עצומת תמיכה בשופט בעת בירור תלונה נגדו - עבירה אתית?

בלשכת עוה"ד מתכוונים לפעול להוצאת גילוי דעת בעניין, זאת בעקבות ביקורתו של נציב התלונות על שופטים על עורכי הדין שחתמו על עצומת התמיכה באלשיך

בלשכת עורכי הדין מתכוונים לפעול להוצאת גילוי דעת שיקבע כי חתימתם של עורכי דין על עצומות תמיכה בשופט, בעת שמתבררת תלונה שהוגשה נגד השופט, מהווה עבירה אתית וחושפת את החותמים להעמדה לדין משמעתי. זאת, בעקבות ביקורתו החריפה של נציב התלונות על שופטים, אליעזר גולדברג, על עשרות עורכי הדין הבכירים שחתמו על עצומת התמיכה בשופטת ורדה אלשיך.

בין עורכי הדין שחתמו על העצומה הפומבית בחודש ינואר השנה היו איתן ארז, רובי בכר, אלי זהר, אלקס הרטמן, אביחי ורדי, רם כספי, אבנר כהן, ליפא מאיר, רלי לשם, משה דרוקר, אהרון פולק, פנחס רובין, שלמה נס ורבים אחרים - בסך-הכול כ-100 עורכי דין מ-55 משרדים.

לאחר פרסום העצומה, סירבה אלשיך במספר מקרים לפסול את עצמה מלדון בתיקים שבהם יוצג אחד הצדדים על-ידי עורך דין שחתם על עצומת התמיכה בה.

בעניין זה כתב גולדברג כי "מעבר לדיני הפסלות, יש לעקור באיבה את התופעה של חתימת עורכי דין על מכתב תמיכה בשופט, שנגדו מוגשת תלונה. לא ניתן להתעלם ממראית פני הדברים, כשלאחר המכתב מופיעים התומכים בפני אותו שופט, ולא ניתן להתעלם מתחושתו של עורך דין שהופיע בפני אותו שופט ולא חתם על המכתב".

יו"ר עמותת אומ"ץ, אריה אבנרי, פנה היום (ג') במכתב דחוף למנהל בתי המשפט, מיכאל שפיצר, בדרישה לקבל מידע על מספר התיקים שבהם הופיע בפני השופטת אלשיך כל אחד מעורכי הדין שחתמו על העצומה.

"חלק מעורכי הדין הללו הינם בעלי אינטרסים מובהקים", כתב אבנרי, "מאחר שהם הופיעו בדיונים בפני השופטת וקיבלו ממנה כינוסים, או מסיבות אחרות".