרותיות מובהק בענף, ומחזקת את הטענות של רשות המסים ולפיהם "קיימת רמת תחרות סבירה בענף".

"שלדור", מהמובילות בתחומה, החלה את עבודתה לפני מספר חודשים וזכתה לגישה נרחבת לנתונים תחרותיים ועסקיים חסויים של כלל ענף הרכב, שאגורים ברשות המסים, ושאליהם לא הייתה לועדת זליכה גישה. בין השאר בדקה שלדור את רמת הרווחיות של ספק רכב יחיד בישראל (יבואן) בהשוואה למצב של דילר לחוד וקמעונאי רכב לחוד, כפי שמקובל בחו"ל.

בדוח הביניים של הצוות הבין-משרדי, שהוגש בתחילת מאי, נמסר כי עבודת המחקר של שלדור תשפיע על ההכרעות הסופיות לגבי היישום של מספר המלצות מפתח בדוח זליכה. בין השאר מדובר בהמלצת המפתח של וועדת זליכה לפצל את הזיכיונות של יבואני רכב, שמחזיקים במספר זיכיונות יבוא, ובהמלצה לאסור על יבואני הרכב להחזיק בחברות ליסינג.

בענף הרכב מעריכים כי בעקבות המחקר קטנו הסיכויים ששתי ההמלצות הללו ייושמו כפי שהמליצה ועדת זליכה. עם זאת, הצוות הבין-משרדי עדיין ממתין לחוות-הדעת של רשות ההגבלים העסקיים בנושא.